• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Magasinera möbler

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Magasinera möbler

Jag har ett förslag! Bjud in HBK och börja längst upp till vänster i baren och längst in i vinkällaren och vänta några veckor så försvinner en stor del av bekymren och ni har fått massor av vänner för resten av livet! :D:D:D

Jappe

F

F.d. 52943

Guest

Off topic
Vi fick ett glapp på 3 månader när vi sålt vårt hus och det nya bygget blev försenat. Hyrde en andrahandslägenhet på byggarens bekostnad, och två 20 fots containrar för våra grejer som placerades i Göteborgs frihamn hos en kompis, som hade en lagerlokal där. Frid och fröjd.
Sedan kom inflyttningsdagen. Containerlastbil var beställd och skulle hämta våra containrar från frihamnen. Kompisen som hyrde lagerlokalen var bortrest. Då fick vi lära oss vad frihamn betyder. Enligt tullen hade vårt bohag varit utomlands och skulle tullas in i Sverige - detta var länge sedan, före EU.
Dom hade ingen som helst förståelse för att vi inte hade ett enda papper som visade att vårt flyttgods bara stått i hamnskjulet 3 månader.
Det blev ett par nervösa dagar innan vi lyckades nå Nisse (kompisen) som kunde intyga vår berättelse, så att tullen släppte våra möbler.

Senast redigerad av en moderator:

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Jag har ett förslag! Bjud in HBK och börja längst upp till vänster i baren och längst in i vinkällaren och vänta några veckor så försvinner en stor del av bekymren och ni har fått massor av vänner för resten av livet! :D:D:D

Jappe

Du har ju redan varit där och försökt. Men du gjorde ingen större inverkan på innehållet.:D

F

F.d. 30354

Guest

Grattis...Inte dumt att gå i pension vid 55....:)..Har du råd att sluta arbeta vid din unga ålder så är det nog lugnt för dig att magasinera möbler....Köp en container för 10000 kr och ställ den hos någon fastighetsägare....10000 kr.... 20000 på två år...:)

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Har selv 2 stk 20 fot hvor vi har mesteparten av flyttelasset siden vi flyttet fra Sverige for 18 mnd siden, men nå er det snart tid for å flytte inn i vårt nybyggde hjem. En uskadd kontainer er regntett og nesten insekttett, men med litt lufting (to minimale ventiler med filter). Om sakene tåler frost så er det ingen fare, sett inn et par tørrbollar (det skjer ingen vesentlig utbytting av luft i kontaineren).

F

F.d. 29954

Guest

Har funderat på problemet med magasinering ett tag, bla. när vi skulle segla jorden runt under tre år. Läste då mycket hur andra har tacklat samma problem och de mest erfarnas svar var intressant.

De menar att det hela handlar om att våga släppa greppet om de flytna. Prylar är liksom prylar. Ytterst få arvegods och speciellt tunga affektions bitar är svåra att avyttra, resten är standart B. Många har magasinerat diverse IKEA skit åratal för att sedan konstatera att de platsar liksom inte längre in i det nya. När man väl lämnar det gamla trygga livet och börjar ett nytt kapitel, är det omöjligt i förhand säga hur det nya blir och vilka prylar platsar där. En del har gjort så att de tar det hela stegvis och gör först en hård gallring, sedan ett år senare en annan tills bara substansen kvarstår. Jag vet inte vilken är best.

I vårt fall är frugan sådan att hon klamrar sig fast i alla kastruller och plastprylar som hon med omsorg valt ut någon gång, medans jag bryr mig inte om tingen alls, inte ens om cementblandaren. Skönt och bli av med allt "Bra att ha".
Att hyra en liten etta som addres är inte dumt med tanke på helheten, med rätt hyresvärd kan man göra en bra deal ute i periferin. De borde vara förtjusta i hyresgäster som använder utrymmet som magasin för möbler och så har man ju hela mantalsskrivningsbiten kirrad med hemförsäkring och allt. Vidare fungerar en sådan etta som bra bas för Sverige besök i framtiden. Fast under 2000kr månad är svårt att hyra, och det blir ju typ 25 tusen per år....

De som har släkt och vänner och vuxna barn har ju mycket lättare att lösa sådana här saker i teorin. När jag tog upp saken med mina närmaste kunde jag se tvekan ifall de ställde upp. Ingen vidare känsla och man vill ju inte tränga på andra som inte vill, för det handlar ju till sist inte om pengar, utan viljan.....

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029

Har funderat på problemet med magasinering ett tag, bla. när vi skulle segla jorden runt under tre år. Läste då mycket hur andra har tacklat samma problem och de mest erfarnas svar var intressant.

Har funderat på det här några dagar men ville inte störa i tråden tidigare.
Blev det en resa "jorden runt" med segelbåten?

SirMclain: Jag hade nog köpt det där huset först, då löser sig alla andra problem. Eller rättare sagt då får ni andra problem.

