• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Mördarsnigel!

H

hianders

Guest
Helt plötsligt när jag satt på farstukvisten ikväll fick jag syn på en sån där äcklig mördarsnigel!!
Undrar hur många vi har på gården?? Det är mig veterligen första året vi har sådana odjur på vår gård.

fru hianders/Inger

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Mördarsnigel!

Inger, er det den brune Iberiasnigel du har fått - den formerer seg ekstremt!
Det finnes i dag bare en kjent predator som jakter på disse, den flekkete Leopardsnigel. Dette er en riktig stor jeger og holder sitt område fritt for andre bløtdyr også artsfrender. En annen fordel med Leoparden er at den nesten bare spiser andre bløtdyr og holder seg unna planter og blomster.

Frem til du får en Leopardsnigel på besøk så får du fange brune beist og klippe de i to og destruer restene - svinsk jobb.

H

hianders

Guest

Knut! Än så länge har vi bara sett en! Men de kanske kommer fram nu i regnvädret.
Vi spolade ner den i toaletten! Blir det fler som vi ser så får vi jaga dem med .....

Inger

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Knut! Än så länge har vi bara sett en! Men de kanske kommer fram nu i regnvädret. Vi spolade ner den i toaletten! Blir det fler som vi ser så får vi jaga dem med ..... Inger

Jag såg den första för två år sedan på tomten. I år finns hundratals efter regnväder. Lägger dem i saltvatten där de snart ger upp för gott.

Schneckenkorn funkar också bra, finns i Tyskland.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Saks elelr salt er begge brukbare avlivings metoder, formeringen på disse er voldsom 1 blir fort til 400! Klippte for noen dager siden over 1 liter med sniglar (forsøkte ikke å telle).

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Hej,
för några år sedan kunde jag gå ut i skymningen och hacka sönder 35-40 st mördarsniglar på tomten. Numera får jag leta länge för att hitta en överlevare.
I början var jag lite snigelhuman, det gick dock snabbt över till att jag blev mer rå, radikal och okänslig. Jag har en knivspets på en rundstång som medför att jag når ner till marken utan problem. Tror att dessa sniglar numera tar en omväg när de närmar sig vår tomt.
V-backen :wink:

lewa.50

HBK Medlem (P)
Kommun
Borås
HBK-Nr
95
Medlemskap
2025

Var glad att ni bara har dessa tjocka äckliga kryp endast i trädgården!!!

Hittade en på väg in i diskmaskinen!!!!!

Vi har inga regler eller hinder för att ta livet av dess odjur,döden nästa.

Lena:mad::mad::mad:

Senast ändrad:

lillian och reidar

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024

Var glad att ni bara har dessa tjocka äckliga kryp endast i trädgården!!!

Hittade en på väg in i diskmaskinen!!!!!

Vi har inga regler eller hinder för att ta livet av dess odjur,döden nästa.

Lena:mad::mad::mad:
Hör detta verkligen hemma här under markisen?
Men visst är dom äckliga.
2179

Senast ändrad:
F

F.d. 53000

Guest

Grattis till alla ni som inte har så många ,vi har i år tagit död på 6300 st Yvonne skriver varje dag hur många ,så det blir många innan året tar slut Hälsningar Yngve:wideeyed:

H

hianders

Guest

lillian och reidar - jag tycker nog (jag startade tråden) att detta hör hemma Under Markisen där vi rent allmänt diskuterar det mesta. Vår klubbs hemsida innehåller ju det mesta för alla, tekniska och andra husbilsfrågor, ställplatser, bra mat i husbilen, våra husdjur m m. För mig är det sociala väl så viktigt som rent husbilsrelaterade frågor och jag tror nog att många känner så. Tänk så många vänner man fått genom denna klubb och det tack vare det sociala nätverk som vi har här och det gemensamma intresset = husbilen. Som tidigare har skrivits i någon tråd- läs inte inläggen om man inte är intresserad av annat än rent tekniska frågor.

