Sv: MÄTARE FÖR BATTERIER?
Kapacitet i batterier är nästan omöjligt att mäta. Det man gör är att man mäter spänning och ström, och beräknar hur mycket kapaciteten är, genom en (mer eller mindre) kvalificerad gissning.
Om batteriets spänning stiger när större strömförbrukare kopplas bort är det självklart att mätaren tror att kapaciteten ökas.
Visst kan du klara dej med en voltmeter, men då blir gissningen dålig. Du behöver även en ampéremeter för att få en något bättre gissning. Men det är ändock en gissning.
Den mäter ju inte bara spänningen och visar kapaciteten. Ett 30 Ah batteri kan ju ha lika hög spänning som ett 200 Ah, men kapaciteten skiljer rätt mycket
Det BM1 gör är att agera både voltmeter och ampéremeter, och gissar kapaciteten åt dej. Kopplar du in både voltmeter och ampéremeter själv, får du själv stå för gissningen. Visst blir det billigare, men också krångligare. Om du tycker det är värt det, go for it. Jag kör med BM1 och tycker den är helt suverän. Efter solpaneler den bästa investering jag gjort till min husbil.