• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Makro?

F

F.d. 5322

Guest
Är sen en tid tillbaka, lite sugen på att skaffa en kort makro-zoom till D90:n.
Har en Sigma 18-50 3,5-5,6 och en Nikon AF Nikkor zoom 70-210 (analog) 4-5,6.
Ena dottern vill ärva min gamla D50 och jag tänkte jag kunde bjuda på Sigman också. De små liven vill ärva ens prylar medan man ännu lever. :twitcy:

Någon som har nåt tips om något vettigt till en hyfsad peng? Brännvidd? Bländare?
Som bekant så är man allt annat än proffs :oops: men det vore skoj med något som är hyfsat bra i alla fall.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Sv: Makro?

Om ekonomi och kameraväskan har plats så skulle jag rekommendera ett riktigt macroobjektiv och en separat vidvinkelzoom.

Med macrot kommer du ner till en avbildningsskala på 1:1, dvs det du fotograferar kan vara lika smått som din filmsensor vilken jag gissar är ca 18*24mm. Ett Sigma 70mm/2,8 är bevisligen mycket skarptecknande och har en hyfsad lång brännvidd, speciellt på en APS-C kamera, för att du inte skall skrämma iväg fjärilar mm. Har du inte bråttom kan du säkert hitta begagnade på Blocket eller kanske bättre och säkrare på fotosidan.se eller eBay.de (ställ in sökfunktionen på Europa så får du med allt som säljs inom EU = inget krångel med tull och moms (hör av dig om du är osäker på eBay, jag har handlat en del där)).

F

F.d. 2944

Guest

Vänta med å handla till efter arbetsmötet i KG.
Då kan du känna på min 60 mm och 90 mm för å bestämma vilken brännvidd som passar dig bäst.
Ett bra macro har så stor bländare som möjligt och är inte en zoomoptik.

Ofta pratar man om bokhe, mao hur gluggen hanterar oskärpa. Å då e vi inne på tycke och smak. Personligen är min favorit Nikons 60 mm 2,8

Gomer/Medlem

Bilagor

• AFDmicro60mmShutterbladeA.jpg
    AFDmicro60mmShutterbladeA.jpg
    24,1 KB · Visningar: 214
F

F.d. 5322

Guest

Nädå. Jag har ingen brådska. Måste nog ändå jobb lite till innan det finns utrymme :oops:. Framåt senvintern, våren kanske.

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Jag har testat 60:an, men föredrar definitivt 105:an. Tycker jag kommer för nära motivet med 60 mm.Tycker jag får snyggare oskärpebakgrunder med 105:an också.
Jag har VR på 105:an, 2,8 optik, toppen att kunna använda längre slutartider.

/Ludde

F

F.d. 2944

Guest

Tänk va olika man kan tycka.
Har 105:an oxå men föredrar nästan alltid 60:an utom i studio då är det 85 T/S som gäller, oslagbar i skärpa.
Tycker att bokhen från 60:an är helt underbar.
Kanske skulle vädra min 105:an i helgen, vem vet kan kanske bli kul.
Vilka hus kör du med Anette?

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

D700 + D3s, jobbar ju en del med film nu på sistone också.
Gillar d3:an bättre, om jag bara jämför med stillbilder. Jag kanske inbillar mig, men trots att det ska vara samma sensor, tycker jag att det blir skarpare och bättre exponeringar med D3:an, har naturligtvis exakt samma inställningar.
Men det är gott med två hus i de flesta lägen!
Hade gärna haft 2 D3:eek:r istället, men har inte råd....:wub:

/Annette

F

F.d. 2944

Guest

Då kör vi i stort sett samma bestyckning men jag saknar s på min D3a.
Köpte den direkt när den kom ut. Jag kommer att filma en del framöver även jag men går och väntar på D4 innan jag gör några byten.
Har inte märkt någon skillnad på filerna. Det är ju samma sensor och slutare i båda husen. Körde Fujis hus med Nikonfattning under många år och hade alltid två identiska hus och visst kunde det skilja både i exponering och filer mellan exen.
Även jag föredrar D3an men det beror mest på bra avvägning plus att den har inställningarna för iso och annat bättre placerade

Toppen