• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Magasinera möbler

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Hmm! Börjar fundera på att sälja huset och köpa ett nytt längre söderut (Typ Skåne, Halland enplans 60 70 m2). Frugan går ju i pension i aug och jag har ju redan "smitit" från jobbet.:D

Men vi tänkte ha en lucka på ca: 2år där vi har en lägenhet på Kanarieöarna nov-april och har husbilen parkerad i Sevilla och och kan lätt ta en Ryanair till fastlandets aktiviteter när vi känner för det. Så åker vi runt i Europa/Sverige sommarhalvåret istället.

Två problem uppenbarar sig:

1. Magasinering av möbler
2. Postadress och hemförsäkring

Magasinering av möbler kan man göra hos stadsbuden men det är ganska dyrt. Försöker hitta en billigare lösning.

Hemförsäkring och en adress är ju bra för att kunna få 165 dagar reseförsäkring.

Någon som har några idéer?

2015-10-03 16.24.37.jpg

Senast ändrad:

Majzzan

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Magasinera möbler

Jag har goda vänner som skulle magasinera sina möbler ett par år, men det visade sig kosta en hel del så till ungefär samma pris kunde de hyra en liten lägenhet istället o fick på köpet en adress att skriva sig på.

Livibil

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025

Klok tanke att bosätta er här i Skåne. Så mycket närmre till kontinenten. Låter som härliga tankar och planer. Hyr istället ett förråd och ställ möblerna där. Kan ni inte skriva er hos något barn eller god vän?

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Vi har inga barn och kan man undvika att belasta vänner är det en fördel. Vi kan gärna betala för en tjänst men den får inte vara för dyr.

inbart11

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
18322
Medlemskap
2024

Hej. Halland är ett bra alternativ! I Halmstad finns bra lokaler att använda för möbelförvaring. Lagermix är ett företag som har lokaler för detta ändamål? Mvh Ingemar

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Tack! Men just bostadsrätt är inte aktuell då vi ska köpa hus senare. Det är säkert bra, men för mig är det högrisk med avgift. Ett förråd i ett garage storlek tror jag passar.

Jag har fått några förslag. Jag ska kolla dem.

Tack för hjälpen så här långt.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Lite off...bostadsrätt stiger inte alltid i värde. Ibland sjunker priserna på bostäder också.
Intressant, Ralph, att du tar steget fullt ut några år:)

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Vi kommer att göra oss av med mycket, men vi är överens om att behålla en del möbler som är dyra i inköp eller ligger nära om hjärtat.:rolleyes:

101012d1436123325t-2015-07-03-23.25.28.jpg

101013d1436123325t-2015-07-04-19.25.11.jpg

101014d1436123325t-2015-07-05-20.45.41.jpg

Ligger en del hjärta och smärta att göra sig av med prylar man samlat på sig. Så vi har kommit till en kompromiss frugan och jag. 250 m2 ska minskas till 60 m2. För det behöver vi nog 15-20 m2 förråd för förvaring.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Høres ut som en 40 fot kontainer, samme størrelse som ble brukt for å frakte våre saker til Australia. Om en velger gammel standard 2,6m høy så er det ikke mye over skrapjerns pris å kjøpe, alternativt legg til litt og ta 2 stk 20 fot.

Det er en god del dyrere å kjøpe ny standard 2,9m høye.

Men en trenger et sted å parkere stålkassene :D

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Ja och det är ju samma problem igen. Plats! Varmgarage, Maskinhall typ. Alla trädgårdsmaskiner får nog följa med försäljningen så sparar man en del utrymme.

En snöslunga behöver man ju inte så ofta i Skåne. Inte när man själv är söderut.:D Och det andra får man väl skaffa igen.:rolleyes:

F

F.d. 55376

Guest

Hej
Vi hyrde i 3 år 2x2meter förråd,för 700kr/månad (varm)samt att vi hade en del kvar i lillstuga .Tills vi kom underfund med att vi igentligen inte saknade nåt , så Röda korset fick hämta rubbet. Vi köper nytt när den tiden kommer . efter 28 år i huset hade vi samlat på oss en del.De 185 dagarna har du ju inte om du hyr lägenhet på GC och har bilen stående i Sevilla. Vi står skrivna i syrrans lillstuga. Allt annat har vi via autogiro.Allt har funkat smidigt och inga problem så här långt . Vi kommer förmodligen att skaffa ett boende i framtiden men Sverige blir det nog inte.Sen är det inte så dyrt att teckna försäkring eftersom vi blir borta långt efter 185 dagar har vi tecknat ytterligare 90 dagar på Folksam för ca 1500kr/person.Hälsa Louise.
Gun

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Det där hjälpte ju inte så mycket att magasinera våra möbler. Stadsbuden har ju sina trä containers på 8 m3 för 500 kr/mån om man hyr i 2 år. Men jag startade tråden för att hitta bättre alternativ. Kanske en billig lokal/garage på landet? :confused:

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Den här typen av lösning kan tilltala mig.

Uppställning/förråd/förvaring Vejbystrand | Skåne

Lokalen är avskild del i en lada som enbart disponeras av hyrestagaren. Utrymmet är ej uppvärmt. Passar till uppställning för 3 personbilar, båt, MC, släpvagnar etc. Går även att använda till större skrymmande och oömma saker.
Avgift 1500/mån

Man har ju några bilar och en båge man vill ställa bort också. :rolleyes:

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Tyvärr , annonsören påpekar oömma saker.

Jag har haft saker på liknande ställe och det var inte bra. Det kan bli fukt och mögeltillväxt i bilarna , fukt i kartonger och på möbler osv. Mössen har också fullt tillträde.

Toppen