• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

"Magisk" puts

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
För ett tag sedan köpte jag en kökskandelaber i nysilver på Returvaruhuset för 50 spänn och rusade hem för att putsa den. På med "Häxan" och en halv dag senare var jag färdig med arbetet och tänkte då att "detta gör jag aldrig om! Den får åldras med behag och vacker patina."

Eftersom jag ska byta bostad snart så kom det fram en massa gammalt arvegods i form av mer eller mindre ädla metallföremål och eftersom jag hade kollat på Göteborgs auktionsverk att dom betalade ganska bra för sådant så ville jag snygga till allt gammalt silver och nysilver m.m. och då dök det plötsligt upp en minnesbild av ett reklaminslag i TV-SHOP i min arma hjärna.

Tänkt och gjort! Hett vatten i diskhon, skrybklade ner aluminiumfolie i vattnet, hällde på vanligt koksalt (förmodligen bättre med bikarbonat) och lade i div. silverföremål och ett mirakel inträffade i köket!

Jag har varit och kollat i flera juvelerarbutiker men dom kände inte till metoden utan ville i stället pracka på mig deras dyra hemska kemikalier. Nu förstår jag varför dom inte kände till TV-SHOP- metoden. Salt och aluminiumfolie kan man ju köpa billigt i livsmedelshandeln.

Gör så här: Det "vanliga salt" man rengör metaller med i TV-shop kan vara natriumbikarbonat, soda eller citronsyra, som alla tillsammans med rätt metaller får den mörka oxiden på silver, nysilver, koppar och mässing att försvinna genom elektrolys.
• Recept med natriumbikarbonat: Lägg metallsakerna tillsammans med en ordentlig bit skrynklad aluminiumfolie i ett kärl av rostfritt stål, t.ex. i diskhon. Häll på 1 liter kokhett vatten och strö över 20 ml (4 tsk) natriumbikarbonat. Låt ligga några minuter tills de mörka belägningarna är borta, skölj av. Natriumbikarbonat rengör också termosar nästan magiskt: Häll varmt vatten i termosen, tillsätt ett par teskedar natriumbikarbonat - som ny på en kvart.

Jag kör med vanligt koksalt och alufolie och det fungerar glimrande! Kanske är det någon här som kan ha glädje av att känna till det här sättet att "putsa silver". Man får känna sig fram med mängden salt och alufolie i vattnet men det upplevde inte jag som något problem.

VARNING! Jag har nu upptäckt att svavelväte bildas vid den här processen. Svavelväte är mycket giftigt så denna metod ska undvikas! Ibland har jag lite bråttom på det här forumet!

Läs här om svavelväte:
Svavelväte - Wikipedia

Jappe
 
Senast ändrad:

Dalton

HBK Medlem
Inlägg
322
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
4839
Medlemskap
2025
Sv: "Magisk" puts

Har Du en aluminiumkastrull så kan du använda den och slipper aluminiumfolien. Använder själv bikarbonat och kastrull till silverputs. Vad som händer när Du kokar silvret med aluminium är att det svarta, Silversulfiden, övergår i Svavelväte, luktar ruttna ägg. Använd aldrig annat silverputts till nysilver. Nysilver är elektrolytiskt pålagt silver på mässing
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: "Magisk" puts

Har Du en aluminiumkastrull så kan du använda den och slipper aluminiumfolien. Använder själv bikarbonat och kastrull till silverputs. Vad som händer när Du kokar silvret med aluminium är att det svarta, Silversulfiden, övergår i Svavelväte, luktar ruttna ägg. Använd aldrig annat silverputts till nysilver. Nysilver är elektrolytiskt pålagt silver på mässing

Nysilver brukar förutom koppar och zink även innehålla nickel för att få bort den gula färgen, men visst brukar det vara ett "allt för tunnt" silverskikt på ytan.

Det brukar inte vara nån höjdare att äta kokta ägg med silversked.;)
 
Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: "Magisk" puts

VARNING IGEN!

Efter att ha läst på Wikipedia om hur giftigt svavelväte är, så vill jag nog avråda från den här "mirakelmetoden"!

Svavelväte - Wikipedia

Jappe
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: "Magisk" puts

När jag läste det här på Wikipedia, så blev jag rädd:

Det hygieniska gränsvärde för svavelväte ligger på 10 ppm. Vid 10 – 50 ppm sker lätt ögonirritation och vid 50 – 100 ppm smärre ögon– och andningsbesvär efter en timmes exponering. Vid 100 – 200 ppm uppstår hosta och ögonbesvär. Yrsel fås inom 10 – 20 minuter och vid exponering under flera timmar kan död inträffa. Vid 500 – 1000 ppm uppkommer snabbt medvetslöshet, lungödem och död.

ppm betyder parts per million alltså en miljondel av luften och när jag läste detta blev jag lite rädd!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: "Magisk" puts

Jag blev så orolig så jag fixade till en dublett på svaret. Därför redigerat här.
 
