• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Måste byta upp mig

F

F.d. 30146

Guest
Hej på er!

Jag går i köptankar, och då speciellt i tankar av ett nyare ekipge. Jag har kollat blocket b.la, där finns ibland en del riktigt trevliga husbilar att kolla på, och de typer av husbil som jag vill ha är av typen halvintegrerade, alltså inte med takalkov.

Priserna varierar så klart mellan privat och firma, årsmodell och miltal styr ju också prisbilden, allt detta fattar jag.

Den här vill jag ha Dethleffs 6244 Esprit RT 07 | Skåne

Vad säger ni om priset på den? Jag kan ju se att det sitter tyska regplåtar på den, så firman har väl importerat den.
Är det någon på forumet som har erfarenheter från firman?
Priset på den speglar väl i vilken prisklass jag kan sträcka mig till, eller har ni andra förslag?

vägkung med fru hälsar

Claes 105

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2025
Sv: Måste byta upp mig

Gokväll

Bilen du referat till har inte tyska plåtar, utan vad jag kan se är det danska.
Bilen har i så fall blivit extra beskattad i Danmark ( tror att den är på 60 procent av ink priset).
Mina varningsklockor ringer, kanske kan det va ide att kolla upp detta med säljaren.

Hejs
Claes 105

F

F.d. 30146

Guest

Menar du att det i så fall tillkommer 60% på priset?

Nu menade jag inte att jag skulle köpa den, det var mer en "beskrivning" på typ av husbil jag tittar efter.
Jag får väl kolla efter en s.k svensksåld husbil, "problemet" med det uttrycket är väl att prisnivån stiger en hel del.
Men tack för svar i alla fall

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

I denna trakt fanns tidigare en ökänd firma som hade samma upplägg med Danmark med vanliga bilar. Varningsklockan ringer.

F

F.d. 30146

Guest

Hej!

Tack för alla svar.

En sista fråga bara- vad menar ni med " samma upplägg med Danmark med vanliga bilar"??

Jag har tänkt över det hela, och den firma det handlar om ska jag inte handla av. Egen import av husbil har jag också tänkt på, om inte annat för prisbilden.
Jag har importerat en motorcykel från tyskland, visserligen för snart 13 år sedan, men jag tror inte att de grundläggande reglerna för import inom eu har ändrats.

Problemet med import av husbil, som jag ser det, är väl att jag har begränsad kunskap om vad jag ska titta efter, de mest uppenbara fel kan man ju se med botta ögat, men motorns/växellådans skick är det ju svårare med. Fuktmätare medtages så klart, men inte ens med en sådan kan man ju vara säker.
Jag har glömt bort hur pappersarbetet gick till då jag importerade mc:n, men det finns säkert info på nätet hur det går till.
Ett annat "problem" är ju var man ska handla, det finns ju ganska många handlare i tyskland. Det finns mycket att tänka på, t.ex vilken handlare, område i tyskland o.s.v o.s.v.

vägkung

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026

Jag har en Dethleff RT 6611 av årsmodell 2007 och med erfarenheten från den bilen bör du kontrollera den verkliga tjänstevikten på bilen eftersom vad som står på papperet inte stämmer. Den verkliga tjänstevikten ligger klart högre, varför lastvikten minskar och det blir hög risk för överlast då bilen är semesterlastad. Dessutom verkar det vara nåt skumt eftersom liknande bil svensksåld har ett högre pris hos andra svenska handlare.
Hursomhelst oavsett vilken husbil du köper, lita inte på uppgifterna om tjänstevikt som är angivna i registreringsdokumenten utan be att få den verkligt vägda vikten.

F

F.d. 55437

Guest

Handla säkert iDalsbyn är mitt råd,du vet vad du får.Hälsningar Kent.

