• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Möblera husbilen.

Pensionär

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
3142
Medlemskap
2025
Hur lång tid måste det ta att göra i ordning bilen? Förra veckan (onsdag) var vi i Bollnäs och hämtade den nya, hem till Åkersberga. Vi började direkt att plocka in allt som fanns i den gammla bilen. Nu har det gått en vecka , så när som en dag, och den är fortfarande inte helt färdig!!!!!!! Det ska var halkskydd i skåpen så att glas m.m. inte ska fara omkring, bställning (hustrun) på en extra kryddhylla, en extra hylla i skofacket, extra handukshängare, mattor som ska passa i färg, montera omvandlaren för 220 v, matta till bagagerummet, osv, skära till ny instegsmatta, i morgon dyker det säkert opp något som ska fixas till! tar det aldrig slut ?
Till saken hör att den nya bilen har en helt annan planlösning än den förra! Kan tänka mig att byte till en med samma planlösning är betydligt enklare när man vet vad alla saker ska vara. Det kan vara därför det tar så lång tid för oss att få allt klart! Men så småningom kommer vi nog i väg.
Någon mer som haft liknande upplevelser?
Hälsningar från Peter och Kerstin

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Sv: Möblera husbilen.

Den blir aldrig färdig!

Min erfarenhet är att man kommer på nya detaljer som kan förbättras, flyttas, kompletteras eller byggas om under hela den tid man äger bilen. I helgen kom jag till exempel på att jag måste fixa en belysning i skoskåpet så att man lättare hittar där. Det får bli en mikrobrytare och en lysdiodlist.

När det är fixat så blir det säkert något annat. Och så fortsätter det, år ut och år in. Men roligt är det!

F

F.d. 24290

Guest

Hej vad kul med folk från Åkersberga! :)

Vi har precis samma känsla fast till och med inför varje gång man ska iväg. Man tar ju in en massa som man inte vill ha liggande när man inte använder bilen. Och jag tycker alltid att man glömmer något eller att det tar längre tid än väntat att packa in allt!

Vad blev det för bil?

Sten-Åke o Maisy

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
1130
Medlemskap
2025

Hej Pensionär
Det är som Michael säger den blir aldrig färdig, det är ju det bästa med alltihop att man hela tiden hittar nya grejer att plocka med.
Jag håller som bäst på med att göra om i garaget, så att det blir lättare att ta ut cyklarna.

F

F.d. 29809

Guest

Jag som inte använder bilen på vintern tömmer den på en massa prylar varje höst. Det tar en evighet att placera tillbaka allt på våren. Snudd på samma jobb som att när man byter bil helt.

F

F.d. 2692

Guest

Håller också med Michael, man blir aldrig färdig. Har nu lagt in en "fast" heltäckningsmatta istället för originalmattan som var i delar.
Dels var det en urusel passform, och dels så kasade dom runt på golvet. Visst tog det tog lite tid att göra mallen, som jag gjorde i kartong, men resultatet blev bra.

Pensionär

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
3142
Medlemskap
2025

Hej.
Detta är den tredje bilen, och det var inte meningen att vi skulle byta eftersom vi köpte en ny Rapido på Elmiamässan 07 som vi var nöjda med. Plus att det var trevligt att göra affär med PR Husbilare i Sollebrunn. Enda nackdelen är attt Sollebrun ligger 40 mil från Åkersberga. Fördelen är att dom alltid ställer upp! Alldrig några sura minernär man en kommer! Inte tar dom betalt för fukttest som andra gör!
Vi skulle inte byta bil var det sagt!!! Men så satt jag "på kul" och sökte på nätet, vi har sagt att OM! vi ska byta bil då ska den ha Aldevärme. Plus att vi ville ha ett större kök. Vi har tittat på Kabe, och vi har vänner som har en WL. Så att valet var enkelt. Vi ville ha ett stort kök + ugn, kyl med separat frys, stor sittgrupp.Så dök den upp på nätet! jag tänkte att man kan ju i alla fall ringa! Pratade med Bosse i Bollnäs och det slutade med att vi gorde affär redan samma efetrmiddag utan att ha sett bilen! Denna helg har vi varit på "vår" camping på Askrike. vi är medlemmar i Askrike Camping EKF, så vi har vår "egen" plats. Allt har fungerat toppen. Så vi är riktigt nöjda trots att det har regnat hela helgen, regnmätaren rann över!
Hälsningar Peter

Toppen