• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

MÄTARE FÖR BATTERIER?

Lariva2

HBK Medlem
Kommun
Sala.
HBK-Nr
10348
Medlemskap
2025
På min mobiltelefon finns en liten ikon med procentsats som visar hur mycket kraft som finns kvar vid användning.
Finns det inte något liknande för bodelsbatterierna?
Någon som ser en lösning på det? Kanske till och med vet var det kan inhandlas.

Lasse o Gunnel NÖJDA Kabe husbilslevare

Björn R

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2026
Sv: MÄTARE FÖR BATTERIER?

Hej Tommy,
MT-5 är en annan typ av instrument. Som din bild visar så ger den dig kontroll över laddningen från din solpanel. Där finns ingen direkt avkänning för hela systemets förbrukning, andra laddare etc.

"Display the system status and parameters with digital and graphic icon.
•Battery type selectable
•Battery Ah setting function
•Temperature compensation coefficient adjustable
•Four keys to solve the setting easily
•Control the load by manual

Battery capacity strip flash:
Each strip equals to 20% of battery capacity.
Note: the calculation takes fully charged voltage as 100%, and over discharge as 0%. All is based on battery voltage, not the real battery capacity. "

Å andra sidan så kan det räcka fint. I min bibel www.skyllermarks. se tips, så framgår det helt klart att man klarar sig fint med en digitalvoltmeter. Lär man sig bara vad de olika volt talen står för och har koll på batteribankens totala Amperetimmar så klarar man sig bra.

MT-5 an har en mycket bra voltmeter och visning av beräknad återstående batterikapacitet. Suverän solcellsregulator är det oxå. Behöver du mer? Hälsar Björn

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025

Hej Björn.
Nej , jag behöver nog inte mer. Men när jag läste om allt som andra mätare kan visa så var jag lite "avis" och tänkte varför har inte jag en sådan.
Håller fullt och fast med dig att detta är bra grejor. Jag har en 140w solpanel på taket (en Kines) men funkar helt fantastiskt, ligger sällan eller aldrig på ström men har nästan alltid fulladdat. Var ut och kollade bilen igår, grått o trist, regn, 2,4 varmgrader. Men "satan i min gata" solpanelen underhållsladdade batteriet med 1 Amp och batteriet var fullt. Så visst är jag nöjd, men du vet ju hur det är!!!!!!! Det finns alltid mer att få!!!!

:) //Tommy

F

F.d. 53078

Guest

Hmm..
Bm1 eller Bm2 Gissar ingenting den mäter den ingáende Efekten ungefär som en vattenmängdsmätare. Man máste programera den med batteriets max Ah, sedan sá kalibrerar den sig själv efter lite in och urladning. Den är sá smart att den vet med spänningens skillnad hur mánga Ah det rymms.
Skulle batteriet bli dáligt sá kommer den alldrig upp till 100% laddning.

Björn & Lena Ditt inlägg gäller bara om batterierna är helt friska.

Toppen