• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Malande ljud från växelådan/kopplingen ny koppling

JonasAsk

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
41068
Medlemskap
2024
Har en Ducato 1995 med 1,9 td. Efter lite skruvande och bytt cat går motorn som en klocka och kopplingen med urkopplingslager blev precis bytt på verkstad och är mjuk som på ny bil. Lådan växlar fint. Ny olja i lådan.

Jag har dock ett malande ljud som börjar på 2:an (kan också vara på 1:an men att jag inte hör det), det blir högre ju mer fart och låter mest på 4:an och 5:an. Ljudet låter ganska högt vid full fart. Det slutar om jag trycker ner kopplingen bara lite och det låter bara vid gaspådrag och aldrig vid nedväxlingar. Jag hörde inte ljudet innan kopplingsbytet men det kan bero på andra ljud som försvann med kopplingsbytet.

Nån som har nån ide?
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
871
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Lager i växellådan som låter. Troligtvis yttre lager på huvudaxeln.
 

JonasAsk

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
41068
Medlemskap
2024
Lager i växellådan som låter. Troligtvis yttre lager på huvudaxeln.
Hej. Menar du lagret som sitter vid 5:an? Mellan 4:an och 5:an? Ljudet minskar eller nästan avtar helt om jag kör på 5:an och trycker växelspaken åt höger. Jag antar att gaffeln för 5:e växeln trycker axeln mot motorn och att det gör att ljudet avtar. På 4:ans växeln blir det också skillnad på ljudet om jag rör växelspaket åt höger eller vänster. Ljudet avtar om jag håller mitt emellan och låter mer om jag flyttar drar växelspaken åt något håll.

För övrigt har jag också upptäckt att ljudet också hörs vid låg fart på backen.

Lagret sitter med en halvmåneformad bricka med två skruv, och när jag öppnade kåpan sitter inte lagret fast utan går att snurra. Det var också ett glapp på 0,5 mm axialt. Ljudet jag hör borde vara metall mot metall när lagret vid gaspådrag snurrar med axeln. Jag har beställt ett nytt men jag vet inte hur jag ska få av muttern som sitter ytterst eller hur jag ska få av gaffeln så det kanske är bäst att en verkstad får göra.

Men borde jag vara ljudet på spåren tror du?
 

JonasAsk

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
41068
Medlemskap
2024
Hej. Menar du lagret som sitter vid 5:an? Mellan 4:an och 5:an? Ljudet minskar eller nästan avtar helt om jag kör på 5:an och trycker växelspaken åt höger. Jag antar att gaffeln för 5:e växeln trycker axeln mot motorn och att det gör att ljudet avtar. På 4:ans växeln blir det också skillnad på ljudet om jag rör växelspaket åt höger eller vänster. Ljudet avtar om jag håller mitt emellan och låter mer om jag flyttar drar växelspaken åt något håll.

För övrigt har jag också upptäckt att ljudet också hörs vid låg fart på backen.

Lagret sitter med en halvmåneformad bricka med två skruv, och när jag öppnade kåpan sitter inte lagret fast utan går att snurra. Det var också ett glapp på 0,5 mm axialt. Ljudet jag hör borde vara metall mot metall när lagret vid gaspådrag snurrar med axeln. Jag har beställt ett nytt men jag vet inte hur jag ska få av muttern som sitter ytterst eller hur jag ska få av gaffeln så det kanske är bäst att en verkstad får göra.

Men borde jag vara ljudet på spåren tror du?
Svarar mig själv. Jag har blandat ihop axlarna. Det är ju lagret på huvudaxeln jag skulle bytt. Nåväl, kanske lika bra att byta bägge
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
871
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Ja det är ju huvudaxelns lager det troligtvis är, både 4an o 5an är i den yttre ändan på axeln. Kommer inte ihåg riktigt men har för mig backen ligger i mitten, men blir lte annorlunda belastning när man backar så det kan nog stämma.
 
Toppen