• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Måste bara dela med mig av denna upplevelse

Lodjuret

HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
651
Medlemskap
2025
Hej på er,

I går när vi var ute och jagade älg (Förlåt) på Hornslandet satt jag i tornet borta på "Ullmyra" det snöade till en början övergick till BLÖTT regn, blev ganska "sur" (rolig vaa)
I början när det snöade såg jag en stor fågel som skymtade förbi på himlen, det som syntes, efter ca 1 -1/2 timme kom den tillbaka, gjorde en lov efter myrkanten, landade i skogskanten,
jag såg att den rörde sig hela tiden flaxade en 2-3 meter åt gången, landade och gick några meter, så där höll den på ända ut på myren,
redan när den skymtade i skogskanten trodde jag att det var en örn, mycke riktigt när den blev helt synlig så var det en Havsörn, den var faàn i mej 2,5 - 3 meter mellan vingspetsarna och säkert inte mer än 50 - 60 meter bort, vilken häftig upplevelse, sitta å se på en stor örn, flaxa till, vanka fram på myren, tyckte att jag iakttog den i evigheter, det var så man blev varm i den blåfrusna kroppen, måste vara få förunnat att få en sådan upplevelse.

Hade kameran i ryggsäcken men kunde inte slita blicken och försöka få upp den, levde bara med.

Lennart

F

F.d. 3727

Guest
Sv: Måste bara dela med mig av denna upplevelse

Sådana upplevelser är "pärlor" i livet.
Hälsning fr Olle.

F

F.d. 52938

Guest

:twitcy::twitcy:Hej Lodjuret!
Håller helt med dig. Har haft en liknande upplevelse för några år sedan ,det var i april vet jag för vi var ute på Onsala halvön för att fiska havsöring när vi fick
nöjet att beskåda en havsörn på max 100m. Helt fantastiskt! Det glömmer man inte i första taget.

Mvh Frank59 :yes::yes:

F

F.d. 3753

Guest

En gång när vi låg med våran båt vid en ö i Figeholms skärgård gick jag upp lite tidigare för att jag hörde åskan på avstånd. När jag tittade ut genom plastglast på kapellet fick jag syn på 2 stora fåglar som satt på en liten holme ca 100m från oss. När jag lyckats få upp kapellets dragkedja så pass mycket att jag kunde titta ut så såg jag att det var 2 havsörnar. Jag rotade reda på den enda kamera som fanns med ombord, en liten sak utan teleobjektiv, men jag tog i alla fall några bilder och visst ser man vad det föreställer, eller hur?

örnar.JPG

Lodjuret

HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
651
Medlemskap
2025

Vad härligt att ha "upplevelsen" på bild,
önskar att även jag haft sinnesnärvaro att plocka fram kameran, men så är det, får leva på "bildminnet" de e inte dåligt det heller:wink:
Lennart

F

F.d. 25569

Guest

Hej på er,

I går när vi var ute och jagade älg (Förlåt) på Hornslandet satt jag i tornet borta på "Ullmyra" det snöade till en början övergick till BLÖTT regn, blev ganska "sur" (rolig vaa)
I början när det snöade såg jag en stor fågel som skymtade förbi på himlen, det som syntes, efter ca 1 -1/2 timme kom den tillbaka, gjorde en lov efter myrkanten, landade i skogskanten,
jag såg att den rörde sig hela tiden flaxade en 2-3 meter åt gången, landade och gick några meter, så där höll den på ända ut på myren,
redan när den skymtade i skogskanten trodde jag att det var en örn, mycke riktigt när den blev helt synlig så var det en Havsörn, den var faàn i mej 2,5 - 3 meter mellan vingspetsarna och säkert inte mer än 50 - 60 meter bort, vilken häftig upplevelse, sitta å se på en stor örn, flaxa till, vanka fram på myren, tyckte att jag iakttog den i evigheter, det var så man blev varm i den blåfrusna kroppen, måste vara få förunnat att få en sådan upplevelse.

Hade kameran i ryggsäcken men kunde inte slita blicken och försöka få upp den, levde bara med.

Lennart

de e krydda på moset de...

F

F.d. 53012

Guest

Kul att du har fått den naturupplevelsen som inte alla beskriva med dom målande orden. Vet själv efter 25 års Havsörnsinventering med upplevelser med räkning av örn på olika avstånd beroende på störningar i Januari o Februari om isen ligger då skridskoåkare kan spoliera, har haft dom på så nära som 5 meter men då bultar hjärtat så man kan tro att dom hör slagen men deras hörsel är inte i närheten av synen som är enorm. För några år sedan kom två ungörnar och landade bakom gömslet och gick runt och kom i blickfånget och tittade rätt in i gömslet och då förstod jag att den lilla blinkande diod som fanns på videon var det som drog deras skarpa blick till det lilla utkikshål på gömslet. Nämnas kan att vi åker ut 2 veckor och placerar en vinflaska i den utkiksstrut för att dom skall hinna
vänja sig tills vi kommer med våra tubkikare, och vi måste alltid komma i totalt mörker och inta gömslet och lämna det i mörkrets inträdelse för att inte avslöja att det finns något otrevligt där den främmande byggnaden står 25 meter från åteln. Naturupplevelser är det mest avkopplande som finns och degt är därför jag har husbil för att få med mig familjen som inte är så sugna att gå upp i gryningen, vilket vi har prakticerat sedan 1988 jag kan ge mig ut och dom ligga kvar, torsdag kväll drar vi mot Öland platser att stanna på finns det alltid vi kräver ingen service bara lugn och ro med naturen som skådespel.

Senast redigerad av en moderator:

kaj.p

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029

Grattis hade gärna delat den med dig

F

F.d. 3644

Guest

Hej och tack för fågelupplevelserna. Jag bor i Mellanfjärden, Nordanstigs kommun, och har turen att se havsörn ofta här. T o m en riktigt stor kungsörn.
Har nyss kommit hem från min första långtur, Skåne. Och fick där se kungsfiskaren, och flera Glador. Kungsfiskaren var en höjdare, klarblå snabb fågel med speciellt läte.
Och turen gick utmärkt. Riktigt kul att "glida" fram i nyutslagen natur.
Hälsar En hälsing

F

F.d. 51386

Guest

Här kommer en "gamling" från "Öland".

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    69,2 KB · Visningar: 5
Toppen