• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mörkt och ljust

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Mörkt och ljust

Mörk o ljus.jpg

Hur ska man göra för att slippa få det mörka så mörlt och de ljusa partierna så ljusa. Bifogad bild kanske inte är det bästa exemplet, men om jag låser kameran mot den önskade ljusheten i den undre delen av bilden , och sedan knäpper av så blir himmelen alldeles vit.

Motsatt om jag låser mot himmelen så blir det mörka svart.

Bilden är tagen mittemellan.

Någon som förstår mej, och kanske har ett tips, förutom att köpa en proffskamera.

Kameran är en Canon PowerShot SX200IS

Hälsningar från Dovrefjell
Kåre
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Mörkt och ljust

Kör du på automat? Jag har haft efterföljaren 210is och kameran var canon men man kan inte ha allt.
Testa o kör på tv ställ isot på 200-400 och tiden på allt från 80-800 kanske . Du kan testa i allafall detta kanske inte funkar men ett försök, och sedan tror jag att vädret var sådant som du fick på bilden.
Ha det bra susanne
 
F

F.d. 10329

Guest
Sv: Mörkt och ljust

Mörkt och ljust

Hur ska man göra för att slippa få det mörka så mörlt och de ljusa partierna så ljusa. Bifogad bild kanske inte är det bästa exemplet, men om jag låser kameran mot den önskade ljusheten i den undre delen av bilden , och sedan knäpper av så blir himmelen alldeles vit.

Motsatt om jag låser mot himmelen så blir det mörka svart.

Bilden är tagen mittemellan.

Någon som förstår mej, och kanske har ett tips, förutom att köpa en proffskamera.

Kameran är en Canon PowerShot SX200IS

Hälsningar från Dovrefjell
Kåre

En proffskamera ändrar inte på kontrastomfånget!

Om kameran har möjlighet till bracketing dvs ta två eller flera bilder med olika exponering på ett knapptryck så finns möjlighet att sammanföra bilderna till en med större dynamiskt omfång (HDR). Det finns billiga kameror som klarar detta automatiskt, annars är Photomatix ett av de program som kan vara till hjälp.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Mörkt och ljust

Ett klassiskt dilemma. Med en systemkamera löser man det med ett halvtonat gråfiler, som tar ner exponeringen på himlen med x antal steg som flitret motsvarar.
En annan lösning är att göra det med ett bildbehandlingsprogram i datorn efteråt. Det blir inte lika snyggt, framförallt inte med Jpeg bilder, men det duger för semesterbilderna.

Nu var din bild i väldigt dålig upplösning, men det blev lite skillnad iallafall

20110808.001.jpg
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Mörkt och ljust

Om kameran har möjlighet till bracketing dvs ta två eller flera bilder med olika exponering på ett knapptryck så finns möjlighet att sammanföra bilderna till en med större dynamiskt omfång (HDR). Det finns billiga kameror som klarar detta automatiskt, annars är Photomatix ett av de program som kan vara till hjälp.

Här är en bild tagen på detta sätt med en billig kamera. Skuggpartierna i bildens nedre vänstra hörn har på detta sätt lyfts fram.

aRIMG0174_5.jpg
 
F

F.d. 25270

Guest
Sv: Mörkt och ljust

Mörk o ljus.jpg

Du kan också med ett enkelt bildbehandlingsprogram ljusa upp de mörka partierna något. Samtidigt kan man minska kontrasten samt tona ned de
ljusaste partierna (högdagrarna). Jag "pillade" på din bild med hjälp av iPhoto
på min Mac.
Varma fotohälsningar
Harry Hymer
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Mörkt och ljust

Bilden är för liten för att få ett bra resultat men här är ett försök med Photomatix.

Av de två första gjordes det tredje:

Mörk o ljus.jpg

Mörk o ljus2.jpg

Mörk o ljus_2_tonemapped.jpg
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.273
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Mörkt och ljust

Det verkar som att din kamera har någon form av kontrastkompensation. Har du provat detta:

[FONT=Arial,Bold][FONT=Arial,Bold]
Välj [i-Contrast].
[/FONT][/FONT]
Tryck på n-knappen och välj
fliken
4. Välj sedan menyalternativet
[i-Contrast]. Välj [Auto] med hjälp av

qr
-knapparna.

@ visas på skärmen.

(Inte så lätt att klippa och klistra från pdf-filer ibland :oops: )

Ovanstående är hämtat från manualen sida 95. Kolla här: http://files.canon-europe.com/files/soft32746/manual/PSSX200is_CUG_SV.pdf
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Mörkt och ljust

Tacka alla för snabba svar.

Får nu försöka att använda några av de tips ni kommit med.

Michael. tyvärr finns inte [FONT=Arial,Bold][FONT=Arial,Bold][i-Contrast] [/FONT][/FONT][FONT=Arial,Bold][FONT=Arial,Bold]med i menyvalet på min kamera.

Borde finnas med, men den raden finns inte tyvärr!
[/FONT][/FONT][FONT=Arial,Bold][FONT=Arial,Bold][/FONT][/FONT][FONT=Arial,Bold][FONT=Arial,Bold]Man kanske kan göra en uppdatering av programvaran?[/FONT][/FONT][FONT=Arial,Bold][FONT=Arial,Bold][/FONT][/FONT][FONT=Arial,Bold][FONT=Arial,Bold]Hälsar
Kåre
[/FONT][/FONT][FONT=Arial,Bold][FONT=Arial,Bold][/FONT][/FONT]
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.273
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Mörkt och ljust

Jag använder inte Canon själv så jag googlade bara på PowerShot SX200IS och hittade manualen så småningom. Men jag slarvade kanske lite väl mycket när jag följde diverse länkar.

Kanske du kan hitta något på fotosidan.se och Canonavdelningen där.
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Mörkt och ljust

Du har helt rätt Michael, det är den kameran jag har, men i mitt exemplar finns inte denna funktion? :confused:
Raden fattas i menyn, och även en annan ser jag.

Ska se om jag kan uppdatera i kväll.
Hoppas sladden är i lådan! :rolleyes:

Hälsar
Kåre
 
Toppen