Ha en fortsatt bra sommar (utan mördarsniglar)

fru hianders/Inger

lillian och reidar

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024

Saks elelr salt er begge brukbare avlivings metoder, formeringen på disse er voldsom 1 blir fort til 400! Klippte for noen dager siden over 1 liter med sniglar (forsøkte ikke å telle).
Hej Knut.
var var du på snigeljakt i vilket land du har ju lite att välja på?
Hur skall vi hitta en Leopard snigel det kan ju bli en lönsam affär för oss snigeldrabbade.
ha de
2179 Reidar:music-icon:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det var i Dalsland, har holdt meg her 90% av tiden i sommer.

Ser at Leopardsnigelen også kalles Pantersnigel her i Sverige:
Sniglar - Naturhistoriska riksmuseet [NS4 version]
Det er norske forskere som har funnet at denne spiser Iberiasnigelen og leter opp eggene som den også spiser. Årsaken til at den ikke gjør noen skade på odlingar er at den er en rovsnigel og spiser andre bløtdyr samt åtsel-

lillian och reidar

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024

Tack Knut det var en intressant läsning.
Tänk om man kunde få ett par sådana blötätare vilken välsingnelse det skulle vara.
2179 reidar:music-icon:

Senast ändrad:

ollem

FD HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
147
Medlemskap
2022

Knut!
Fantastisk information! Detta förklarar varför vi inte är översvämmade med Spansk skogssnigel. Vi har gott om Leopard/Pantersniglar på tomten. Hade ingen aning om att Leopardsniglarna käkade Mördarsniglar.

Fast - i det här fallet kan väl Leoparden kallas mördare?

Nå - jag har gjort en annan upptäckt! Det verkar som våra koltrastar har anpassat sig och angriper dessa sniglar. Jag har ett antal gånger iakttagit en koltrast som släpat fram en snigel, vänt den på rygg och hackat i sig det smaskiga innehållet. Tyvärr tror jag inte koltrasten bryr sig om den angriper Leopard- eller mördarsniglar. Men det är väl naturens outgrundliga balanssystem som träder in.

vitaby

FD HBK Medlem
Kommun
Simrishamn
HBK-Nr
2521
Medlemskap
2021

Hej!
Vilken tur att du berättade om leopardsniglarna!
Jag har tagit död på dessa också!

Ska omedelbart sluta med det!
Karin i Vitaby

F

F.d. 7

Guest

Annars är ju myskankor glada i mördarsniglar, så är ju ankor lite roligare som sällskap än en annan snigelsort...:yes:

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Jag har också skurit huvudet av tusentals sniglar på vår tomt. Efter denna vintern var de något färre för att helt ha försvunnit. Härommorgonen upptäckte jag ett nytt, riktigt tjock exemplar och skulle hämta skalpellen. Då såg jag att det var en fläckig en! Så det är antagligen den jag har att tacka! Suverän information Knut!:)

lenmar

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2025

Vet någon om mördarsniglarna har gått i ide? Haft ett antal på tomten under sommaren men nu är de borta. De jag har sett har jag pudrat med tösalt som jag köpt på Ö&B.
//Lennart

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

I Sverige är livscykeln ett år och de vuxna individerna som fortplantar sig under sommaren och hösten dör vanligtvis i oktober. Dock övervintrar unga individer, det vill säga de som inte blivit könsmogna. Dessa gräver ner sig, på upp till 10 cm djup, och övervintrar i marken.

De kan också övervintra i komposter och liknade. De kommer sedan fram i april-maj och därmed kommer fortplantning och äggläggningen snabbt igång. Äggen liknar små vita kulor, 3–4 mm i diameter och läggs ofta i klumpar, vanligtvis i grupper om 20-30 stycken men även mer än 100 ägg har observerats. Äggen kläcks efter 1-2 veckor. Äggsamlingar kan hittas på olika gömda ställen i trädgården.

Sniglarna väljer ställen där äggen är skyddade mot uttorkning. De blir könsmogna efter 5-6 veckor, men detta kan ske tidigare om förhållandena är gynnsamma med fuktigt väder och god tillgång på föda. En utbredd myt gällande sniglarnas fortplantning är att en snigel lägger ägg kort före sin död. Detta är felaktigt eftersom snigeln lägger sina ägg så fort de är mogna och alltså inte bär runt på mogna ägg för att lägga dessa i dödsögonblicket.

chiquita

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025

Hej.
Härom dagen berättade jag för frugan att jag sett en snigel på altanen.
-Slog du ihjäl den? frågade hon.

Hmm nej, den smet.... /Roy

Toppen