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021

Kolla in sidan "husbilen.com" Mellerud har dom inte bilen du önskar så tar dom hem den. Bra priser både på inbytet och nya husbilen. När det gäller vikt så fixade och betalade han alla kostnader för vår uppvägning 3500-3850. Det enda fel vi hittade på bilen var en läckande kran i toan vilken omedelbart byttes ut. Vi är så nöjda både med husbilen och affären. Tec Freetec 708 ti g 2006.
MVH Gunilla

F

F.d. 30146

Guest

Hej på er!

Säsongen slut, och husbilen står uppställd i stort förråd. Nu har man tid att kolla annonser på blocket b.la, och att fundera hur man ska finansiera det tänkta köpet.
Jag har bestämt mig för att sälja HD:n, eventuellt använda den som en del i ett inbyte, men risken är överhängande att jag då får dåligt betalt för den, bättre att sälja den privat.
Jag har även börjat att sälja av en del verkstadsutrustning, mestadels verktyg och svetsar för att få in så mycket kontanter som möjligt.

Planen är att köpa husbilen från tyskland, kollar annonser från försäljare, och det som slår en är- priserna för en halvintegrerad husbil från 03 till 06 (vilket är min gräns rent ekonomiskt) skiljer sig inte så mycket mot priserna handlare/privet har i sverige.
Visst skiljer det en del, men jag upplever nog att skillnaden inte är så stor, vad nu stor skillnad är då???

Hoppas nu inte vintern blir allt för jä....:swoon:

F

F.d. 30146

Guest

Hej på er!

Peter- den vill jag ha, köp den åt mig när du ändå är på plats:twitcy:

Skämt åsido, varför valde du att köpa din/er husbil hos nämda handlare?

Hur som helst, lycka till nu på måndag när ni åker och gör affär, hoppas den husbil ni ska ha motsvarar era förväntningar.

PS: du kan väl för skoj skull kolla in skicket på den husbil du tipsade om:)

Mvh
vägkung

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Hej,

Handlaren har fått enbart goda omdömen här på forumet (sök "mannheim") samt att dom var professionella när jag hade frågor och så. När jag frågade om det gick att sova i bilen över natten var det inga problem och dom skulle se till att det fanns gas och vatten. Har många kunder från Sverige.

Hade tänkt att ta en titt på Knausen och kanske ta några foton. Ska sova i husbilen där över natten så jag har tid att kika på den.

Peter :)

F

F.d. 30146

Guest

Hej!

Hoppas du får tid över att kolla. Och om du har tid, vill du då mäta sängen bak, den ser ju helt enormt stor ut, bara bra förvisso.

Hur som helst, ha det trevligt i tyskland, och jag måste bara säga att- det är inte utan att jag är en del avundsjuk:p

vägkung

Senast redigerad av en moderator:

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Hemma igen :)

Med husbil på logen :D

Kommer lätt att köpa nästa där nästa gång också, supertrevliga och professionella.

Michael, ring eller PMa mig. Har ett helt lass med bilder på Knausen samt kontaktinfo till Manuel på rc Reisemobile.

F

F.d. 30146

Guest

Hej!

Kul att höra att du/ni är hemma igen, och att höra att allt gått bra:yes:

Jag skulle helst av allt vilja komma i kontakt med dig över telefon, jag har tusen frågor:twitcy: men vilket nummer kan jag nå dig på?
och bilder vill man ju alltid se:)

Mvh
Michael /vägkung

F

F.d. 30146

Guest

Hej igen!
Jag scannar blocket och andra säljsidor (firmor), och nu har jag hittat den här på blocket, inte för att jag tänker köpa den, men vad jag undrar är- vad är det för "fel" på den här då?
Mc Louis Lagan 06 Cdi alkov | Södermanland

Jag menar prisbilden är väl helt OK, det är trots allt en 06:a, visserligen har den kanske gått lite långt, men ändå.

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Nu är den dessutom svensk -till slut.
Handlaren hade glömt att sätta dit rätt typplåt (med rätt vikt) så det blev stopp vid första registreringsförsöket. Lät en firma som gör skyltar trycka en med rätt uppgifter.

Toppen