• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

M+S Däck ??

F

F.d. 52920

Guest
Undrar om dessa däck är godkända som vinterdäck,skall sitta på en båt trailer,däcken är märkta med M+S samt Made in Indonesia. Även om dom inte skulle vara godkända får jag ändå köra med dom om det är + grader o vägen är fri från snö o is ? (tänkte transportera en båt i helgen ca16 mil)

DSCN0747 (Medium).JPG

DSCN0690 (Medium).JPG

IMGP3443 (Medium).JPG

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: M+S Däck ??

Enligt [Däckbranschens Informationsråd]

Regler för släpvagn
Följande regler gäller vintertid för släpvagn som dras av
personbil, lätt lastbil och buss med en totalvikt på högst 3,5
ton:

• Släp måste ha vinterdäck under perioden 1 december-31 mars, när vinterväglag råder.

• Om dragbilen är utrustad med dubbdäck måste släpvagnen också ha dubbdäck, när vinterväglag råder. (Odubbade vinterdäck och sommardäck är tillåtna på släpet om vinterväglag inte råder.)

• Om dragbilen är utrustad med odubbade vinterdäck kan släpet ha dubbade eller odubbade vinterdäck (även sommardäck om vinterväglag inte råder).

Godkända däck:
http://www.stro.se/winter/vinter121001_new.pdf

Bosse

FD HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Man skall nog utgå ifrån att tyskarna har minst lika stränga regler som Sverige, så är det inte godkänt i Sverige så är det inte det där heller.

F

F.d. 52920

Guest

Om jag förstått det rätt så är dom inte godkända som vinterdäck,,
Men då till den andra frågan,
Får man åka med sommardäck före den 1 April om det är sommar väglag
(snö / isfritt och torr asfalt) ????

Toppen