• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Majs!!!

A.Borg

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2025
Nyss hemkommen efter 700 milsresa i Europa,så undrar jag,vart i h-e gör dom av all majs.Det verkar vara 50% av Europas samlade odlingsyta som består av majs,resten verkar vara solrosor.
Någon som vet:confused:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Majs!!!

Majsen används till djurfoder för att köttätarna ska få sitt. Koldiodhalten i luften blir då större för att vi ska få ett varmare och behagligare klimat här uppe i Norden. Att sedan havsnivån stiger med några meter om några år är sådant man får ta med i beräkningen. Det är ju så gott med kött!

Solrosoljan används väl huvudsakligen till matlagning och till viss del i fåfängeindustrin till krämer och salvor o. likn.

Jappe

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Många danska bryggerier använder majs i sitt så kallade öl.
:msn_sick::msn_sick:
Leve Reihetsgebot!! Då blir det ÖL.
:msn_beer::msn_beer::msn_beer:
(Det blev en bra "off topic" tycker jag)

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Av majs kan man göra konstiga saker, t.ex. "modifierad majsstärkelse". Inte mycket gemensamt med majs. Se upp för konstiga tillsatser i maten

Uppsalaanders

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
5556
Medlemskap
2024

Jag vet inte hur det är i Europa men i USA kan man se ändlöst stora majsfält och det används till bilbränsle. Ethanol fuel.

StigR

HBK Medlem
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
493
Medlemskap
2024

Korna som tidigare åt gräs har som vi själva blivit fröätare. Resultatet ger oss våra folksjukdomar.
Majs och stärkelsemat som spannmål, potatis blir till glukos (druvsocker) i kroppen.
Gräset i kornas magar åts av bakterier som innehåll mycket mättad fett och som sedan korna åt. (däggdjuren är gjorda for mättad fett) Vår tidigare mat som håll oss borta från våra folksjukdomar var mat med mättad fett från stora djur. Vi liknar vargen med en liten mage som fort töms på mat och en stor gallblåsa till hjälp för det mättade fettet.
Gallvätskan används lite i dag, ibland kristalliseras den till gallsten.
Majs är inflammations mat med stor andel omega 6.
Dom vackra majs/solros åkrarna speglar något som er fel.

ar8259

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
2724
Medlemskap
2025

Det enkla svaret på den raka frågan om vad all majs används till är att det används till djurfoder. Inte bara majskolvarna utan hela växten som ensileras ("konserveras").

För den som har ett specialintresse inom detta viktiga område rekommenderas följande länk.

Majsfoder

Toppen