• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Möss

4Evigt

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
39038
Medlemskap
2024
2 vintrar har jag haft 2 möss/vinter i husbilen. Var lätt att få ut dom. Var döda i råttfällorna. Trist bara att åka och titta till fällorna regelbundet. Har inte ström annars hade jag satt dit en kamera...

Nu denna vinter är förvaringsplats asfalterad. Ingen mus ännu tack och lov. Ska testa att sätta in en batteridriven radio enligt ett tips. Möss är ljudkänsliga
Säkert en bra idé med en radio
Ja! det kan jo såklart vara av stor betydelse vart man har husbilen stående och speciellt på vintern vill man jo till exemplevis inte stå i närheten av fågelautomater! Fågelmat lockar jo till sig möss också.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har 4st fällor utanför husbilen i varmgaraget, varje höst när kylan kommer så tar fällorna totalt 4-5st möss, även i fikarummet som är varmare brukar 1-2st möss fastna, senare under vintern har jag aldrig fångat någon, har heller aldrig fått in möss i husbilen och den är inte tömd på godis, varför ska de försöka ta sig in i husbilen när det finns godis utanför den :rolleyes:
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Jag har 4st fällor utanför husbilen i varmgaraget, varje höst när kylan kommer så tar fällorna totalt 4-5st möss, även i fikarummet som är varmare brukar 1-2st möss fastna, senare under vintern har jag aldrig fångat någon, har heller aldrig fått in möss i husbilen och den är inte tömd på godis, varför ska de försöka ta sig in i husbilen när det finns godis utanför den :rolleyes:
Lycko du
 

Thomas Werner

HBK Medlem
Inlägg
231
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2024
Vi bor i ett hus med skogstomt hela vägen inpå knuten. Av Anticimex har jag lärt mig följande:

På vintern är det två saker som lockar mössen:

- något ätbart. Betar man en fälla inomhus så lockas de dit. Därför sätter man fällorna utanför.

- värme. Under perioder med hyfsat med snö så håller sig mössen kvar i skogen oavsett hur kallt det är ute. Vid barmark så har vi dem på vinden så fort temperaturen är under ett par plusgrader…
 
Toppen