• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Mäta bodelsbatteriets kondition?

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Hej!

Hur mäter jag bodelsbatteriets kondition?

Har 2st bodelsbatterier om 95Ah/st. De är av samma tillverkare. Det under förarstolen finns ingen märkning på (annat än original klisterlapp som anger tillverkare, spänning & kapacitet. Medan på det extra batteriet har man angett när det installerades (23/3 2011) så man kan ju hoppas att de installerades samtidigt.

Då vi skall iväg på en längre tur om några dagar kom jag att tänka på (aningen sent kanske) att det kanske vore ide att kontrollera konditionen på batterierna. När jag använde rhusbilen står jag oftatst på motorbanor eller på andr aplatser där jag kan komma åt 220V. Men på denna resan blir det värre med det.

Minns jag rätt skall man väl helst belasta batteriet och mäta spänningsnivån som inte får/skall understiga (vaddå?) inom en viss tid. Eller?

Mvh!
// Niklas
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: Mäta bodelsbatteriets kondition?

Det vanliga är att man gör en urladdning och mäter spänningen.
Typiskt är en 20 timmars urladdning, dvs om du har två 95 Ah batterier, dvs 190 Ah, så bör det klara av 20 timmar med en urladdningsström på 9,5 A.

Vid snabbare urladdning får man inte ut batteriets kapacitet, utan kan hamna på kanske "bara" 150 Ah.

Med en glödlampa på 55 W, ex en H3 lampa, som då drar c:a 4 - 4,5 A så skulle batteriet räcka i 190 / 4,5 = 42 timmar. Har du så stort batteri som 190 Ah kan man använda två sådana glödlampor som urladdare. Dvs 9 A, 190 / 9 = 21 timmar.
Under kontroll av spänningen tar man helt enkelt tiden.

Man brukar anse att ett bly syra batteri är urladdat när cellspänningen är 1,85 V, dvs för 6 celler ( ett sk 12 V batteri) 11,1 V.
Lämpligt är att göra ett urladdningsprov av denna typ när man har skaffat ett nytt batteri.
Sen kan man kontrollera efter en tid om batteriet stått sig.
Tidsödande? Jo men enda riktiga möjligheten.

Är man riktigt noggrann kan man göra en kurva av urladdningsförloppet.

Olika typer och fabrikat av batterier har givetvis olika data.
dessutom är data olika vid olika temperaturer, men vi får kanske inte var för pedantiska.

En 20 timmars urladdning är nog ändå ganska typisk för användningen i en husbil.
Givetvis skall batteriet vara laddat med en automatisk laddare innan urladdningsprovet, och fått vila gärna 12 timmar för urladdningen.

de
Roy
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: Mäta bodelsbatteriets kondition?

Det tror jag inte.
Det är ju faktiskt just så man använder ett batteri.
De flesta bilar har en elpanel som varnar när batterispänningen är 10,8 V eller så.

Vid stationära batterier i exvis brandvarnarsystem, backuppsystem för datorhallar, solcellsströmlager etc gör man då och då just sådana här urladdningsprov.

Dessutom rekommenderar de flesta batterifabrikanter just den cellspänning jag angav som "urladdad".


de
Roy
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025
Sv: Mäta bodelsbatteriets kondition?

Försöker man ladda ur ett batteri på det viset så dör det! För alltid!

Jappe
Håller med SM4FPD, ett GEL fritidsbatteri (= bodelsbatteri) klarar djupurladdning bra, de är spec konstruerade för sådan användning! Detta i motsats till startbatterier och ev andra kompromissbatterier som tål djupurladdning sämre och då också med färre djupurladdningscykler (än GEL fritidsbatt).
Obs dock att GEL batterier efter djupurladdning snarast måste återladdas om de inte ska förstöras, dvs de får inte bara bli stående efter djupurladdning!
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.695
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025
Sv: Mäta bodelsbatteriets kondition?

En fråga! Vad fötr spänning talar ni om när ni säger ladda ur till tex 11,5v. Polsänningen med belstningen på eller utan? Dvs skall man ta av lasten en stund innan man mäter? För det skiljer ju någon eller några hundradelar beroende på inre resistansen i batteriet.
// Göte J
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
510
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2025
Sv: Mäta bodelsbatteriets kondition?

Min-spänning under belastning är det som gäller..

Vanliga batterier som startbatterier tål inte att urladdas mer än 10% av Ah som är märkt och fritidsbatteri tål kanske 50%. Därefter börjar plattorna skadas. Det finns mycket att läsa på nätet om batterier och dess kapacitet. Men även s.k. djupurladdningsbatterier tål inte mer än 80% i bästa fall. Lite märkligt att man anger värden som man inte kan nyttja. Det är ju inte som en bränsletank, utan en kemisk process där bly omvandlas fram och tillbaka vid upp och urladdning. Nästan som en växt, den måste skötas, har den vissnat...
Spänning obelastat skall alltid vara över 12V. 12,7 V = fullladdat mätt efter en tid efter laddning som Roy skrev. Öppna batterier med korkar kan man full-ladda med högre spänning,(gasningsfas) 16V för att röra om i batterisyran. Obs! en bilgenerator laddar aldrig batteriet fullt, möjligen en flerstegsladdare av mera avancerad modell kan toppa batteriet. Har en el-bil och den laddaren laddar till 70% på 3 timmar och fullt först efter 8-10 timmar! Och den larmar för batteri när 50% är taget ut. Bäst i överlevnadssynpunkt var gamla NiFe-batterier, men de blev stora och stor skillnad mellan ladd-och balastningsspänning. De behövde bara renoveras efter 15år,, Men innehöll kadmium tyvärr..
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: Mäta bodelsbatteriets kondition?

En urladdning till 11,1 V som jag nämnde är knappast att betrakta som en "djupurladdning", snarare en normal urladdning.
Att lämna ett urladdat batteri utan återuppladdning är däremot förkastligt, särskilt om det är kallt.

Roy
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Mäta bodelsbatteriets kondition?

Tackar och bockar för mycket matnyttig info.

Jag hinner tyvärr inte testa med en 20-timmars urladdning som beskrivet ovan innan avfärd men testade med normal levnad i husbilen i 2 dygn och höll koll på batterispänningen som gick från 13,6V någon timme efter jag kopplade ur 220V (som den annars alltid står med när den inte används) till efter 2 dygn vara ca. 12,9V. Så jag känner mig relativt trygg med tillräcklig strömbank att ta ur för denna tur.

Kommer dock testa, när jag kommer hem, med en 20-timmars-urladnding enl. ovan. Och komplettera bilen med 100W solpanel.

Tack för all hjälp!

Mvh!
// Niklas
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.959
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Sv: Mäta bodelsbatteriets kondition?

En urladdning till 11,1 V som jag nämnde är knappast att betrakta som en "djupurladdning", snarare en normal urladdning.
Att lämna ett urladdat batteri utan återuppladdning är däremot förkastligt, särskilt om det är kallt.

Roy

Saxat ur Tudor/Exide informationsblad:
"Djupurladda aldrig batterier. Upprepade djupa urladdningar förkortar påtagligt
batteriernas livslängd.​
Batteriinstallationer bör dimensioneras för ett urladdningsdjup på max. ca 50 procent. (= 12,2 V. *Min anmärkning)
Ett urladdat batteri har vilospänning ca 11,7 V"

Att ladda ur batterier till 11,1 V är således inte att rekommendera.
 
Toppen