• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Mäta laddning från MPPT-regulator

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
När jag försöker mäta laddningen med en digital amperemeter (Fluke) från en solcell kopplad till en MPPT-regulator får jag konstiga värden.
Den visar 0,05 A kopplad till ett halvladdat batteri (12,5V).
Det laddade bra för spänningen steg snabbt, men varför visar inte amperemetern mer?
Det är mätt mellan regulator och batteri.
Har någon varit ute för samma sak?

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025
Sv: Mäta laddning från MPPT-regulator

Har inte säkringen gått i Fluken? De har en tendens att göra så när man har mätt ström och sedan går över till spänningsmätning och glömmer flytta sladdarna från strömuttaget!
// Göte J

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Jeg har hatt problemer md å måle DC strøm med tangampermeter, både Biltema og Fluke. Målingene kan variere med vinkelen på meteret i forhold til kabel. Skal en få korrekt avlesning må en nesten benytte et shunt instrument.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Bara en tanke, kan det vara någon slags pulserande strömstyrka som skickas ut så ett digitalt mätinstrument inte hinner med att reg. toppvärdet innan det går ner igen.
Har du inget gammalt analogt att prova med, men det kanske inte heller visar rätt i så fall.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Bara en tanke, kan det vara någon slags pulserande strömstyrka som skickas ut så ett digitalt mätinstrument inte hinner med att reg. toppvärdet innan det går ner igen.
Har du inget gammalt analogt att prova med, men det kanske inte heller visar rätt i så fall.

M.v.h. JANKRO.

Nä, tyvärr är de gamla analoga instrumenten slängda. :oops:
Förmodligen är det någon typ av PWM-signal, men jag tycker att med ett halvladdat batteri borde signalen vara "hög" mest hela tiden.

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025

Har inte din Fluke TRMS, sann medelvärdesvisning ? Isåfall vill jag minnas att du ska ställa instrumentet på AC om det är pulsad DC, (fast mitt minne är inte så gott). Läs bruksen!
// Göte J

Toppen