• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Magnetventil i vattenvärmaren

F

F.d. 10659

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Årsmodell Chassie: 2007
Husbilsfabrikat: Adriatik
Årsmodell Husbil: 2007
Ämnesområde: Färskvatten

På min Trumapanna är det så att magnetventilen inte går att stänga om temperaturen är under + 8-10 gr. Detta medför att så fort vattenpumpen startas fylls vattenvärmaren och allt vatten rinner ut. Trots att pumpens stängs av fortsätter vattnet att tappas ur vattentanken pga någon sorts häverteffekt säger min husbilsleverantör, beroende på att vattenkranarna inte sluter helt tätt när dom är stängda!
Kan åtgärdas med montering av en avstängninsventil på tilloppet till värmaren säger försäljaren.
Finns det möjligen någon annan som råkat ut för samma sak undrar Brorake

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Det finns en urluftningsventil för att vattnet skall rinna ur pannan när frostvakten öppnar och släpper ut vattnet. I annat fall skulle pannan frysa sönder. Det har alltså inget att göra med otäta kranar.

Då det är kallt ute, så starta först pannan och låt den bli lite varma innan du stänger frostvakten. Då förblir den stängd och du kan starta pumpen.

K

Kicki & Bengt

Guest
Hej,
har en Truma C6002 (från 2003), med magnetventil (frostskydd).
Enligt vår instruktionsbok så skall magnetventilen öppna vid temperatur under + 4°C, om inte värmesystemet är påslaget. Vår magnetventil löser ut som den ska vid +4°C enligt vad jag kollat.

Om ventilen löst ut om bilen t.ex stått oanvänd vid temp < +4°C. Om temperaturen när jag åter ska använda bilen är säg +6°C eller tom högre, så måste jag först sätta på värmen innan jag kan tanka vatten som blir kvar i vattentanken. Sedan funkar allt enligt instruktionsboken igen.

Om din ventil öppnar redan vid + 8-10°C vid annan situation än den jag beskrivit ovan så är det sannolikt fel på din termostat/magnetventil.
Hälsn, Bengt 333

Toppen