• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Mönsterdjup på däcken vid byte?

F

F.d. 55552

Guest
Hej på er!
Det är kvar c:a 4-5 mm mönsterdjup på sommardäcken nu. De är också lite snednötta på insidan. Vid vilket mönsterdjup brukar ni byta? Lagen säger väl futtiga 1,6 mm, men det är nog så lite känns det som, dels ökar ju vattenplaningsrisken och dels brukar man väl säga att de flesta punkteringar sker när däckens mönsterdjup börjar vara nån mm. Jag körde c:a 1000 mil förra sommaren, men glömde tyvärr mäta mönsterdjupet vid säsongstarten så vet inte hur mycket 1000 mil nötte på däcken. Minns dock att det inte var så mycket mönsterdjup kvar då heller och att säljaren sa att "de räcker en säsong till åtminstone".

Belar

FD HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: Mönsterdjup på däcken vid byte?

Aldrig under 3 mm. Är de mycket slitna på insidan skulle jag överväga att byta direkt, och kanske kolla hjulinställningen...

/Bertil

Bengt Rehngren

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1508
Medlemskap
2025

hej
Det är lika viktigt att däcken inte är för gamla ( 7-8 år ) då dessa är alltid maxlastade så oavsett mönsterdjup så byter jag mina ändå.
Går att läsa av på döckssidan i form av 4'a siffrig kod i en oval ring.
mvh
Bengt

F

F.d. 55552

Guest

Ni låter alla som trafikanter med prio på trafiksäkerheten! :) Antar att ni då inte heller brukar köra med dubbfria vinterdäck på sommaren? Det borde väl vara ännu värre än på personbil med tanke på belastningen?

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Vinterdäck : Pirelli med dubb .
Sommardäck : Continental Vanco Camper

Menar du att ett nytt M+S märkt odubbat (ej sajpat) skulle ha sämre vattenplaningsegenskaper än ett sommardäck med 2-3 mm ?

Men jag håller med om att ett full sajpat vinterdäck på sommaren inte är så bra eftersom sajpningarna viker sig vid svängar och inbromsning och att gummit blir mjukare på sommaren .

F

F.d. 55552

Guest

Menar du att ett nytt M+S märkt odubbat (ej sajpat) skulle ha sämre vattenplaningsegenskaper än ett sommardäck med 2-3 mm ?

Men jag håller med om att ett full sajpat vinterdäck på sommaren inte är så bra eftersom sajpningarna viker sig vid svängar och inbromsning och att gummit blir mjukare på sommaren .
Jag hade främst i åtanke "riktiga" dubbfria vinterdäck, dvs sådana som då oftast har många sajpningar och en gummiblandning som inte alls gillar sommartemperaturer. När det gäller personbilar har jag läst i bl.a Vi Bilägare att dessa har klart längre bromssträcka på iaf torr sommarväg, så frågan kom sig av ifall detsamma gäller de förstärkta däck som en husbil har. Jag misstänker det nämligen. Om inte så hade jag varit frestad att nöta upp de fyra fina sådana däck(på fälg) som jag fick med i köpet, för jag kommer inte att använda den på vintern, hehe.

Det finns ju också däck märkta med M+S som myndigheterna i Sverige inte ens godkänner som vinterdäck, dessa skulle jag däremot mycket väl kunna tänka mig att använda sommartid.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Dom M+S märkta däcken som är godkända skall även ha ett märke med en snöflinga samt en siluett av bergstoppar .
Dom vinterdäcken du har kanske har ett värde på HBK's köp&sälj .
Jag hade "fullsajpade" däck på en personbil ett kort tag och både bromssträckan speciellt på vått underlag så hoppade ABSen i väldigt lätt .
Kurvtagningsförmågan var inget bra heller , det var en 1700kg pb bil .

Toppen