Senast ändrad:

Calleinvierno

HBK Medlem
Inlägg
420
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
3452
Medlemskap
2024
Sv: "Magisk" puts

Komplettering med hemgjord kopparputs.
Blanda vetemjöl och ättika till en halvlös smet
Till sätt salt helst grovt i smeten.
Gnid in era kopparsaker och skölj med varmt vatten och torka av.
Om inte kopparsakerna är klarlackade innan så borde dom vara glänsande nu.
Billigt och enkelt/Roffe
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: "Magisk" puts

Tror jag kan säga att de mängder svavelväte som bildas när man gör ren silver enligt ovan beskivna metoder är nog gasmängden av den storleksordningen att den kan betraktas som "harmlös".

Men få passa på att tacka för receptet på kopparputs.
Hittills har det varit "Häxan" eller även Ketchup.


(I min barndom "roade" vi oss bl.a. med att tillverka egna "stinkbomber" och där var just svavelsyra huvvudingrediensen)
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: "Magisk" puts

Prova det här på era silver och kopparsaker - UNIVERSALBOLAGET -

Original UNIVERSAL allputsmedel har funnits i Sverige sedan 1984. Det är ett annorlunda putsmedel som är helt fritt från syror och aggressiva ämnen och ändå högeffektivt i sin renande glans och skyddsgivande verkan.

UNIVERSAL
är maximalt miljövänligt och giftfritt, ytterst viktigt idag.

Gängse putsmedel, flytande eller i tuber, innehåller en mer eller mindre stor andel vatten. Inget fel i det! Men vatten har vi ju själva i kranen. uNIVERSAL
är däremot högkoncentrerat och det nödvändiga vattnet tillför du själv. Billigast så. UNIVERSAL är mycket drygt och därför billigt.

Den lösa smutsen hamnar på svampen och inte på fingrarna och är lätt att skölja bort. Skyddshandskar behövs inte. Huden mår bra av UNIVERSAL. Många allergiker arbetar enbart med UNIVERSAL. Tack vare att man arbetar med lödder, är det mycket lätt att komma in i skrymslen och hörn. Ojämförligt lättare och enklare än med de flesta andra putsmedel som finns på marknaden. Alla slag av metaller, ädla och oädla, emalj, plastytor, keramik, porslin, rostfritt, kakel ... listan är lång. Oumbärligt för sjukhus, hotell, restauranger. För bilen, båten, husvagnen m.m. Speciellt kakelytor, tvättställ och badkar blir rena och blanka med minimal ansträngning och kostnad. Diskbänkar, spisar, spisplattor m.m.


Giftfritt och lätt att arbeta med:)

( Jag har absolut ingen koppling till företaget. Det är helt enkelt det bästa jag provat )​

// Pär​
 
Senast redigerad av en moderator:

Irén & Christer

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Ale
HBK-Nr
1461
Medlemskap
2025
Sv: "Magisk" puts

Pär jag får hålla med dig att Original Universal är jätte bra. Vår son och sonhustrus spishäll gick inte att få ren de hade prövat mängder med olika preparat. Så köpte han Universal på Elmia mässan ,spishällen blev som ny igen, jag använder det till kopparen hemma oj vad fin den blir.
icon14.gif


/Irén
 
Senast ändrad:

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: "Magisk" puts

Min mamma brukar lägga kopparsakerna i rabarbersoppa, och sen bara diska av dom. Det blir blankt och fint.
Calle
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: "Magisk" puts

Pär jag får hålla med dig att Original Universal är jätte bra. Vår son och sonhustrus spishäll gick inte att få ren de hade prövat mängder med olika preparat. Så köpte han Universal på Elmia mässan ,spishällen blev som ny igen, jag använder det till kopparen hemma oj vad fin den blir.
icon14.gif


/Irén

Vi kör med Citronsyra & Varmt vatten med lite diskmedel (Yes) i.
Det funkar otroligt bra, blir som nya på en minut.:)

Ha det gott!
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: "Magisk" puts

tack för varningen tängte att man kan tvätta bilen med detta medel den är i silver färg så man slipper att polera håkan
:twitcy:
 
Senast ändrad:
Toppen