• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Många drabbas av höjda bilkostnader

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
”Chockhöjda förmånsvärden för miljöbilar” utropar Aftonbladet i en PLUS-artikel idag (2020-11-19).

”De ändringar av fordonsskatten och förmånsvärdesberäkningen som väntar under nästa år kommer att få dramatiska konsekvenser för bilmarknaden”, inleds artikeln.

– Den 1 januari upphör den tidsbegränsade nedsättningen av förmånsvärdet för miljöbilar, säger Yngve Gripple, rättslig expert på Skatteverket, i samma artikel.

”Den ändringen kommer att medföra att förmånsvärdet för många miljöbilar höjs med 10 000 kronor per år”, konstaterar Aftonbladet.

Till detta kommer de aviserade ändringarna av fordonsskatten den 1 april nästa år, som redan tidigare uppmärksammats här på HBK.

Och det är framförallt miljöbilarna som drabbas, och det mycket mer än husbilarna, visar Aftonbladets beräkningar: Exempelvis kommer förmånsvärdet för en Volvo V60 laddhybrid att höjas med över 50 procent och elbilen Tesla Model 3 blir 73 procent dyrare.

Samtidigt kommer förmånsvärdet för en BMW 520i med bensinmotor att höjas med måttliga 22 procent – alltså ungefär lika mycket som skatten för en ”normalhusbil” med modernaste avgasreningsteknik kommer att gå upp.

Det känns tryggt att veta, att vi har en regering som hela tiden har miljön i åtanke …

Pålle
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
”Chockhöjda förmånsvärden för miljöbilar” utropar Aftonbladet i en PLUS-artikel idag (2020-11-19).

”De ändringar av fordonsskatten och förmånsvärdesberäkningen som väntar under nästa år kommer att få dramatiska konsekvenser för bilmarknaden”, inleds artikeln.

– Den 1 januari upphör den tidsbegränsade nedsättningen av förmånsvärdet för miljöbilar, säger Yngve Gripple, rättslig expert på Skatteverket, i samma artikel.

”Den ändringen kommer att medföra att förmånsvärdet för många miljöbilar höjs med 10 000 kronor per år”, konstaterar Aftonbladet.

Till detta kommer de aviserade ändringarna av fordonsskatten den 1 april nästa år, som redan tidigare uppmärksammats här på HBK.

Och det är framförallt miljöbilarna som drabbas, och det mycket mer än husbilarna, visar Aftonbladets beräkningar: Exempelvis kommer förmånsvärdet för en Volvo V60 laddhybrid att höjas med över 50 procent och elbilen Tesla Model 3 blir 73 procent dyrare.

Samtidigt kommer förmånsvärdet för en BMW 520i med bensinmotor att höjas med måttliga 22 procent – alltså ungefär lika mycket som skatten för en ”normalhusbil” med modernaste avgasreningsteknik kommer att gå upp.

Det känns tryggt att veta, att vi har en regering som hela tiden har miljön i åtanke …

Pålle
Om Tesla 3 blir 73% dyrare vem kommer då att kunna köpa den bästa bilen ..miljonärer ??
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det är förmånsvärden som redovisas,observera att detta värde läggs på din lön sedan dras skatt,det är alltså inte förmånsvärdet som är din kostnad för bilen.
Som vanligt i denna typ av journalistik jämför man äpplen och päron.
Det är inte nödvändigt att man tar den dyraste bilen som tjänstebil tex. Tesla,det finns pengar att spara på att välja något annat.
Som husbilägare är jag dock tvingad att betala fordonskatt utan avdrag direkt av mina redan beskattade pengar.
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
”Chockhöjda förmånsvärden för miljöbilar” utropar Aftonbladet i en PLUS-artikel idag (2020-11-19).

”De ändringar av fordonsskatten och förmånsvärdesberäkningen som väntar under nästa år kommer att få dramatiska konsekvenser för bilmarknaden”, inleds artikeln.

– Den 1 januari upphör den tidsbegränsade nedsättningen av förmånsvärdet för miljöbilar, säger Yngve Gripple, rättslig expert på Skatteverket, i samma artikel.

”Den ändringen kommer att medföra att förmånsvärdet för många miljöbilar höjs med 10 000 kronor per år”, konstaterar Aftonbladet.

Till detta kommer de aviserade ändringarna av fordonsskatten den 1 april nästa år, som redan tidigare uppmärksammats här på HBK.

Och det är framförallt miljöbilarna som drabbas, och det mycket mer än husbilarna, visar Aftonbladets beräkningar: Exempelvis kommer förmånsvärdet för en Volvo V60 laddhybrid att höjas med över 50 procent och elbilen Tesla Model 3 blir 73 procent dyrare.

Samtidigt kommer förmånsvärdet för en BMW 520i med bensinmotor att höjas med måttliga 22 procent – alltså ungefär lika mycket som skatten för en ”normalhusbil” med modernaste avgasreningsteknik kommer att gå upp.

