• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Mätarställning

F

F.d. 55437

Guest
Hur ligger det till med fixade mätarställningar på import husbilar,någon som tror eller vet?

F

F.d. 55437

Guest
Sv: Mätarställning

Det borde inte vara någon större skillnad mot Sverige.Var för skulle tyskarna låta sig luras,om man handlar på en etablerad firma.

F

F.d. 29954

Guest

Vad jag förstår, men är inte 100 säker, så har de mycket hårdare straff i tyskland, om man trixar med mätarställningen. Vad jag hört så är det ytterst sällsynt att det förekommer bland någonlunda etablerade firmor/personer.
Men lyssna på de vanliga signalerna, är något för bra, så kolla noggrannare...

J

Jimbo

Guest

Det vanligaste fifflet mig veterligen är det som sker mellan att bilen exporterats ur Tyskland och regbesiktningen i Sverige!

Det är oftast där oseriösa "privathandlare" trollar bort milen för att tjäna mer pengar.

Men som sagt....ett chassienummer och lite detektivarbete kan lösa de flesta frågetecken =)

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Tror inte att det är så enkelt att fibbla med mätarställningen på nyare bilar med datorer. Möjligen kan man ställa om själva mäteren men i datorns minne borde rätt siffror finnas, och kan utläsas vid uppkoppling mot fabrikens dator.

F

F.d. 5322

Guest

Om jag inte minns helgalet, så kan man köpa sig en komplett ifylld servicebok med stämplar och allt.

H

Husbilgolf

Guest

I nycklarna finns numera den verkliga mil-stallningen, kan kollas i en markeshandlares verkstad.

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Jag törs nog påstå att det inte är något direkt problem idag och speciellt inte på husbilar.

Det var ju när privatimporten tog riktig fart för en massa år sedan som detta var ett problem. Massor med roliga tyska bilar i tvivelaktigt skick togs in av diverse hobbyimportörer som ville tjäna snabba pengar. Idag är det inte riktigt samma pengar längre samtidigt som köparna har blivit "smartare". Det finns väl ingen idag som köper en bil där serviceboken och precis alla besiktningspapper m.m. har "slarvats bort".

Ett snabbt pussel med servicebok, besiktningspapper och andra kvitton/papper brukar ge en bra bild även om vissa delar kanske fattas.
Finns varken servicebok eller andra papper så skall priset vara därefter.

F

F.d. 53022

Guest

Enligt en större tysk tillverkare och husbilsförsäljare är det förbjudet att minska vägmätarställningen, men det finns inga förbud att ändra till en högre mätarställning (detta är ingen hörsägen har själv fått dessa besked). Om mätarställningen ändras på en nyare bil finns den rätta mätarställningen i bilen minne, och bilen kommer själv att ta tillbaka den korrekta mätarställningen det kan dröja ganska länge innan korrigering sker.
Dessa uppgifter har jag fått av Mercedes Sverige.

Bosse

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Mätarställning kan vara ett problem!
Ett annat är att många Tyska husbilar gått som hyrbilar. Det vet ju alla att hyrbilar misshandlas oftast. Ovana personer som har svårt med både broms och växellåda gör inget gott för bilen!

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Det gäller ju att vara vaksam på allt när man köper bil och det finns många möjligheter att ställa om mätaren och även att kopiera "egna" nycklar som har startspärr , jag vill inte lägga ut länkar till div företag som har detta men kompisen som har firma i fordonselektronik har visat mej en hel del som inte borde finnas på marknaden .

J

Jimbo

Guest

Det gäller ju att vara vaksam på allt när man köper bil och det finns många möjligheter att ställa om mätaren och även att kopiera "egna" nycklar som har startspärr , jag vill inte lägga ut länkar till div företag som har detta men kompisen som har firma i fordonselektronik har visat mej en hel del som inte borde finnas på marknaden .

Precis.....men det talas det tyst om.

De som är förslagna har inga problem att programmera om som de vill....de kan ju till och med stjäla bilar......som inte går att stjäla =)

Kommer ni ihåg när de introducerade den nya digitala färdskrivaren?
Då skulle det vara omöjligt att fuska eftersom alla komponenter var digitalt signerade osv....

Till och med innan lagstiftningen var klar i Sverige fanns det sk "Italian Devices" vilket gjorde att du kunde fixa och trixa hur du ville =)

Men visst är det skönt att leva i tron att allt är så säkert ;)

Så länge det finns folk som tjänar pengar på fusk och oärligheter kommer den marknaden alltid att vara steget före. Så lyder den bistra sanningen.

Trevlig helg !!

/J

F

F.d. 55437

Guest

Man kan sammanfatta så att man kan lika gärna bli blåst i Sverige som i Tyskland.Tack för visat intresse.:)

Toppen