• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Märka ut revir

Håkan o Britt

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2025
Sv: Märka ut revir

om det går att ställa sig väldigt nära, alla grejer utan att flytta o röra dom, så kan dom väl inget säga, så man telex står i vägen, så dom ej kommer dit, då har man sitt på det torra. tycker jag, men det kanske är fel det också mvh håkan, som också vill ha en fin ställplats

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Hej på er!

Undrar bara hur ni reagerar eller agerar när ni kommer till en fricamping och någon har pantat sin plats med div ting.

Detta är när dom åker för att handla tömma gråvatten mm då är dom borta i timtal.

Det kan vara med solstolar nivåklossar cyklar mattor mm.

Här i Spanien är det mest Tyskar som gör det, men det finns även av våra lansmän med.

Ofta är det dom bästa platser som detta sker med, och det är ont om platser på stället.

Själva har vi inte agerat utan fått åka vidare.

Mvh Holiday

Mmm.. man kan lätt dra paralleller med solstolarna på charterresan. Hur många gånger har man inte kommit ner till poolen tidigt på morgonen bara för att upptäcka att de bästa platserna redan har tjingats med handdukar av någon utsänd.

Hela sällskapet börjar givetvis dagen med rejäl sovmorgon och kanske en tur på stan innan de tar sig till poolen och sina tjingade platser.

Flest tyskar ? Kanske.. :rolleyes:

OBS Inget fel på tyskar. De gör troligen världens bästa husbilar, speciellt vinterbilar;)

Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

"Vi" har slutat att helt acceptera de här "bokningarna". På ställplatser, på standen och vid poolen. Särskilt min fru har en tendens att bli provocerad av beteendet och flyttar helt enkelt undan solstolar, handdukar eller vad det nu är. Sedan tar hon gärna diskussionen, de få gånger de uppstår. Oftast på bruten tyska eller engelska, utom när hon blir förbannad, då övergår hon till ren skånska. Den fungerar skitbra! :) De flesta "accepterar" dock, lite muttrande, att man flyttat deras grejor. De flesta känner nog att de tagit en liten "rövare" med de här "bokningarna". Jag kan nämna att jag själv är betydligt fegare! :oops:

Krister N

B

Byggare Bob

Guest

"Vi" har slutat att helt acceptera de här "bokningarna". På ställplatser, på standen och vid poolen. Särskilt min fru har en tendens att bli provocerad av beteendet och flyttar helt enkelt undan solstolar, handdukar eller vad det nu är. Sedan tar hon gärna diskussionen, de få gånger de uppstår. Oftast på bruten tyska eller engelska, utom när hon blir förbannad, då övergår hon till ren skånska. Den fungerar skitbra! :) De flesta "accepterar" dock, lite muttrande, att man flyttat deras grejor. De flesta känner nog att de tagit en liten "rövare" med de här "bokningarna". Jag kan nämna att jag själv är betydligt fegare! :oops:

Krister N
Det verkar vara rätt virke i din hustru. Var glad för det! Precis hur det skall gå till!
Men så är hon väl också skånska, eller?

jasno

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025

Ingen husbil = ingen plats fritt för andra enligt fransk modell. Skall man handla så går man eller om man har så cycklar man(vi går). I andra fall taskigt läge, gilla läget det är så världen är. Även enligt lagen så är innehav 9/10 av lagen. Gäller i så gott som hela världen även om vi i S och inte alltid gillar det.
Jag har bott i Frankrike under några år då vi blev invaraderade av "resande". Inget ont i det i och för sig utom efter en vecka då P-Platsen såg ut som en sopptip. Då började ALLA att slå på hel ljus på natten och tuuta utav bara fan under tiden de passerade. Efter några månader åkte de vidare och vi fick städa i ett par veckor efter deras SKIT bokstavligt och bildligt. Så är verkligheten. Markerat gäller ej utan endast innehav av en "friplats". Detta har jag levt efter länge och haft ett otal "disskusioner". Motparten har efter en litten stund sagt att JA,JA SÅ ÄR DET.

