• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mätningar på mobilmodem/router

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Bytte min Dovado Pro+Huawei-modem i husbilen till en Netgear Nighthawk M1 och gjorde då en del mätningar. Allt med Bredbandskollen och routerns diagnostik. Proven gjordes hemma och jag har bra LTE-täckning (som synes :D ). Bilen har aluminiumlaminat i karossen. Telia som operatör.

2.4GHz WLAN (5GHz avstängt) och endast mobilmodemet/routerns interna antenner
nedladdning 60-85Mbit/s uppladdning 30-37Mbit/s
RSRP ca -86dBm, RSRQ -7dBm, RS-SINR 10-15dBm

2.4 GHz WLAN (5GHz avstängt) och en (av två möjliga) extern antenn på insidan av en taklucka i bilen:
nedladdning 90-100Mbit/s uppladdning 20-35Mbit/s
RSRP ca -79dBm, RSRQ -7dBm, RS-SINR 20-25dBm

5GHz WLAN (2.4GHz avstängt) och med extern antenn på samma sätt som föregående mätning:
nedladdning 170-190Mbit/s uppladdning 33-34Mbit/s
RSRP ca -80dBm, RSRQ -8dBm, RS-SINR 15-20dBm

Routern ansluten med Ethernetkabel till datorn:
nedladdning 165Mbit/s uppladdning 33Mbit/s

Fördröjningen låg vid samtliga mätningar på 15-20ms.
Litet förklaringar:
RSRP = Reference Signal Received Power = mobilens mätning av effekten på basstationens referenssignal
RSRQ = Reference Signal Received Quality = Samma fast uttryckt som "kvalitet"
SINR = Signal to Interference Noise Ratio = Förhållandet mellan nyttosignal och störningar

Hur basstationen reagerar på att mobilen börjar rapportera dålig mottagning vet, i bästa fall, bara Telia. Allmänt kan man säga att man sänker modulationsgraden, vilket ger lägre datatakt som effekt. Men hur och när vet, som sagt, bara Telia och jag tror inte de tänker tala om det för oss andra. Jag skulle tro att det är synnerligen känslig information som de inte vill låta konkurrenterna se.

Slutsatser:
Att ansluta en yttre antenn gör nytta. Datatakten går upp en del och man ser också att mottagen effekt (RSRP) går upp och signal/brusförhållandet (RP-SINR) blir bättre. Man kan misstänka att skillnaden blir större när man befinner sig längre från basstationen (ute i glesbygden). Återstår att kolla när jag är ute och reser.
Anslutning med kabel ger klart högre datatakt än 2.4GHz WLAN vid nedladdning vilket tyder på begränsningar i WLAN:et. Jag kommer inte att använda routern kabelansluten. Mätningen gjordes bara av nyfikenhet.
Begränsningen i WLAN blev väldigt tydlig när jag testade 5GHz WLAN. Samma eller bättre datatakt än sladdanslutet.

MVH
Hans
 
F

Fd.16159

Guest
Lite trist med Bredbandskollen är att man vet inte vilken server de kör på och om det är samma vid de påföljande mätningarna.
Där är Speedtest.net tydligare och man kan välja vilken server man vill genomföra provet med.

Skaffade också en Netgear Nighthawk M1 för drygt en månad sedan och märker skillnad i mottagning jämfört med min tidigare Netgear Aircard 790.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag köpte också en M1 för ett par veckor sedan, har kopplat upp den och den tuffar på i husbilen, inte hunnit testa den ännu utanför garaget, men hittills så blev allt bättre, husbilens wifi matar mina övervakningskamera i stora garaget.

Ditt test ser väldigt lovande ut, jag har ingen extern antenn, men ska försöka fylla på mina värden här, när jag kommer ut nästa gång.
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Bytte min Dovado Pro+Huawei-modem i husbilen till en Netgear Nighthawk M1 och gjorde då en del mätningar. Allt med Bredbandskollen och routerns diagnostik. Proven gjordes hemma och jag har bra LTE-täckning (som synes :D ). Bilen har aluminiumlaminat i karossen. Telia som operatör.

