• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Märkligt vattenproblem

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
645
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Har vanlig dränkpump i tanken. Därefter en backventil sedan går slang ut till de 3 förbrukningsställena kök, toa och handfat. Plötsligt kommer det inget vatten. Pumpen går och ger bra tryck. Tänkte att det var backventilen vid pumpen som hängt sig på något vis men den fungerade precis som den skulle. Men när jag försöker blåsa i slangen efter backventilen är det bom stopp oavsett vilken kran jag öppnar. Kan det finnas någon mera backventil i systemet som gått i baklås eller någon annan förklaring?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.813
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, brukar finnas en backventil som hindrar varmvattnet att gå bakåt ut i kallvattensystemet, men den borde inte hindra kallvattenflödet direkt till kranarna, utan sitta på en avstickare till v.v. beredaren eller vid beredaren.
Du har ingen slang som av någon anledning vikt ihop sig vid någon böj.
Är det bom stopp även om du öppnar v.v. på en kran eller spolar i toaletten.

M.v.h. JANKRO.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.979
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Utöver det JANKRO skriver brukar det ofta vara två orsaker till att vatten inte kommer fram.

- igensatta silar vid utflödet i kranarna. Men inte troligt att alla blivit igensatta samtidigt. Prova med att ta bort duschhandtaget och öppna kranen till duschen.
- luft i slangarna. Öppna en kran och sug med munnen över utloppet. Enklast om man lossar duschhandtaget och suger runt slangen.

Kjell
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.266
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
När jag fick dåligt vattentryck så hittade jag till slut en defekt backventil som sitter på en av tryckslangarna ansluten till dräneringen, vattnet gick då tillbaka in i tanken via tankens botten dränering.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
645
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Mycket märkligt. Har nu tömt systemet och varmvattenberedaren men fortfarande bomstopp i utgående slang från tanken oavsett kranars lägen. Får försöka sektionera och öppna där det går. Vattenslangen går ju inte direkt lättåtkomligt....
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
645
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Kopplade isär slangarna på första skarvstället som var under diskbänken. Fortfarande bom stopp i en slang som måste gå direkt dit från pumpen. Tog fram tryckluften och blåste från kranändan och rätt som det var spottade det ut vatten i tanken och när jag sedan blåste med munnen gick det lätt att blåsa. Monterade ihop och fyllde vatten och efter en del väsande och luftande kom vattnet som det skulle i alla tappställen! Mycket märkligt då jag inte noterade något skräp i slangen. Visserligen åkte det ner i tanken men hittade inget speciellt när jag kollade och tömde den.
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
607
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Kopplade isär slangarna på första skarvstället som var under diskbänken. Fortfarande bom stopp i en slang som måste gå direkt dit från pumpen. Tog fram tryckluften och blåste från kranändan och rätt som det var spottade det ut vatten i tanken och när jag sedan blåste med munnen gick det lätt att blåsa. Monterade ihop och fyllde vatten och efter en del väsande och luftande kom vattnet som det skulle i alla tappställen! Mycket märkligt då jag inte noterade något skräp i slangen. Visserligen åkte det ner i tanken men hittade inget speciellt när jag kollade och tömde den.
Det var ju kul att mitt tips fungerade.

Mvh / Roland
 
Toppen