Det känns tryggt att veta, att vi har en regering som hela tiden har miljön i åtanke …

Pålle
Finns det någon tydlig politisk vilja i något parti att ändra på detta. Helt orimliga skatteuttag, märkligt att fritidsbåtar kommer undan.
 

LennartA

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Varberg
HBK-Nr
23095
Medlemskap
2024
Inte bara dieslar utan även 2-taktsmotorer i många båtar, det försöktes för ett antal år sedan med registrering av båtar över vissa metrar men gick inte igenom i riksdagen, troligtvis för många med egna större båtar eller kompisar med båt, det sista är "killgissning"
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Att öka skatten på tjänstebilar och förmånsbilar har att göra med att man vill minska förmånerna (och få in pengar till staten) eftersom man ser förare av tjänstebilar som gynnade.
Antalet "tjänstebåtar" eller "förmånsbåtar" är nog nära noll.

Ändringarna av fordonsskatten är en höjning "Malus" i "Bonus-Malus"-systemet. Utsläppen från biltrafiken överstiger fritidsbåtarnas med åtskilliga 100-tals procent. För övrigt anser jag att hela Bonus-Malus är feltänkt. Om man vill straffskatt utsläpp så är det väl orsaken till utsläppen som skall skattas. Dvs. bränslet. En bil, som t.ex. en husbil, som för det mesta står stilla orsakar ju inga utsläpp så varför skall den då betala skatt för höga utsläpp? Ett möjligt alternativ skulle vara kilometerskatt. Men att lägga en utsläppsskatt som en fast kostnad (inte en rörlig) är ett feltänk.

MVH
Hans
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
För er som inte har upplevt hur det fungerar med förmånsbilar:
1.Arbetsgivaren leasar en bil som du får använda, även privat.
2.Du betalar ofta en peng till arbetsgivaren för detta genom löneavdrag. Din löns sänks med andra ord.
3.Ovanpå din lön läggs förmånsvärdet av bilen och sedan dras skatt på alltihopa.
4.Du betalar inge bilskatt eller trängselavgifter, det är inbakat i förmånsvärde + löneavdrag
5.Alla verkstadsbesök, försäkringar, vinterdäck etc. ingår
6.Har man fritt bränsle i avtalet så kommer detta också upp i deklarationen som en förmån från arbetsgivaren

Summan av allt detta är att du, efter skatt, får sänkt inkomst med ungefär det värde privatleasing har idag.

Om straffskatten på utsläpp (CO2) hade tagits ut på bränslet, som är det logiska i min värld, så hade alla bekymmer om båtars beskattning inte funnits.

MVH
Hans
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
För er som inte har upplevt hur det fungerar med förmånsbilar:
1.Arbetsgivaren leasar en bil som du får använda, även privat.
2.Du betalar ofta en peng till arbetsgivaren för detta genom löneavdrag. Din löns sänks med andra ord.
3.Ovanpå din lön läggs förmånsvärdet av bilen och sedan dras skatt på alltihopa.
4.Du betalar inge bilskatt eller trängselavgifter, det är inbakat i förmånsvärde + löneavdrag
5.Alla verkstadsbesök, försäkringar, vinterdäck etc. ingår
6.Har man fritt bränsle i avtalet så kommer detta också upp i deklarationen som en förmån från arbetsgivaren

Summan av allt detta är att du, efter skatt, får sänkt inkomst med ungefär det värde privatleasing har idag.

Om straffskatten på utsläpp (CO2) hade tagits ut på bränslet, som är det logiska i min värld, så hade alla bekymmer om båtars beskattning inte funnits.

MVH
Hans

Nja, nu stämmer det ju inte riktigt för alla, det är nog snarare så du uppfattar det!

Jag känner ingen som fått sänkt lön för att dom väljer en förmånsbil! Jag vet om i 2 fall där dom fått höjd lön för att täcka upp kostnaderna för deras kostnader för förmånsvärdet.
Jag vet folk som inte får använda bilen privat trots att dom betalar förmånsvärde!

Fast jag tycker inte synd om dom som får betala lite mer för att ha en förmånsbil, det är ju inget tvång så dom kan ju köpa en privatbil som alla andra om dom nu tror det blir billigare.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Nja, nu stämmer det ju inte riktigt för alla, det är nog snarare så du uppfattar det!

Jag känner ingen som fått sänkt lön för att dom väljer en förmånsbil! Jag vet om i 2 fall där dom fått höjd lön för att täcka upp kostnaderna för deras kostnader för förmånsvärdet.
Jag vet folk som inte får använda bilen privat trots att dom betalar förmånsvärde!

Fast jag tycker inte synd om dom som får betala lite mer för att ha en förmånsbil, det är ju inget tvång så dom kan ju köpa en privatbil som alla andra om dom nu tror det blir billigare.
Jag hade åtskilliga tusenlappar lägre lön per månad under de decennier jag hade förmånsbil jämfört med hur det hade varit om jag hade haft egen bil. Men visst, det fungerar olika på olika ställen.
Varför då inte egen bil? Bekvämlighet, att inte behöva bry sig om verkstad, försäkring etc.

MVH
Hans
 
Toppen