2.4GHz WLAN (5GHz avstängt) och endast mobilmodemet/routerns interna antenner
nedladdning 60-85Mbit/s uppladdning 30-37Mbit/s
RSRP ca -86dBm, RSRQ -7dBm, RS-SINR 10-15dBm

2.4 GHz WLAN (5GHz avstängt) och en (av två möjliga) extern antenn på insidan av en taklucka i bilen:
nedladdning 90-100Mbit/s uppladdning 20-35Mbit/s
RSRP ca -79dBm, RSRQ -7dBm, RS-SINR 20-25dBm

5GHz WLAN (2.4GHz avstängt) och med extern antenn på samma sätt som föregående mätning:
nedladdning 170-190Mbit/s uppladdning 33-34Mbit/s
RSRP ca -80dBm, RSRQ -8dBm, RS-SINR 15-20dBm

Routern ansluten med Ethernetkabel till datorn:
nedladdning 165Mbit/s uppladdning 33Mbit/s

Fördröjningen låg vid samtliga mätningar på 15-20ms.
Litet förklaringar:
RSRP = Reference Signal Received Power = mobilens mätning av effekten på basstationens referenssignal
RSRQ = Reference Signal Received Quality = Samma fast uttryckt som "kvalitet"
SINR = Signal to Interference Noise Ratio = Förhållandet mellan nyttosignal och störningar

Hur basstationen reagerar på att mobilen börjar rapportera dålig mottagning vet, i bästa fall, bara Telia. Allmänt kan man säga att man sänker modulationsgraden, vilket ger lägre datatakt som effekt. Men hur och när vet, som sagt, bara Telia och jag tror inte de tänker tala om det för oss andra. Jag skulle tro att det är synnerligen känslig information som de inte vill låta konkurrenterna se.

Slutsatser:
Att ansluta en yttre antenn gör nytta. Datatakten går upp en del och man ser också att mottagen effekt (RSRP) går upp och signal/brusförhållandet (RP-SINR) blir bättre. Man kan misstänka att skillnaden blir större när man befinner sig längre från basstationen (ute i glesbygden). Återstår att kolla när jag är ute och reser.
Anslutning med kabel ger klart högre datatakt än 2.4GHz WLAN vid nedladdning vilket tyder på begränsningar i WLAN:et. Jag kommer inte att använda routern kabelansluten. Mätningen gjordes bara av nyfikenhet.
Begränsningen i WLAN blev väldigt tydlig när jag testade 5GHz WLAN. Samma eller bättre datatakt än sladdanslutet.

MVH
Hans
Intressant! Här är mitt enkla test: Extern antenn 4G/wifi/gps till vad?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Det är även min plan, har idag en Dovado Tiny AC med modem.

Har du några värden från Dovado-tiden?
Nej, har inte gjort några systematiska mätningar på den och Huawei-modemet.

Men Dovadon och Huawei-modemet är 6-7 år gamla så att de är avsevärt sämre mätt med Bredbandskollen kan man nog vara säker på. LTE-4G har utvecklats till LTE+, plus andra ändringar av mobilstandarden. Dovadon har bara 2.4 GHz WLAN. Processorn har lägre prestanda och svårt att hantera höga datatakter m.m.

Jag har gjort mätningar med Bredbandskollen för länge sedan och, har jag för mig, hamnade på några tiotals Mbit/s (nerladdning). Men jag litar inte på att jag minns rätt :)
Skall väl också säga att jag egentligen inte upplevde några speciella problem med den gamla setupen. Anledningen till bytet var mest en allmän teknikuppgradering. Dovado har ju slutat med mobilrouters och modemet var litet till åren.

MVH
Hans
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Nej, har inte gjort några systematiska mätningar på den och Huawei-modemet.

Men Dovadon och Huawei-modemet är 6-7 år gamla så att de är avsevärt sämre mätt med Bredbandskollen kan man nog vara säker på. LTE-4G har utvecklats till LTE+, plus andra ändringar av mobilstandarden. Dovadon har bara 2.4 GHz WLAN. Processorn har lägre prestanda och svårt att hantera höga datatakter m.m.

Jag har gjort mätningar med Bredbandskollen för länge sedan och, har jag för mig, hamnade på några tiotals Mbit/s (nerladdning). Men jag litar inte på att jag minns rätt :)
Skall väl också säga att jag egentligen inte upplevde några speciella problem med den gamla setupen. Anledningen till bytet var mest en allmän teknikuppgradering. Dovado har ju slutat med mobilrouters och modemet var litet till åren.

