• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Macrofoto

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.278
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
På väg hem från jobbet hittade jag den här:

13-04-29_223131_M=A_R=8_S=4.jpg

Inget ovanligt så här års men det var roligt när jag äntligen fick till en någorlunda bra bild. Detta är hela bilden utan beskärning och motivet är ca 2,5mm brett. Kanske det skall kallas microfoto eftersom makro brukar vara avbildningsskala ner till 1:1, här rör det sig om ca 1:10.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.278
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Macrofoto

Ja, det är väl något sådant. Jag vet faktiskt inte vad det är men det brukar synas sådana på gamla stubbar och i dikeskanter mm. De är riktigt fina men syns inte förrän man böjer sig ner och verkligen tittar på vad som finns i backen.

Bilden är ihopslagen av 67 bilder tagna med 0,035mm avstånd mellan varje. Jag har hållit på några dagar nu men inte fått så bra resultat. Jag trodde att jag gjorde fel med mjukvaran men det visade sig att jag haft för stort avstånd mellan varje enskild bild. När jag minskade från 0,1mm till 0,035mm så blev det bättre. Övning ger färdighet sägs det.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Macrofoto

Inte dåligt! Skulle du kunna berätta lite mer om utrustningen, både om mjukvaran och den "släde" jag förmodar att du använder? Proffsresultat Michael! Stort tack!

aake
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.278
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Macrofoto

Jag använder en släde som drivs av en stegmotor som i sin tur styrs av en elekronikbox där programmering sker. Denna styr också en fjärrutlösare till kameran.

Allt är monterat på en skiva med skenor för belysningsarmar och objekthållare samt en skena för grovinställning av slädens/kamerans position.

Så här ser det ut:

20130430-005.jpg

20130430-010.jpg
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.278
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Macrofoto

En ny bild av lav (eller vad det kan vara :rolleyes: ).

13-05-02_023307_M=C.jpg

Denna gång större motiv men betydligt djupare, alltså längre avstånd mellan främre och bakre delen. Här har jag slagit ihop 94 bilder men det finns lite konstigheter här och där som härrör från delar som kommit utanför fokus. Jag skulle alltså behövt ta ännu fler bilder för att få skärpa över hela det synliga motivet. Men jag tror att jag är på rätt väg.
 
F

F.d. 51386

Guest
Sv: Macrofoto

Då jag själv och min respektive själva sysslar stundtals med macrofotografering, fast på en betydligt enklare nivå.....så kan jag bara säga, skitsnyggt gjort av dig Michael!
 
F

F.d. 51386

Guest
Sv: Macrofoto

Absolut, just nu är hårddisken med bilderna på utlandsresa med respektive, men fr.o.m. Måndag så finns den på Öland och då kan vi lägga in några bilder.
 
Toppen