• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Märka ut revir

holiday

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
4882
Medlemskap
2026
Hej på er!

Undrar bara hur ni reagerar eller agerar när ni kommer till en fricamping och någon har pantat sin plats med div ting.

Detta är när dom åker för att handla tömma gråvatten mm då är dom borta i timtal.

Det kan vara med solstolar nivåklossar cyklar mattor mm.

Här i Spanien är det mest Tyskar som gör det, men det finns även av våra lansmän med.

Ofta är det dom bästa platser som detta sker med, och det är ont om platser på stället.

Själva har vi inte agerat utan fått åka vidare.

Mvh Holiday

Senast ändrad:
F

F.d. 7502

Guest
Sv: Märka ut revir

Jag har ett "kit" med fyra plastkoner i orange som jag sätter ut- det mycket
effektivt - funderar på att sätta dekaler på - ni vet gula giftdödskallen (skojar bara).
På bilden ser ni min "favvofriplats" i Kroatien, bara vi till vänster i Lillknausen och en annan bil till höger på platsen. Stället syns inte från vägen - då skulle det vara smockat på två timmar, en parkerad husbil är som en magnet på andra husbilar. En måltid på krogen i närheten brukar ingå i besöket, fin vy att vakna upp till. Jag är lika förvånad var gång det är tomt eller nästan tomt när vi kommer dit. Min tes är att ju mindre husbil, ju mindre revirpink. Har jag fel ?

Bilagor

• IMG_2524.JPG
    IMG_2524.JPG
    880,7 KB · Visningar: 18

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Om det är en inofficiell ställplats är det inte mycket annat att göra än att försöka hitta någon annan plats.

Är det däremot en skyltad ställplats som man blockerat med möbler etc. så brukar ägarna snabbt ta bort dem om man vill ha platsen.

I Frankrike tex tar den som vill ha platsen helt sonika bort prylarna själv och ställer sig på platsen om inte ägaren finns där. När ägaren till möblerna kommer tillbaka får han söka sig en ny plats, att protestera hjälper inte.

Gunnar /medlem

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

effektivt - funderar på att sätta dekaler på - ni vet gula giftdödskallen (skojar bara).
På bilden ser ni min "favvofriplats" i Kroatien, bara vi till vänster i Lillknausen och en annan bil till höger på platsen. Stället syns inte från vägen - då skulle det vara smockat på två timmar, en parkerad husbil är som en magnet på andra husbilar. En måltid på krogen i närheten brukar ingå i besöket, fin vy att vakna upp till. Jag är lika förvånad var gång det är tomt eller nästan tomt när vi kommer dit. Min tes är att ju mindre husbil, ju mindre revirpink. Har jag fel ?

Koordinaterna Tack.
:D:D:D
//W

F

F.d. 16087

Guest

Jag delar gärna dina koordinater på dina villkor
Gunnar. S Det vill säga du avgör.
MVH. Gunnar s

F

F.d. 5798

Guest

Vill åxå ha koordinaterna.
(du kan få ett favvoställe av mig på västkusten i närheten av Varberg:wink:)

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Jo det är inte 1 gång och mer än 10 som vi kommit till omarkerade ställplatser och även andra parkeringar som folk breder ut sig så mycket som möjligt .
Skall man ställa sig så bör dom ju proviantera innan man ställer sig och åker man iväg så bör platsen vara ledig för nästa besökare = inget revirpinkande eller konmarkering .

holiday

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
4882
Medlemskap
2026

Jo det är inte 1 gång och mer än 10 som vi kommit till omarkerade ställplatser och även andra parkeringar som folk breder ut sig så mycket som möjligt .
Skall man ställa sig så bör dom ju proviantera innan man ställer sig och åker man iväg så bör platsen vara ledig för nästa besökare = inget revirpinkande eller konmarkering .

Här är det inte några dagar dom skall stå, dom står i veckor eller månader och det skall dom göra på samma plats hela tiden.

Undra på att polisen tröttnar och kör bort alla husbilar.

Mvh Holiday

Hymer

HBK Medlem
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2025

Har ett ressällskap placerat ut ett fullt möblemang på en plats utan att finnas på plats med bilen plockar jag helt resolut alltsammans åt sidan och ställer mig där, om det nu inte finns någon annan plats att tillgå. Visst har det ibland blivit en del kontroverser, men hitintills inga handgriplighheter. En ställplats är en tillfällig uppställnings-/övernattningsplats och ingenting man ska ta för givet för tid och evigt. Kör man därifrån så är det fritt fram för andra att ta platsen. Det är ingen campingplats man står på utan en ställplats! Jag gillar fransmännen som vanligtvis kör med samma metod.

Staffan

T

tompaline

Guest

Du säger att det är förvånansvärt att det inte dyker upp fler..! Har du kollat upp med
ortsbefolkningen så det inte är nåt speciellt med platsen. fd.sopptipp--avloppsutsläpp
i närheten eller nåt annat dolt... Annars är det bara att gratulera var rädd om ditt smultronställe........

F

F.d. 7502

Guest

Jag skojade om plastkonerna, jag har inga sådana, däremot är det enklare med en plåtis som vi har numera, den blir mera diskret ger inte så stark husbilssignal, funderar på att ta bort knausdekalerna och sätta dit en med en stor pensel och skriva "målare" på latin, då kan det förenkla ytterligare.

CYA RW

F

F.d. 53053

Guest

Vi skall oxå till kroatien söndag eller måndag efter midsommar till pula, så kordinaten hade varit bra om det inte är för långt ner
mvh
Gert och Tarja

Toppen