• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Makrillbete?

Bergodh

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Skövde
HBK-Nr
1055
Medlemskap
2024
Bra förslag på makrillbete?
Har förstått många använder stagg, men de sitter fast så dåligt på kroken.
Kan det finnas något alternativ något alternativ som någon provat?
 
T

Teddi

Guest
Sv: Makrillbete?

hej,,visst finns de,, köp sillfileer,,väldigt billigt,, klipp dom på mitten,,klipp sen bitar (2 cm) ,,då har du det som ja hade ock alltid fiskat med,, 138 gaisare,, lycka till!!
 
F

F.d. 55456

Guest
Sv: Makrillbete?

Jag säger som Teddi köp sillfileer lägg dom i socker och salt så blir dom lite fastare i köttet, här nere i Halmstad fiskade vi med kastflöten när makrillen gick till åtminstonne vi som stog på land, vi ägnade oss åt "sportfiske" att köra med båt och dörja var mer som yrkesfiske, vi skar filen i 1,5 cm bitar och agnade genom att sätta kroken i skinnet på ryggen och sedan ut genom buksidan så att den satt ordentligt. Just metoden att socker-salta gjorde att den höll sig länge i vattnet.
Bara tanken gör att man "nästan gåt igång" igen.

MVH Bjarne
:mh4:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Makrillbete?

När makrillen går till behöver man inget bete för att få makrillen att nappa. Ett blankt drag på dörjen eller kastspöt räcker.

a20110709_6.JPG
 
F

F.d. 55456

Guest
Sv: Makrillbete?

När det är glest mellan fiskarna så är det skönt att vara "bakom flötet" då passar det att agna.
MVH Bjarne
:mh4:
 
T

Teddi

Guest
Sv: Makrillbete?

står ni från land o fiskar?? de finns ju inte så många ställen utefter kusten att stå på,,

när makrillen gick till ordentligt på 50-60-talet så kunde man ju stå i princip överallt,,redan då va de sillfileer som gällde,,
idag behöver man komma en bit ut om man ska fiska från land,,ock då e ju halmstad hamn ett bra läge,,piren i falkenberg likaså,,


ja skulle vilja tipsa om #onsala sandö#,,dit går man,,en halvtimme från mitt,, ock kommer längst ut i havsbandet utan båt,,inte illa,,vi brukar ta en heldag dit,ibland ,med både bad-fiske,,för de mesta har man hela ön för sej själv,, ock då e de ändå en av dom största öarna,,
så varmt välkomna dom som känner för att #röra på fläsket#:D ock dessutom kan fiska makrill-horngädda,,ock ett dopp i en natur som är grymt fin!! teddi,,
 
F

F.d. 55456

Guest
Sv: Makrillbete?

Jag kanske tar dig på orden bor ju inte så långt bort, men jag kanske har glömt hur man fiskar med kustspö och spinnrulle (blir mest flugfiske numera)
MVH Bjarne
:mh4:
 
Toppen