MVH
Hans
Dovado har återuppstått efter konkursen och marknadsför fortfarande Tiny AC!*
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Eldre WiFi rutere med G på 2,4 MHz klarer maksimalt 56 Mbits, de trenger N standarden for å klare mer 300Mbits er normalt for N - 600Mbits er det meste jeg har funnet.
5 GHz A standarden klarer som basis mer enn 2,4 G og en finner knapt noen av disse uten AN eller AX som begge klarer langt mer enn 100 Mbits, ofte over 1000 Mbits.

På LTE siden er vi i dag på nytt utstyr oftest på CAT 6 som gir rå data på over 1 Gbits - en stor forbedring fra CAT 1 som var på nivå med WiFi G. Maks hastighet oppnås ved bruk av MIMO på toppen av hastigheten for en kanal. LTE CAT 19 støtter opp til 13563Mbit/s.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Tyvärr är det ju så att de maximala hastigheterna som är teoretiskt möjliga bara går att åstadkomma om operatörens mobilnät är konfigurerat för det. Dvs. vi är väldigt beroende av vilken utrustning operatören använder och hur parametrarna är inställda. Det finns väldigt många "trånga" sektorer på vägen mellan den server vi vill komma åt och vår egen dator och det är egentligen bara mobilmodemet och WLAN/Ethernet vi kan påverka själva. Dvs. de sista länkarna i kedjan. För resten av kedjan vet vi möjligen vad som skulle kunna vara möjligt men nästan aldrig var som faktiskt är möjligt. Allt det ligger helt utanför vår kontroll.

Som ett exempel.
Vilken kapacitet har basstationens koppling mot internet? Fiber med höga kapacitet? På många ställen, speciellt utanför städerna, är det inte fiber utan radiolänk. Dessutom är basstationer ofta kopplade efter varandra (daisy chain) så den första radiolänken i kedjan måste klara trafiken från alla basstationer som hänger senare i kedjan. Allt detta har vi ingen som helst kontroll på. Det finns exempel där till och med operatören inte heller har koll på det och missar grovt i sin dimensionering av nätet. Man uppgraderar en basstation för högre kapacitet men glömmer att alla förbindelser fram till stationen också måste uppgraderas. Precis det upptäcktes av min förra arbetsgivare hos en större amerikansk operatör.

MVH
Hans
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Lite trist med Bredbandskollen är att man vet inte vilken server de kör på och om det är samma vid de påföljande mätningarna.
Där är Speedtest.net tydligare och man kan välja vilken server man vill genomföra provet med.

Skaffade också en Netgear Nighthawk M1 för drygt en månad sedan och märker skillnad i mottagning jämfört med min tidigare Netgear Aircard 790.
Upptäckte att om man trycker på länken "Avancerad mätning" på Bredbandskollens websida så kan man se och styra vilken server (plus en del annat) man mäter mot. Sedan kan man ju fundera på hur mycket det spelar roll eftersom man vid vanlig användning av nätet inte heller har någon aning om var servern står fysiskt. Det kan ju vara så att t.ex. SVTPlay ligger på en server i Hewlett-Packards serviceverksamhet någonstans i centraleuropa och därifrån distribueras via ett antal cachingservrar.

MVH
Hans
 
F

Fd.16159

Guest
Nej det egentligen ingen betydelse annat än när man vill jämföra exempelvis två routrar med varandra. Men även det kan vara svårt då mottagningen varierar hela tiden
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Som Hans påpeker - en snakker ofte om maks hastighetene som kan oppnås i mobilnettet. Dette forutsetter at senderen for din sektor oppererer godt under sin maksimale kapasitet, nærner en seg kapasiteten så vil alle oppleve et tregere mobilnett.

Min lokale faste internet forbindelse går via et lukket LTE net som egentlig kunne være raskt, den første dagen målte jeg over 50 Mbits - på kveldene nå er det mer normalt å måle 2 Mbits. Tidlig på morgenen måler jeg ofte 30 Mbits. Har ofte hastigheter under 1 Mbits. Men masten mangler fiber feed.

