• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Möss i husbilen - lita inte på musskrämmor

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Vi har haft möss i husbilen ett par vintrar.
Den har stått utomhus under skärmtak och varit ouppvärmd.
Så i år tänkte vi att vi skulle bli av med mössen.
I helgen köpte vi 2 musskrämmor som skulle täcka 80+50kvm. Den ena skrämman skulle dessutom vara extra effektiv genom att den skickar ut ”pulser” i elsystemet som skall skrämma bort mössen.
För att inte enbart lita på skrämmorna så placerade vi ut en musfälla på insidan av varje hjul.
Till saken hör att vi fortfarande använder husbilen så den är inte urplockad som de andra vintrarna.

Nu tusan skulle det väl bli musfritt!

Trodde vi ja!

Under två nätter har det varit möss i husbilen och mumsat dels på en marinad och dels på en kryddmix.

En sak är dock säker och det är att skrämmorna inte har haft någon som helst effekt. Det enda som visat något resultat är att en mus fastnat i en av musfällorna vid hjulen.

Nu vill jag be om hjälp med tips på vad vi skall göra för att bli av med mössen!

Önskar Kjell
 
F

F.d. 32985

Guest
Hade kontakt med Anticimex angående dessa skrämmor genom arbetet. Säljaren från Anticimex sa att det var rena skräpet och det var därför inte de sålde skrämmorna. Har själv aldrig haft dessa men lyssnade på säljaren.
Vet tyvärr inget svar på din fråga men kika på Anticimex sida och kanske också ringa och rådfråga.
Möss

Gammal skröna säger enris, vet ej om det fungerar men vi har haft det kring hjulen, gråvattentömningen och än så länge varit befriade från möss.
 

turbin

HBK Medlem
Inlägg
2.686
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
10155
Medlemskap
2025
Dom har ju väldigt bra luktsinne, lämna inget ärbart om du måste så lägg det i en plastback med tätslutande lock. Dom gillar inte lök gul eller vit. Aptera musfällorna med en rökt köttbit eller chocklad, helst Japp. Så gör vi.
/Matti
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Dom har ju väldigt bra luktsinne, lämna inget ärbart om du måste så lägg det i en plastback med tätslutande lock. Dom gillar inte lök gul eller vit. Aptera musfällorna med en rökt köttbit eller chocklad, helst Japp. Så gör vi.
/Matti
Att mössen inte gillar lök stämmer inte alls. Innan vi satte in musskrämmorna hade vi påhälsning av möss som bara åt på vår gula lök.
Inte heller plastaskar med tätslutande lock är säkert. Har tidigare haft möss som ätit sig igenom plastasken. Plåtask är nog det som gäller om man skall vara säker.
Kjell
 
F

F.d. 58689

Guest
Hur funkar ättika under vintern? Fryser inte den?
Stålull i rören till gråvattentank m fl och enris runt hjulen funkar bra. Enl uppg har möss inga ögonlock och kan därför inte krypa genom enris. Dock lite bökigt för den som behöver använda husbilen med jämna mellanrum.
 

suned

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Falun
HBK-Nr
27248
Medlemskap
2024
hej Uddevalla,jag har inte fått någon frysning av ättikan, har inte tänkt att det kunde frysa , ska kolla i vinter.
 

turbin

HBK Medlem
Inlägg
2.686
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
10155
Medlemskap
2025
Att mössen inte gillar lök stämmer inte alls. Innan vi satte in musskrämmorna hade vi påhälsning av möss som bara åt på vår gula lök.
Inte heller plastaskar med tätslutande lock är säkert. Har tidigare haft möss som ätit sig igenom plastasken. Plåtask är nog det som gäller om man skall vara säker.
Kjell
Plastaskar är för veka, det ska vara plastbackar typ som postens blåa hårdplastbackar som det är bra tjocklek på materialet, men en plåtback är ju klart bäst.
 

Lunneberget

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
16903
Medlemskap
2024
Har också provat med dubbla musskrämmor,Enris runt hjulen,även provat med vildpors runt hjulen.
Mössen hittar in genom motorrummet någon stans,Har ställt in en glykolhink och vippfälla där ligger dom sen.
Sen ett par år har jag ställt en radio som spelar och pratar dygnet runt.Inga möss i bilen efter det.
 

Eiraliamjulian

FD HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Malmö
HBK-Nr
24326
Medlemskap
2022
V

i är hemma o inga möss o vi kunde se både diskus o stavhopp. Vi ses spanien till nyår Hälsningar Lasse o Renee
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.123
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Jag undrar verkligen om enris, musskrämmor m.m. funkar om man har dem inne i bilen?
Tjutet från en skrämma lär väl inte höras utanför bilen menar jag, liksom lukten från enriset.............

Det borde väl vara prio på att mössen inte tar sig in i bilen överhuvudtaget?
 
Toppen