• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Magic Earth navigering

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
248142d5-8e7f-4588-9a44-c8d7cb3adc92-png.209989
 

Bilagor

  • 248142D5-8E7F-4588-9A44-C8D7CB3ADC92.png
    248142D5-8E7F-4588-9A44-C8D7CB3ADC92.png
    1,8 MB · Visningar: 1.245
F

F.d. 14324

Guest
Är Magic Earth med nedladdade kartor lika magisk som namnet antyder?
Jag har inte testat den ännu, men att kunna importera kml/kmz till en navigeringsapp talar för den, att jag hittills misslyckate med det talar kanske just nu lite emot den, men det kan vara jag som gjort nåt galet. Snart får vi se om den hittar till mitt jobb. :)
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Jag installerade den idag för min gamla MagicEarth Pro var inte uppdaterad sedan 2017 och frågade och skickade frågan till suporten i söndags och fick svaren igår att den appen kommer aldrig mera att uppdateras och fick välkomstinbjudan att installera den MagicEarth ..den är gratis app.Håller på och laddar ner kartorna i telefonen ,plattan fick dom på förmiddag.Verkar lovande app .
 
F

F.d. 22252

Guest
Knarrevik meddela när du utvärderat appen, till skillnad mot en dela har jag följt dina råd om sygic och igo sen 2012 och det har fungerat, är den bättre än igo så är jag beredd att byta. Blir att köra bredvid goggle maps i sattelitläge.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Jag har provkört den parallellt med TomTom. Den väljer ungefär samma vägar och uppdaterar snabbt om man inte följer den rutt som den har lagt. Jag har inte lyckats lägga till flera waypoints, kanske jag som gör fel.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Fördelen med Magic Earth är att den är gratis och kan användas utan uppkoppling med nedladdade kartor. Den är enkel att använda men har färre ruttval än iGO.
iGO har blivit lite svårhanterad eller så är det jag som är ringrostig. Min nuvarande navigator i elbilen är röststyrd liksom allt annat i bilen. Man blir lätt bortskämd!
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Har inte hittat någon som slår IGO när det gäller ruttvalen... Där är jag för bortskämd för att byta. Men olika saker är viktiga för olika personer.
 
F

F.d. 22252

Guest
Vägen mellan Skärblacka och Finspång är helt avstängd. Testade Igo och blev besviken eftersom när jag valde den väg jag brukar köra kortaste via Norsholm till Linköping så lade den upp den vanliga rutten utan kommentarer.
Jag kontrollerade att allt var inkopplat och väntade och testade men inget hände.
Testade med Here och den lade upp två rutter som gick runt avspärrningen och det gick inte att lura den att göra fel.
Testade Magic Earth och den gjorde som Igo.
Samma med Maps den föreslog den som är avstängd!
Kanske det är Here man ska ha i fortsättningen, har ju en oanvänd tomtom liggande men har inte testat den.
Vägverket skriver att de inte öppnar förrän 10/6 det har stått om det i lokala tidningar och radio.
Det finns ju stora skyltar men hade jag varit utomlands med samma problem hade jag inte vetat vad problemet varit när man inte kan språket.
Tycker också att Igo blivit sämre att hantera och att kartvyn är mycket sämre än när jag köpte den.
Har inte testat sygic som jag har både truckversionen och den vanliga. Eftersom de bara är för testning åker jag inte med dom truckversionen är inte helt gratis heller men verkar bättre än den vanliga.
Testa gärna samma sträcka skulle vara roligt att veta om det är fler som klarar provet.
 
F

F.d. 22252

Guest
Bra då kan jag lita på min tomtom gps!
Ganska många som pendlar den avstängda vägen normalt. Skulle en långtradare av utländskt ursprung förirra sej in där skulle det bli en ganska intressant backning. Går knappast att vända någonstans och det är ju branta uppförsbackar åt bägge hållen. Har ju regnat en del och åt tre håll är det brant uppför, åt det tredje hållet ligger sjön så en vägtrumma är trasig så man gräver ju upp vägen.
 
F

F.d. 22252

Guest
Har flera gånger åkt i luften dvs. vägen jag åkt på fanns inte i Igo. De har varit långsamma med uppdateringar och är mer krångliga att använda, menyerna finns inte alltid där de borde. När man sen tog bort 3d visningen som var väldigt bra i rondeller har jag letat efter bättre. Jag kommer använda tomtom gps och på plattan here förmodligen utifall det krånglar.
Fördelen med tomtom gps är ju att jag kan sitta i husbilen och leta vart jag ska åka och sen skicka det direkt i plattan, tidigare har jag fått tagit med 2 plattor från hytten planerat med datorn och sen flyttat över det hela. Ibland har det inte fungerat och mycket mer jobb.
Men kör man ensam utomlands på okända vägar måste man ju ha ordning och backup. Oftast kan man ju inte stanna om det krånglar och då hamnar man helt fel.
Har blivit lurad av Igo med vägvalet så det har blivit några extra mil ibland och speciellt lyon har det varit omöjligt att ta ut den rutten lastbilarna kör så man har fått köra genom centrum -inte roligt.
 
Toppen