F

F.d. 29954

Guest

Har funderat på det här några dagar men ville inte störa i tråden tidigare.
Blev det en resa "jorden runt" med segelbåten?

Det var en "dröm" som varade ca 15 år. Planerade, läste och pratade med många som gjort det och kom fram att "havet är för stort och kallt".
Jag har nog för stort kontroll behov för att kunna njuta av en sådan tripp fullt ut. Sedan reducerade jag planerna att kajka runt i Europa med båten. Främst kanaler och medelhavet. Lärde känna en massa salta pojkar och var med i sk. "leveransseglingar" med andras båtar hit och dit i olika besättningar under årstider då man skall inte vara "där ute".

Det som verkligen satte stopp för planerna var moderniseringen av alla hamnar och deras mjölkande av seglare. Kommer du in i en hamn efter en seglats med hänsyn till tidvatten och allt, så har du inte annat val än acceptera villkoren vad gäller taxor som kan vara typ 500kr/dygn. Inte mycket frihet där inte. Som lök på laxen fick frugan solallergi och då var det bara att sälja båten och trösta sig med husbilen.

Sett i backspegeln tycker jag numera att husbilen är överlägsen båtlivet på alla plan. På en båt jävel måste du ha 100% koll på prylarna och din rutt, annars kan det gå åt pipan riktigt ordentligt. Med husbilen kan du ju alltid stanna och ta det piano med allting, du kan sova lungt och länge, ingen risk för draggning. Eventuella inbrottstjuvar är liksom alá söndagskolan jämfört med en stor fraktfartyg som kan klyva din båt om du inte har koll på omgivningen och i en tät dimma ser du ju inget, blir liksom väldigt mycket "piri piri" om du förstår...

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029

Skönt att det verkar lösa sig för dig SirMclain, då lånar jag tråden lite till.

Själv har jag haft segelbåt några år och alltid haft en dröm att få segla jorden runt, för ca 10 år sedan sträcklästa jag alla bloggar jag kom över som handlade om jordenrunt seglare.

Hade självinsikten att inse att jag är rätt värdelös på allt som handlar om segling, dessutom tycker jag inte om när det lutar. Sådana magsmärtor som man får när man ligger på svaj klarar inte mina nerver. Min andra hälft gillar att segla och har haft segelbåt under flera årtionden, vi har dock aldrig seglat tillsammans, häromdagen frågade jag om hen skulle vara trygg med mig i en segelbåt.

Svaret var så att vi aldrig kommer köpa en segelbåt iallafall.:D

Jag tror att vår lust att upptäcka nya saker har gjort att vi båda älskar husbilen, där jag dessutom kan vara trygg, inte ligga och fundera om ankaret draggar.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Hej Ralph, ursäkta men jag får inte ihop hela tråden!
Om du köper ett nytt hus, då har du plats för dina saker och även boendeadress. Vill du vänta med husköpet, då kan du väl hyra ut ditt nuvarande hus, stuva om tillhörigheter och behålla adressen. Överskottet kan du sälja på Blocket och- eller skänka till välgörenhets organisationer, osv... ...eller?

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Jag ville slippa stressen att välja nytt hus direkt. Sen vill vi suga på karamellen vad gäller bostadsort.

Nu har vi en billig lokal där vi kan ha våra fordon, grejer och adress. Inga skyldigheter. Nu har frugan och jag ett par år på oss att resonera vart bopålarna ska hamna. Ingen stress.

Också bra att byta landsting som är närmare kontinenten. Idag är det 120 mil t.o.r bara i Sverige. Skulle vårat drömställe dyka upp är det ju bara att slå till.

Men vem vet? Det finns många ställen i världen. Man kanske ändrar sig?:cool:

F

F.d. 52943

Guest

I nordöstra skåne finns det avfolkningsbyar med många billiga hus, några stenkast från bron.
Vi valde Bromölla pga närheten till Sölvesborg där en del av släkten bor.
Häromkring kan man köpa 60talshus för en spottstyver, trots närhet till full service och kommunikationer. 13 mil till öresundsbron. Knappt 2 tim med direkt öresundståg till Kastrup.
Vi bor på gränsen mellan vackra österlen och listerlandet.
8 km till Sölvesborg, 25 km till Kristianstad.

F

F.d. 55665

Guest

Även södra Halland har otroligt prisvärda pärlor. Skottorp med några minuter till Båstad station och Öresundstågen. En mil österut och det börjar bli gratis med måttstocken från lite större städer. Har lekt lite med tanken på en av alla dessa avstyckade gårdar, där åkern är såld till storbonden och det är kvar ett hyfsat boningshus, några tusen kvadrat och inte minst en lada och/eller ett stort garage. Runt miljonen. Nu valde vi Varbergs kommun dit vi flyttar i juli. Halva priset mot det vi säljer i Göteborg, 7 gånger större tomt, lugnt och lantligt, med ett hus som är bättre underhållet än det vi lämnar. Gott om plats att bygga väderskydd för husbilen.

Toppen