• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Märkesskillnad

LennartA

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Varberg
HBK-Nr
23095
Medlemskap
2024
Hej
Har tänkt byta bil, nuvarande Bürstner 06 Elegance i710, kollar lite olika är det stora skillnader i sånt man inte ser, isolering, kvalité och sådant, kollar Bürstner Trend eller Aviano, nån McLouis nån Dethleffs, förstår ju med Alde/Trauma, är det alltid sköna golv med Alde, ge gärna lite tankar, tack på förhand
Lennart
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Hej!
Lite osäker på om din fråga skall uppfattas som allmän eller du endast önskar tankar och input rörande de modeller du räknar upp?

Rent allmänt skiljer husbyggnaderna sig åt en del avseende både tjocklek på isolering (mm) samt val av komponenter.

Dyrare bilar har generellt tjockare isolering än billigare. Vissa billiga bilar (eller äldre) saknar isolering helt på vissa partier.

Jag brukar bla titta på gångjärnen till såväl bodelsdörren som skåpen. Samt låsen till desamma. Vissa är här sjukt klena, tyvärr.

Titta även på dragning av vattenledningar och elkablar. Ser det ut som ett råttbo/hemmabygge vid elcentralen kan man nog räkna med lika dåligt hantverk på fler ställen.

Uppvärmt dubbelgolv ÄR bekvämt, tycker jag.

Med vänlig hälsning,
Niklas
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
835
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Alde är ingen garanti för att det är varma golv utan det har med många andra faktorer, hur är värmen dragen, golvvärme, dubbelgolv osv. Det är många instegsbilar som lockar med aldevärme men som egentligen inte är byggda för det. Nyare bilar kan Truma och dubbelgolv vara väldigt effektivt.
Du kan också titta på vilka som är byggda på ALKOchassi dom blir lite dyrare en Fiat chassi.
 
Toppen