• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

månadens fråga:

Fincan

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Månadens fråga fick följande svar:
Månadens fråga
s.gif
s.gif
s.gif
s.gif
Jag har hört att man snart kommer att införa speciella miljözoner i tyska städer, i vilka bara bilar som uppfyller vissa krav på utsläpp kommer att få köra. Stämmer detta?
s.gif
s.gif
Detta stämmer. För att uppfylla EUs och den tyska regeringens riktlinjer för utsläpp av miljöfarliga ämnen som kvävedioxid (NO2) och partiklar (PM10) kommer man i ett antal tyska städer att införa så kallade "Umweltzonen", i vilka man bara får köra med bilar som uppfyller gränsvärdena för emission av farliga ämnen som EU har satt upp. Detta kommer även att gälla för turister.

För att få köra med sin bil i en "Umweltzone" måste man bege sig till "TÜV" (Tysklands motsvarighet till "Svensk bilprovning") eller vissa auktoriserade bilverkstäder. Där kan man, mot uppvisande av bilpapperna och om bilen uppfyller de ovan nämnda miljökraven, för runt 5 Euro erhålla en plakett som man fäster på bakrutan, vilket visar att man får köra i miljözonen. Denna plakett gäller sedan för samtliga miljözoner i Tyskland.

De första två städerna som kommer att införa en miljözon i sina innerstäder den 1 januari 2008 är
arrow_right.gif
Berlin
och
arrow_right.gif
Köln
. Många andra städer, som till exempel
arrow_right.gif
Stuttgart
och storregionen
arrow_right.gif
Ruhrgebiet
, planerar att införa miljözoner men har inte bestämt något exakt datum än.
s.gif
s.gif
Mer information om miljözoner i Tyskland (på tyska)
s.gif
s.gif
s.gif
s.gif
s.gif
Redaktionell Ruta
s.gif
s.gif
s.gif
s.gif
Tyska Turistbyrån AB
Box 10147
10055 Stockholm

Tel.: 08 - 665 18 81
Fax: 08 - 665 18 83
arrow_right.gif
info@tyskaturistbyran.se

arrow_right.gif
www.tyskland-info.se

s.gif
s.gif
s.gif

F

F.d. 24280

Guest
Sv: månadens fråga:

Hej!
Har för mig att detta gäller bara bilar med dieselmotorer:Vi alla andra dödliga med ottomotorer klarar oss..stämmer detta?

F

F.d. 839

Guest

Umweltzone f.o.m op 1 januari 2008

Berlin
Hannover
Köln
Augsburg
Neu-Ulm

Umweltzone f.o.m första kvartalet 2008

Stuttgart
Mannheim
München & Regensburg (senare)

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Belgien 1! Dom ställen du redovisade är ju så nerskitade av trafiken, så dom bör man ju undvika ändå, så det är ju inget större problem, egentligen, kanske!

Jappe

F

F.d. 4879

Guest

Otto motorn är en fyrtakts bensinmotor. Har inte du en Rudolf Diesel motor i din "istället för Citroen" bil Zubac?

F

F.d. 24280

Guest

Nej..nej..darför jag skrev så,visst är det underbart med en otto motor,dieseln är det nåt som katerna har släppat in:snowman-1-icon: :snowman-1-icon:

F

F.d. 4879

Guest

Grattis grabben! Då är vi två som kan åka runt med våra bensinbilar utan katalysator och spy ut all skit i stan med gott samvete!!! Tänk att myndighterena redan har glömt bort att det finns bensindrivna bilar, snart är nog bensin priset några kronor lägre än dieselpriset, precis som det var för några år sedan fast tvärtom innan alla började köra diesel för att det var billigt:santa1:

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2025

Månadens fråga fick följande svar:

För att få köra med sin bil i en "Umweltzone" måste man bege sig till "TÜV" (Tysklands motsvarighet till "Svensk bilprovning") eller vissa auktoriserade bilverkstäder. Där kan man, mot uppvisande av bilpapperna och om bilen uppfyller de ovan nämnda miljökraven, för runt 5 Euro erhålla en plakett som man fäster på bakrutan, vilket visar att man får köra i miljözonen. Denna plakett gäller sedan för samtliga miljözoner i Tyskland.

s.gif
s.gif
s.gif

Jag undrar vilka papper man ska ha med sig till TÜV? Vi har ju bara ett reg.bevis och det räcker väl inte? Vet någon hur länge plaketten kommer att gälla?

Kicki

F

F.d. 2621

Guest

Det räcker med fordonets registreringsbevis, på aktuellt språk

Plaketten är giltig tills fordonet eventuellt omregistreras.

Observera att plaketten ska fästas på vindrutans nedre högra hörn - inifrån förarplatsen sett. Inte som nämnts i tidigare inlägg på bakrutan !!!!!!!!!

F

F.d. 2621

Guest

"......på aktuellt språk" innebär naturligtvis att diverse turister från diverse länder, som kör in i Tyskland, visar sitt registreringsbevis eller kopia av det på det språk, som registreringsbeviset är utfärdat på.

Om du av någon anledning ändå vill översätta det, så föreslår jag att du glömmer det, för det blir ändå inte godkänt - av TüV.

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2025

Ursäkta, då missuppfattade jag ditt svar... jag trodde att det skulle vara på tyska och det hade inte varit lätt att fixa! Jag vet hur noga dom är på TÜV.

Vi får väl göra ett försök vid nästa tysklandsbesök och se om det går att fixa plaketten.

Tack för hjälpen.
Kicki

F

F.d. 24280

Guest

Nog är det ganska svårt att vissa något,iome att gränsstationerna är borttagna,så var skall man vissa det då??:snowman-1-icon:

F

F.d. 2621

Guest

Bäste Zubac, kolla inlägget av "easy riders" ovan. Där finns en länk med fullständig information om allt man behöver veta inkl. "de vanligaste frågorna" i ämnet.

Där finns också en förteckning med massor av ställen, där man kan skaffa plaketterna, allt efter var i Tyskland man befinner sig. Det finns inget förbud att åka in i Tyskland utan plaketterna och uppsöka dessa platser, t ex på många märkesverkstäder.

F

F.d. 839

Guest

Jappe,

Jag vet prcie vad du menar men det är Tyskarna som tycker kanske lite annorlunda. Ruhr område borde vara tillgänglig till vilken skrothög som helst för där är det hemsk med pollution.

Fincan

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024

Fincan

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024

Nog är det ganska svårt att vissa något,iome att gränsstationerna är borttagna,så var skall man vissa det då??:snowman-1-icon:

Hej Zubac.

Har du kört in i en umwelton, ser polisen eller parkeringsvakter ifall du har en plakett eller ej. Har du ej detta, får du en bot på 40 euro. Tillvägagångssättet är liknande p-botsförfarandet.

mvh
Werner

Toppen