• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Märklig helg...

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029
På torsdagkväll satsade på en ställplats i Nora vid hamnen bredvid turistinformationen där det står att man inte får parkera enl ställplatsinformationen.. vaknade tidigt drog upp alla mörkläggningsgardiner så det såg ut som vi kom för 10 minuter sedan, ser sen personalen komma till jobbet en efter en och tillslut har dom parkerat 4 bilar närmast entrén till turistbyrån och två cyklar.
Är det därför dom inte vill att husbilarna ska stå där för deras parkeringsplatser kan bli upptagna, hittade inga parkeringsförbud eller logik till att husbilarna inte skulle få stå där annars.. "Jättefin plats, rekommenderas"

Fredag:
Nora incheckning system måste ses över, jag undrar vilken iq som den campingägaren besitter.. Hur svårt kan det vara att ha två brevlådor med nycklar, har dom inte råd med två lådor kan jag skänka en..

Förbokade platser!
Lediga Platser!

Har man dessutom ett mobilnummer istället för att vara närvarande måste man svara!!
Vi hittade en ledig plats men tog ingen el-nyckel eftersom det INTE stod någonstans att dom lediga platsernas el-nycklarna ligger under dom förbokade nycklarna, då kommer ett par i 70-75-års åldern och var alldeles vilsna eftersom dom hade varit där tidigare och visste att nycklarna låg under dom förbokade men att platsen var tagen av oss!!

Precis som på bussen/tunnelbanan ställer man sig upp för äldre, vi tyckte synd om dom så vi packade ihop för att ge dom platsen, hade dom varit i våran ålder eller yngre hade vi aldrig lämnat platsen då vi var först!!
Hittade en plats till, Nr 30 som hade en rejäl lutning så våra klossar aldrig skulle räcka för att ens få bilen någorlunda rak utan att kaffekoppen skulle glida av bordet, vi var skitförbannade och det var tur att campingägaren inte var där för då dj............

Nu missade vi den inbokade lördagsmiddagen med barnen som skulle komma dit och äta med oss!! Därför skänker vi 5/5 välfyllda hundbajspåsar till Nora campingen!!

Åker istället till Malingsbo/Kloten och får en underbarplats ca 6 meter från sjön, det kändes som kompensation efter våran fadäs med Nora-Camping..
Tittar på min app Rast & Camp, hittar en ställplats innanför kloten kiosken som vi bestämmer oss för att gå och besöka på söndag innan vi åker hemåt..

Söndag:
Då vi närmar oss platsen ropar någon och undrar vad jag gör på hans mark, jag sa att jag följer appen för att se ställplatsen för husbilar som ligger ca 100meter bort, han säger att marken är privat, jag visar honom appen.

Jag frågar honom om det aldrig står några husbilar där, joo för 5-6 år sedan säger han, jag riktigt hör hur han for med osanning men låssades inte om det utan förklarar för honom att han borde stoppa ställplatsen på appen, jag har ingen iphone säger han, men du har väll en dator.. Hmm grymtar han..
När jag går ut från vägen som heter Eneströmsvägen noterar jag att det sitter nyuppsatta grindar även där, jag vet att det satt det från andra hållet också..
Tycker det kändes märkligt att vägen hade ett namn och ändå är den privat och blockerad.

Kan det vara så att dom kommit överens om att blockera vägen för att förhindra husbilar att komma till ställplatsen eller är han/dom olyckligt utsatta av att någon lagt in en ställplats på deras privata mark?

Vi hade i alla fall tur med vädret...:)

F

F.d. 52920

Guest
Sv: Märklig helg...

Vi bodde ett år i Grängesberg och jag körde mycket med hojen på
Malingsbovägen och genom klotenområdet.
Det finns ett flertal sjöar där med fantastiska uppställningsplatser.
Ni måste haft en attans otur denna helg med camp och "mark"ägare.

Scaniaboy

HBK Medlem
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11284
Medlemskap
2025

Har förståelse för Chippens uppgivenhet.

Stod själv parkerad utanför Nora Camping i somras. Tillbringade tre nätter i bilen, satte inte ens skorna utanför, och ingen sa ett knyst. Besökte vänner som ligger permanent på campingen.

(Platsen utanför är markerad med "Camping förbjuden". Det finns en återvinningscentral där, men ingen skylt om parkering. Dagtid används platsen till P för badande)

Den helgen hörde jag av bekanta till mina vänner som ringde för att kolla om det fanns plats. Beskedet de fick var att "det är fullt på campingen och det står flera utanför som väntar på att komma in"
De fick allt vänta till lördagen med att köra in sin husvagn i detta fallet.
Utanför stod jag från torsdag till söndag, det var ytterligare en husbil varje natt som också parkerade utanför campingen. Alltså ingen kö.....

Det fanns i min ögon 10-15 lediga platser inne på campingen när jag gjorde en rundvandring varje dag/kväll.
Det är känt att ägarna ovilligt lämnar receptionsbyggnaden för att t. ex hjälpa och anvisa nyanlända. Denna helgen fick ägarinnan ge sig ut, då en långliggare hade ställt sin bil på nästa för långt in på nästa tomt och de som skulle in där "blev irriterade" på att de stod för nära. Platsen låg för övrigt 10 meter från receptionsbyggnaden....:p

Flera av de som ligger på campingen har klagat till kommunen, men inte fått gehör för sin framställan

Bernt

Senast ändrad:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Har förståelse för Chippens uppgivenhet.

Stod själv parkerad utanför Nora Camping i somras. Tillbringade tre nätter i bilen, satte inte ens skorna utanför, och ingen sa ett knyst. Besökte vänner som ligger permanent på campingen.

Flera av de som ligger på campingen har klagat till kommunen, men inte fått gehör för sin framställan

Bernt

...... och du tycker uppenbart inte att din "parkering" utanför campingen var en aningens provocerande och knappast gagnar vår strävan att få en bättre acceptans?

Vidare, vad har campingens gäster klagat på hos kommunen?

F

F.d. 29841

Guest

Hej chippen.
Mannen har säker blivit drabbad av bärplockare får ......................som kommer å ställer till det för markägaren.
Det är fint där.
/Vidhem

Scaniaboy

HBK Medlem
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11284
Medlemskap
2025

Kan förstå din reaktion Los Suecos, men jag förhörde mig med vännerna på campingen om vad som gäller utanför. Enligt dem är det vedertaget att parkera där, så länge du inte campar. (ställer ut saker) Står som sagt alltid någon eller några varje natt.

Handlade både kaffe, nya frallor, glass och tidningar i kiosken. Stod även en gammal husvagn omgjord till reklampelare på samma plats där jag stod.
Marken tillhör kommunen med väg som skiljer på campingsidan och "andra" sidan.

Beträffande klagomålen så vet jag att det var en stor diskussion förra året om avstånden mellan ekipagen. Värden struntade i om man stod tätt intill varandra. De gick inte ens och tittade på problemet. Just att inte "bry sig" verkar störa en del långliggare.

Bernt

Toppen