Sv: Magasinera möbler
Har funderat på problemet med magasinering ett tag, bla. när vi skulle segla jorden runt under tre år. Läste då mycket hur andra har tacklat samma problem och de mest erfarnas svar var intressant.
De menar att det hela handlar om att våga släppa greppet om de flytna. Prylar är liksom prylar. Ytterst få arvegods och speciellt tunga affektions bitar är svåra att avyttra, resten är standart B. Många har magasinerat diverse IKEA skit åratal för att sedan konstatera att de platsar liksom inte längre in i det nya. När man väl lämnar det gamla trygga livet och börjar ett nytt kapitel, är det omöjligt i förhand säga hur det nya blir och vilka prylar platsar där. En del har gjort så att de tar det hela stegvis och gör först en hård gallring, sedan ett år senare en annan tills bara substansen kvarstår. Jag vet inte vilken är best.
I vårt fall är frugan sådan att hon klamrar sig fast i alla kastruller och plastprylar som hon med omsorg valt ut någon gång, medans jag bryr mig inte om tingen alls, inte ens om cementblandaren. Skönt och bli av med allt "Bra att ha".
Att hyra en liten etta som addres är inte dumt med tanke på helheten, med rätt hyresvärd kan man göra en bra deal ute i periferin. De borde vara förtjusta i hyresgäster som använder utrymmet som magasin för möbler och så har man ju hela mantalsskrivningsbiten kirrad med hemförsäkring och allt. Vidare fungerar en sådan etta som bra bas för Sverige besök i framtiden. Fast under 2000kr månad är svårt att hyra, och det blir ju typ 25 tusen per år....
De som har släkt och vänner och vuxna barn har ju mycket lättare att lösa sådana här saker i teorin. När jag tog upp saken med mina närmaste kunde jag se tvekan ifall de ställde upp. Ingen vidare känsla och man vill ju inte tränga på andra som inte vill, för det handlar ju till sist inte om pengar, utan viljan.....