• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Måste va fel i systemet i detta land!!

Lasseboy

FD HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Hoppas det finns någon som är insatt eller har tips på ett problem som dykt upp.
Lite kort fakta av som hänt.
Min fru har vart sjukskriven en längre tid, bollats mellan 10 tal läkare flertal psykologer och sjukgymnaster. Alla har kommit till samma slutsats att det är inte hos dem som min fru ska behandlas och få hjälp till att komma tillbaks till arbetslivet.
Nu fick hon en ny sjukskrivning till oktober i väntan på att rätt psykolog skulle ha tid, då väldigt många läkare, överläkare samt psykologer har slutat här i Borås pga. arbetsförhållanden är ohållbara.
Överläkaren beklagade att hon inte fått den hjälp hon behöver och tycker synd om flera patienter i Borås kommun som är i samma sitts som min fru. Han sjukskrev henne och meddelade att det är sista gång vi träffas pga. han har sagt upp sig, nu finns ingen överläkare på denna mottagning kvar.
I februari får min fru ett brev från FSK, där det sår att hennes sjukskrivnings dagar tar slut 7 april och de måste träffa henne ihop med arbetsförmedlingen.
Frun får ju panik och svårt att sova och är orolig över framtiden då hon inte ens klara vardagliga sysslor utan att göra fel eller glömma av vad hon gjorde.
Nu hade hon mötet med Fsk och AF, de förklarar att hon måste börja stämpla from 7 april.
Hon säger att hon kan inte söka jobb för att hon inte klara av att jobba än mindre söka efter nått jobb.
Hon behöver inte söka jobb då hon ska stämpla 3 månader för att få nya sjuk ersättningsdagar. De förklara för henne att hon inte får lämna Sverige under denna tid.
Nu blir jag arg då min semester och planerade tripp med husbilen infaller under denna tid då hon ska stämpla. Ska inte min fru få lämna sitt hem för lite semester med sin man, samt få lite värme då hon konstant har värk i sen kropp (fibro), värmen hjälpte förra sommaren och hon mådde hyffsat i kroppen. Då tänkte jag att vi inte vill bryta mot några regler eller göra fel, så vi tänkte avstå stämpla 10 dagar i slutet av stämplingsperioden innan den går över till sjukpenning igen.
Då säger de att det blir ett avbrott i ersättning och det kommer påverka hennes ny sjukpenning = mycket mindre pengar.
Ska man straffas för att man vill va ärlig?
Kan detta stämma?
Ska ringa själv och prata med dem, men vill ha lite mer kött på benen först.
Har googlat men hittar inte nån fakta om detta, särskilts inte om att sjukdagarna kan över gå i stämpling!

F

F.d. 25867

Guest
Sv: Måste va fel i systemet i detta land!!

Typiskt dessa pajaser på F-kassan, har själv råkat ut för dem i precis samma ärende.
Ingen empati, bara spara.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Läkarna sitter i sina elfenbenstorn och kollar FASS och skriver ut piller. Sköterskorna känner till sjukdomarna s.a.s. på golvet och har ofta mer praktisk erfarenhet + empati än läkarna. Den insikten har hjälpt mig flera gånger i livet.

Min mor fick en svår lunginflammation när hon var i 90-årsåldern. Läkarna förklarade kort att den antibiotika som användes inte hade någon effekt och att utgången var given. "90 år gammal och dubbelsidig lunginflammation, det slutar bara på ett sätt! Vi är inga trollkarlar!"

Vi pratade med en sköterska och hon lyckades övertala läkarna att prova ett annat antibiotikum och det hade nästan omedelbar effekt. Min mor tillfrisknade snabbt och levde flera år efter det. Vi fick en obehaglig känsla av att läkarna den gången lade nationalekonomiska synpunkter på behandlingen.

Bra kontakt med en sköterska som har kunskaper i aktuell sjukdom är guld värd! Ni har säkert också undersökt kostens betydelse för just den sjukdomen. LCHF + undvikande av alla gifter som finns i dagens mat kan ge fantastiska resultat! Dietister med föråldrade "kunskaper" bör undvikas!

Värt att prova! Du sökte efter fibromyalgi - Kostdoktorn

Sanningens största fiende är människans oreserverade respekt för auktoriteter!

Jappe

Senast ändrad:

B Bergman

HBK Medlem
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
8902
Medlemskap
2025

Kan detta vara ett svar:

Ny patientlag den 1 januari, man kan söka i andra landsting.

Bosse

Senast ändrad:

Solrosen44

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
16619
Medlemskap
2026
Förstår att det är en besvärlig situation när man upplever att man inte får den vård man behöver och har rätt till! Stå på er när det gäller det !

När uppbär arbetslöshetsförsäkringen - dvs "stämplar" - så står man de facto till arbetsmarknadens förfogande och kan då inte ha semester. Man förväntas söka arbete. Arbetslöshetsförsäkringen är som vilken försäkring som helst - den inkomstförsäkrar dig (till viss del) under tiden du är utan inkomst från lönearbete.

