• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Måla om Husbil

Nooz

HBK Intresserad
Inlägg
35
Kommun
Trosa
Hejsan jag har tänkt att måla om min gamla husbil, (strukturerad yta) inte ta bort några lister eller något bara maskera och måla över det gamla, eventuellt slipa lite där det är kexigt eller liknande. Tvätta med Thinner ---> Plast Primer---> 2komponent färg vit (3 lager)

låter detta vettigt? skulle vilja höra era åsikter, samt exempel på Thinner/primer/2komp/Färg?
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Nu vet jag ju inte hur din bil ser ut idag men dom ommålade äldre bilar jag har sett har sett för jäkliga ut.
Det blir väldigt svårt att få det snyggt mot gamla lister, plastdetaljer och butyltätningar.

Jag skulle definitivt undvika dagens moderna vita då det kan se riktigt illa ut mot gulnad plast och blekta lister, stötfångare m.m.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.779
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Jeg ville foliere de dålige flader istedet. Samme som reklamer på biler.
Gerne slibe de værste steder først, men det kan ham som skal foliere bedre forklare
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Om du målar om så rekommenderar jag att du även tar dig tid att lackera om alla plastdetaljer som är gula. Lätt gjort och det blir ett klart lyft.

Nedan är handtagen på lastluckorna på vår förra bil.
På den var det bara handtagen som gulnat men på vår nuvarande bil, en äldre, har jag lackat om alla galler och lock.
Biltema har plastprimer och vanlig bättringsfärg (Fiatvit). Bara att matta med fint slippapper sen spraya.

Innan på bilen.jpglösa efter lackering.jpgKlart på bilen.jpg
 
W

Weckman

Guest
Proffsen kan göra det med folie som värms på ytan, men fruktansvärt dyrt.Kostnaden blir säkert nästan en gammal bils värde.
Mvh
Ca 550:- kvm plus moms.
Problemet är att ytan får ej ha skador som korrosion, tätningsmassa, repor mm då folien INTE är ett sätt att dölja skavanker. Måste vara en bra och fin yta då folien förstärker konturen på en ev repa på lacken. Dvs du kan inte dölja en repa i lacken med folie. 3E25EB17-5AE0-49D9-BE66-63F6AAB3C8EE.jpeg
 
Toppen