Sv: Malmön sotenäs kommun
Så här står det på Sotenäs hemsida. Det kanske går att övernatta på en parkering men jag tycker att man är ute och tassar i ogjort väder om man ställer sig på en s.k ställplats som troligen inte är avsedd för husbilar/husvagnar.
Man har dessa regler i kommunen och jag tycker inte man skall tänja på dem och riskera att man stänger ute husbilar i alla områden.
Det finns ju andra ställen att stå på, spä bara inte på den redan infekterade debatten, tycker i alla fall jag som besökt Sotenäs kommun många gånger och vill fortsätta att göra det.
Camping i Sotenäs kommun
Vi är många som vill campa i närheten av vatten, därför har vi behövt begränsa möjligheterna till camping på vissa platsen. Under högsommaren (15 juni till 15 augusti) är det inte tillåtet att campa med husbil och husvagn runt våra samhällen, ej heller i den södra kommundelen, längs kuststräckan och runt sjöar och bäckar, se de gulmarkerade områdena på kartan till höger.All camping är förbjuden året runt inom följande områden:
Ramsvikslandet, Tryggö, Hållö, Risö, Sankt Görans Ö, Bua hed, Klevekil, Sandö, Anneröds bokskog, se de rödmarkerade områden i kartan till höger.
Med camping menas även tillfällig tält- och husvagnsuppställning och liknande, om denna har för avsikt att erbjuda boendeliknande förhållanden. Du får tältcampa under ett dygn förutsatt att du visar hänsyn och inte lämnar skräp efter dig. Håll dig då på behörigt avstånd från bebyggelse och se till att du inte skadar marken.
Allemansrätten
Allemansrätten är en förmån som inte finns i många andra länder. Man kan också se den som en stor frihet. Men vår frihet får inte bli till ofrihet för andra. Allemansrätten kräver ansvar och gott omdöme. Vi får inte skada natur och djurliv, och vi måste visa hänsyn mot markägare och mot andra människor ute i naturen. Lagen ger oss alltså massor med rättigheter, men samtidigt minst lika många skyldigheter.Det är polismyndigheten som är tillsynsmyndighet och det är endast polisen som kan utfärda tillstånd till camping vid större arrangemang där det krävs övernattning på offentlig plats.
//Evanders