Har man tidigare varit sjukskriven och dagarna inom sjukförsäkringen har tagit slut kan man välja (ja, det är ett val) att deltaga i arbetslivsintroduktion i 3 månader. Efter den här tiden i arbetslivsintroduktion görs en avstämning för att se om personen ska vara fortsatt inskriven på arbetsförmedlingen och söka arbete eller om personen ska tillbaka till sjukförsäkringen.

Det är lite grovt förkortat hur det går till.

hälsningar
Ika

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Skriv en Egenremiss till t ex Sahlgrenska.

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

Skriver PM till dej. Har egen erfarenhet och just nu är min sambo i samma situation, är fd personalchef så jag kan en del i ämnet...

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Jag hänger inte riktigt med i ursprungsfrågan, men både arbetslösa och sjukskrivna ska ha rätt till vissa semesterdagar (utomlands eller ej), även om det kan röra sig om obetalda sådana!

Ami

HBK Medlem
Kommun
Strömstad
HBK-Nr
681
Medlemskap
2025

Din fru kan begära remiss, eller skriva självremiss till Gottfriesmottagningen i Mölndal, har själv fått mycket god hjälp där för problem med fibromyalgi. De tar emot patienter från hela Västra Götaland. Värt ett försök! Lycka till!

Ami

F

F.d. 23710

Guest

Hej!Utan att gå in på det politiska,så än så länge är det "arbetslinjen" som gäller. Det är tråkigt att din fru inte får den hjälp och behandling som hon behöver. Det är hon tyvärr inte ensam om i det här landet. När man blir utförsäkrat från FSK, så så blir man skickat till AFM och där skall man vara tillgänglig för arbetsmarknaden dygnet om, samt söka jobb ett antal gånger i veckan, annars tar de bort dagsersättningen.="Arbetslinjen".
Har själv blivit skadat på mitt jobb och fått ta emot hot och trakasserier från dessa myndigheter,min räddning var att jag uppnådde pensionsåldern.
Att åka på semestern är uteslutet om ni vill ha ersättning från AFM,Ni skulle förmodligen också äventyra Er fortsätta handläggning hos berörda myndigheter.
Kanske skulle Ni kunna söka hjälp hos andra Landsting,för att få en hållbar diagnos.

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

Nu är det flera som skriver att man måste vara till arbetsmarknadens förfogande hela tiden och visst är grundregeln så, men... Det finns undantag, själv behövde jag på de tre månaderna det handlar om visa upp mej på ett möte i början och i slutet, samt ett förbokat möte efter någon månad... För övrigt så var jag fri att göra vad jag ville, INGA restriktioner... Det går att lösa en hel del även i detta system...bara man vet hur och vad...

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

Tipsen om egen remisser är bra och användbara!!!

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

Typiskt dessa pajaser på F-kassan, har själv råkat ut för dem i precis samma ärende.
Ingen empati, bara spara.

Tänker inte gå in på politik, men det är INTE personalen på Försäkringskassan som beslutat om reglerna dom måste förhålla sej till. Döm inte budbäraren.

görank

FD HBK Medlem
Kommun
Klippan
HBK-Nr
5340
Medlemskap
2023

Regler som beslutats politiskt. Tyvärr har vi bara att följa dom tills de ändras.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Ser ut til at det svenske systemet ligner på det norske, men i Norge er det en etat for det hele. Det er garantert ikke bedre!! Vi hadde reiseforbud i over 2 år mens vi stemplet en gang i mnd. Enden på det hele ble uføretrygd etter for meg over 3 år med kaos, for Grethe tok det hele 7 år og en rettsak mot staten som hun vant takket være en forsnakkelse fra regjeringsadvokaten som kom til å si at hun ikke hadde rett på noe som helst fordi det var en diagnose som ikke var i NAV sin liste og hun ikke kunne omskoleres grunnet for høy utdannelse og bakgrunn som bedriftsleder.

F

F.d. 25867

Guest

För en del å sedan sprang jag på min näst-nästgranne på gatan.
Han var kirurg. Står och dösnackar då han säger att han skall byta jobb.
Jag har blivit erbjuden att bli försäkringsläkare.
Ska jobba mellan 8-16 endast måndag-fredag slippa att stå hela dagarna och gräva i sjuka människor. Nästan fördubblad lön.
Stort kontor som är vägg-i-vägg med försäkringsdirektören.
På vems sida tror ni denne läkare står?

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

För en del å sedan sprang jag på min näst-nästgranne på gatan.
Han var kirurg. Står och dösnackar då han säger att han skall byta jobb.
Jag har blivit erbjuden att bli försäkringsläkare.
Ska jobba mellan 8-16 endast måndag-fredag slippa att stå hela dagarna och gräva i sjuka människor. Nästan fördubblad lön.
Stort kontor som är vägg-i-vägg med försäkringsdirektören.
På vems sida tror ni denne läkare står?

Och minst lika illa att en kirurg ska bedömma tex psykiska sjukdomar...

Toppen