• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Måla om/lackera utvändigt

Skrynklig

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
34743
Medlemskap
2025
Hej gänget!

Jag har med mycket möda tagit mig igenom ett helt år av renovering av min ford/elnagh från 92.
Det är snart dags för att montera tillbaka utvändiga luckor och fönster MEN innan det tänkte jag passa på att måla/lackera om hela huset (minus styrhytt).

Jag söker då efter tips/råd på detta projekt.

Utvändig panel är 1mm kulhammrad aluminium och tak är 1,5mm "vanlig" alu-plåt. Båda är misstänkligen fabrikslackerade.

Jag har läst mig till att "metall-ren" aluminium måste förbehandling med en typ etch för att lack/färg skall fästa.

Hela bilen är full av "rena" fläckar och tidigare ägare har gjort en hel del quick-fix lösningar/tätnigar med med silikonbaserade produkter.

Min primära fråga är väl (1) om någon har tips på verktyg/produkt för att slipa till de ytor som inte är metall-rena. Med tanke på den kulhamrade plåten...
(2)
Tips på lack/färg för aluminium?! Har bra kompressor och färgsprutor, men roller funkar väl det med...

Tack för hjälp!

Toppen