Mobilnett er delte resurser og kan aldri konkurrere med fiber. 5G fjerner litt overhead i forhold til 4G, men løser ikke problemene. Eneste 5G virkelig gir er et mye større antall radiobånd, og med bærefrekvenser over 10 GHz så får en så kort rekkevidde at om det bygges ut dekning skal det endel til før en merker delingen av resurser - om hver base er koblet på fiber og ikke bruker videkobling fra andre baser.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Nu har jag gjort ett första test på min Nighthawk M1.
Ganska svåra förhållanden, inne i husbilen, som står inne i garaget, en gammal industribyggnad.

Test med bara min mobil (Xiaomi min 9T pro) inne i husbilen.
Screenshot_2020-09-03-18-28-03-437_com.android.chrome.jpg




Test i husbilens wifi från Nighthawk M1, har ingen extern antenn.
Screenshot_2020-09-03-18-26-45-117_com.android.chrome.jpg

Denna mobila router har jag satt i ett överskåp.
IMG_20200903_185443.jpg

Klart bättre värden via nya routern :)
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Nu har jag gjort ett första test på min Nighthawk M1.
Ganska svåra förhållanden, inne i husbilen, som står inne i garaget, en gammal industribyggnad.

Test med bara min mobil (Xiaomi min 9T pro) inne i husbilen.

Test i husbilens wifi från Nighthawk M1, har ingen extern antenn.

Denna mobila router har jag satt i ett överskåp.

Klart bättre värden via nya routern :)
Du har väldigt dålig 4G signal och definitivt inte "4G+" men ändå en fungerande hastighet. 24 Mbit/s är inte att förakta.
Skulle tro att det blir mycket bättre om du ställer dig utanför garaget, men det vet du ju redan. :)
Montaget är ungefär som det jag har fast då har jag ju den yttre antennen också.

MVH
hans
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Nu kostar ni mig pengar, investeringen rusar närmare. :msn_tongue:

Ni har valt M1 is tället för M2, är M2 inte värd merkosnaden på 1000.-?
Läste någonstans att enda skillnaden är att M2 är redo för 5G, har någon av er gjort läxan och jämfört?

Lägger in länkar för eventuellt ytterligare intresserade:

Tommy!
Du snackar om att folk kostar pengar för dig.
För en tid sedan kostade DU, mig en massa pengar...Minns du Napoleon grillen med en massa tillbehör :p:twitcy::yes:


Även denna tråd ser ut att kosta mig pengar. Vi har en gammal Dovado som kanske kommer att behöva bytas ut... Suck...


//Jocke
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Tommy!
Du snackar om att folk kostar pengar för dig.
För en tid sedan kostade DU, mig en massa pengar...Minns du Napoleon grillen med en massa tillbehör :p:twitcy::yes:

//Jocke

Hahaha..., svinhugg går igen säger man ju, tack för passningen, hoppas ni är lika nöjda som vi är med grillen.

Hoppas på och ser fram emot att järngänget som hoppat på Nighthawk har jämfört M1 mot M2. Är det bara 5G som skiljer hinner antagligen en M2 bli gammal innan 5G är ordentligt utbyggt och mätningarna som gjorts ovan för M1 tycker jag duger till tre års användning.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Jag jämförde specifikationerna mellan M1 och M2 och konstaterade att M2 hade högre högsta bitrate (2 Gbit/s). Slutsatsen var att det var meningslöst att betala 1000 kr extra för något som inte går att använda. Det kommer att dröja länge innan det finns mobilnät i Sveriges glesbygd (där jag åker för det mesta) som ens kommer att vara i närheten av 2Gbit/s.

Redan på M1 så säger man 1 Gbit/s men t.ex. utgången för Ethernet-kabel klarar bara 500 Mbit/s. Dvs. även om modemet klarar 1 eller 2Gbit/s så måste ju resten (Ethernet + WLAN) också klara av det. Låt oss anta att man kan lyckas hamna i ett mobilnät som faktiskt klarar av att leverera 2Gbit/s så behövs det nog åtskilliga datorer igång samtidigt i bilen för att kunna utnyttja det och jag är osäker på om 5GHz WLAN har den kapaciteten.

5G tänker jag inte vänta på. Det kommer att dröja innan det nätet har något att erbjuda som inte dagens 4G+ klarar av. Till att börja med så har inte PTS delat ut frekvenserna ännu. Skall viss ske nu i höst.

MVH
Hans
 
Toppen