Senast ändrad:

Niclas & Pia

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
5365
Medlemskap
2024

Hur kommer det sig att vi diskuterar samma sak om och om igen :HÄNSYN-
Det är tydligen så att vissa personer tänker bara på sig själva och det kan vi inte göra någonting åt på ett forum för att ändra på, vare sig dom är medlemmar här eller inte. Vi har bara haft husbil i ett år men sett dom värsta beteenden man kan tänka sig på "ställplatser" redan. Det vi trodde skulle skapa en frihet att kunna ställa oss där vi finner trevligt verkar snart försvinna med förbud etc. frågan är hur länge vi kommer kommer att få njuta av detta liv som "semesternomader". -SKÄRP ER för det kommer en ny "gäst" efter att ni lämnat.

//Niclas

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022

hur man gör på en camping det är väl inga problem där råder ordning och reda platsen är natuligtvis kvar har jag hyrt en plats fins den till jag checkar ut så enkelt kann det vara alltid något nytt att lära

holiday

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
4882
Medlemskap
2026

Hur gör ni på en camping om ni vill åka ut en dag

Du har nog inte läst hela mitt inlägg, där det står fricamping men gäller även ställplatser.
Campingar betalar man ju för en plats och då är ju den din ända till du checkar ut som andra även påtalade.

mvh Holiday

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Inte alltid så på alla campingar. Ibland får man ställa sig fritt och dra elkabel till närmaste stolpe och då blir inte platsen din om du lämnar den. Men om campingen har numrerade platser så är det inga problem att lämna för en utflykt. Och så är det alltid vad vi varit med om utomlands på campingar. Numrerade platser alltså på campingar.
Men stellplats tycker jag det är ett otyg om man försöker muta in ett revir när man lämnar. Har aldrig sett det men skulle nog undvika konflikt för allas bästa.

Mitt temperament tillåter inte sådana övningar enligt min hustru. För fridens skull.

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022

instämmer med det men tänk efter varför blir ni då eriterade om där är dom som klagar på ställ platser jag ser det som helt naturligt nä mab upplever sådant, liksom många som inte kann hålla avstånden till ett annat ekipage första året jag hade husbil så var jag i luven på tre sådana och det skall ni veta träffar jag på sådana parkerare då blir där liv.

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Det är inte så ofta jag lossar bilen från elkabeln och drar iväg från min ruta på campingplatsen. Jag har med mig en skylt som jag fäster vid ett rör på vilken man kan läsa: Här bor NPE 400. Den ställer jag mitt på min ruta som jag bokat om jag drar ut på äventyr i omgivningen.

Det är inte att "pinka in revir". Underlättar för kommande gäster att välja ledig plats. Ofta får man beskedet i receptionen att man kan parkera bilen och själv välja en plats. Det är nog inte alltid man noterar vilka platser som är upptagna.

:mcride:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Det är säkert helt OK att markera sin plats på en campingplats där man har betalt för att stå. Har sett många som har en extra registreringskylt på en pinne som de markerar platsen med när de tex kör iväg för att handla etc.

Det finns nog ingen som skulle få för sig att ta bort den markeringen och själv ställa sig där.

Gunnar /medlem

T

tompaline

Guest

Krister N
Håller med om att det är dumt att blockera en stellplats eller gå ner på morron och
lägga handukar vid poolen och sen gå hem o äta frukost:: MEN det kan ju också vara
så att personen precis gått för att hämta nåt mer/glömt och kommer strax tillbaka!!
Det är ju inte lätt att veta alltid: Annars kan man ju själv bli feltolkad av andra som ser
att man bara föser undan grejerna så fort man kommer.Ge dom en kvart...eller????
:wideeyed:

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Nej, det är inte alltid lätt att veta. Ska man vara på den säkra sidan så är det enklast att alltid acceptera "bokningarna". Vi gör inte det längre.

Krister N

Toppen