• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mögeldoft från kvarglömda frukter

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Hej!
I helgen när vi skulle ut och åka med husbilen möttes vi av en mycket otrevlig lukt inne i bodelen.
Det var väl en 3-4 veckor sedan vi var ute sist. Efter en del letande och sniffande fann vi att vi hade missat att tömma bilen på några frukter. Citroner, äpplen, etc. Dessa luktade riktigt illa, och spred doften i hela husbilen.
Efter mycket skurande och skrubbande försvann doften till stora delar, men man kan fortfarande känna av den.

Är det någon som har ett gammalt "husmorstips" eller liknande på hur man blir kvitt doften skulle detta uppskattas mycket ;)

//Jocke
 

Tangenhaap

HBK Intresserad
Inlägg
250
Kommun
Västerås
Vansinnigt att köpa en ozongenerator för lite dålig luft. Finns att hyra om man verkligen behöver en. Öppna fönster o dörrar och vädra ut någon timme räcker säkert.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Hade 4 döda möss i fällorna när kom hem efter 14 dagar med husbilen. Tog 3 dagar med vädrande innan doften var borta. Så jag tror det räcker med att städa noga och sedan vädra.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.600
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Vansinnigt att köpa en ozongenerator för lite dålig luft. Finns att hyra om man verkligen behöver en. Öppna fönster o dörrar och vädra ut någon timme räcker säkert.
En ozongenerator är användbar både hemma och i husbilen och kostar inte så mycket. Lagar man mat i husbilen är den t ex perfekt att starta efteråt.
 
F

F.d. 58689

Guest
Ät en rejäl portion ärtsoppa och lägg dig i husbilen och läs en bok.... efter ett tag känns inte doften av frukterna ;)
När det gäller den typen av lukt, ska man tända några tändstickor. Tar mycket effektivt bort fjärtdoften.
Ingen explosionsrisk heller! :twitcy:
Har alltid en ask med tändstickor liggande i badrummet, just in case!
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Ett glas eller ett fat med ättika fungerar perfekt på något dygn eller två med stängda fönster och luckor.
Just mögliga citroner är faktiskt bland de värsta dofter som finns... :-(

Jag håller helt med. Jag fattar inte varför just citroner luktar så illa? Vi ska prova ättika och bakpulver, så får vi se om vi går vidare med ozongenerator.
Om inget av detta funkar öppnar vi en burk ärtsoppa :)

//Jocke
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Jag har en ozon generator köpt på kjell& co.

Billig. Använder den mest hemma dö den tar hand om pollen så blir min allergi lindrigare.

Har den ibland i husbilen och bilen för att fräscha upp lite. Rekommenderas
Har gjort samma, köpte versionen för 499 kr. Efter tre dagars behandling försvann doften och har inte återkommit
 
Toppen