• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

MÄTARE FÖR BATTERIER?

Lariva2

HBK Medlem
Kommun
Sala.
HBK-Nr
10348
Medlemskap
2025
På min mobiltelefon finns en liten ikon med procentsats som visar hur mycket kraft som finns kvar vid användning.
Finns det inte något liknande för bodelsbatterierna?
Någon som ser en lösning på det? Kanske till och med vet var det kan inhandlas.

Lasse o Gunnel NÖJDA Kabe husbilslevare

Lariva2

HBK Medlem
Kommun
Sala.
HBK-Nr
10348
Medlemskap
2025
Sv: MÄTARE FÖR BATTERIER?

Tack för tipset. Det verkar vara precis det jag söker. Var det svårt att montera?
Klarade du det själv med normala teknikresurser i kunskap.
Föresten.... Har ni haft nytta av instrumentet?

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

I min förra husbil monterade jag NASA BM-1 och den var jag inte helt nöjd med eftersom den (i vilket fall på den tiden) inte tillät programmering för större batteribank än 200 Ah.

I min nuvarande bil sitter en Calira Check Panel 210 (säljs av Truma återförsäljare) och den tillåter upp till 999 Ah, vilket torde räcka till för de flesta. Alla förbrukare liksom alla laddare (generator, solpanel, elblockets laddare och bränslecellen) går över en shunt och man får på panelen information om laddningsstatus, spänning och återstående batterikapacitet i procent.

Denna utrustning känns när man nu har vant sig och skämt bort sig som något helt nödvändigt vid fricamping. I nivå med att ha bränsletankmätare i bilen!

aake

Per & Carina

HBP Admin
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2025

Jag har en NASA BM2 som klarar att visa upp till 200 amp förbrukning. Skulle nog ha räckt med en NASA BM 1 som jag hade i förra bilen. Har en 1500Watts omvandlare och lite andra saker som drar mycket men används korta stunder bara. Jag har känt mig mycket säkrare nu när man ser förbrukningen, laddningen vid körning och framförallt då kan dra ner på förbrukningen om det skulle behövas. Eller omvänt köra bryggare, vattenkokare på el i stället för på gas om man ändå ska köra en längre sträcka eller att solen matar in mycket. Brukar slå på en panna strax innan vi är framme på raststället då bilens generator och solcellerna får driva det mesta av förbrukningen. Det tar ju längre tid att ladda tillbaks till batterierna i efterhand. Jag har 3 x90Ah batterier. Har monterat den så jag ser och når den när jag kör.

F

F.d. 58365

Guest

Har precis beställt en "Batterie-Computer MT 40001 IQ från Mobile som verkar vara en bra "tank"- mätare för batterierna. Även Ordijauge verkar vara ett bra köp.
Här har man strömmätning så kan man ju alltid dra ur säkringar för ev felsökning.

Björn R

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2026

Hej
Även jag har svårt att vara utan... Sedan många år och olika instrument, så tycker jag bäst om Nasa BM-1. Endast 1380:-. På översiktsbilden finns önskad info, rent o överskådligt. Spänning, förbrukning eller laddning i Amp samt en %-stapel på status. Det finns lite knappar att trycka på om man vill ha lite djupare info.

Shunten placeras vid batterierna, en färdig kabel till instrumentet och andra ändan till shuntens olika skruvar, mycket enkelt. Jag har det alltid inkopplat, året runt. BM-1 klarar att hantera en batteribank på 600Ah och BM-2 klarar 999Ah, Hälsar Björn

Håkand

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2025

Många lovordar NASA mätaren vilket gjorde att jag också köpte en. Blev lite överraskad över funktionen.

När vi använt en del energi på kvällen visar den ofta på 60-65% kvar. När man kopplat bort de stora belastningarna, tv, laddare m.m. så ökar sedan laddningsprocenten med ca 10%. Trots att batteriet inte laddas något så visar den att batteriet har en betydligt bättre laddning.

Är detta vanligt även hos er andra med NASA batterimonitor?

/Håkan

F

F.d. 25203

Guest

Detta är inget konstigt. När du förbrukar mycket el så sjunker spänningen, när du upphör med detta styver spänningen lite och batterierna återhämtar sig själva.

Alla har vi väl haft en gammal bil som inte vill starta, Man vevar och vevar med startmotorn tills den inte längre orkar dra runt motorn, men låter man den vila några minuter så orkar den lite till. Det är en egenskap bly batterier har.

Håkand

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2025

Att spänningen på ett batteri ökar när belastningen kopplas bort är nog ingen nyhet för någon. Jag frågade varför NASA batterimonitor visade att laddningen ökade trots att ingen laddning sker.

Om NASA batterimonitor mäter spänningen och visar detta i laddningsprocent är det ca. 10 ggr billigare att köpa en voltmeter istället.

/Håkan

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029

Kapacitet i batterier är nästan omöjligt att mäta. Det man gör är att man mäter spänning och ström, och beräknar hur mycket kapaciteten är, genom en (mer eller mindre) kvalificerad gissning.
Om batteriets spänning stiger när större strömförbrukare kopplas bort är det självklart att mätaren tror att kapaciteten ökas.
Visst kan du klara dej med en voltmeter, men då blir gissningen dålig. Du behöver även en ampéremeter för att få en något bättre gissning. Men det är ändock en gissning.
Den mäter ju inte bara spänningen och visar kapaciteten. Ett 30 Ah batteri kan ju ha lika hög spänning som ett 200 Ah, men kapaciteten skiljer rätt mycket :)
Det BM1 gör är att agera både voltmeter och ampéremeter, och gissar kapaciteten åt dej. Kopplar du in både voltmeter och ampéremeter själv, får du själv stå för gissningen. Visst blir det billigare, men också krångligare. Om du tycker det är värt det, go for it. Jag kör med BM1 och tycker den är helt suverän. Efter solpaneler den bästa investering jag gjort till min husbil.

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2026

En mätare jag använder är Victron bmv-600s.
Inköpt hos Hjertmans. Kanske JR har den också.
Den har fungerat bra fram till att jag ökade kapaciteten på solcellerna.
Den visar nu 100% laddning innan batterierna är fulladdade. Antagligen är den inställd på att när den känner av ett programmerat volt-tal under viss tid så anser den batteribanken fulladdad.
I övrigt fungerar den bra och är lätt att montera.
Krister.

Hqhusbil

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
5263
Medlemskap
2024

En mätare jag använder är Victron bmv-600s.
Inköpt hos Hjertmans. Kanske JR har den också.
Den har fungerat bra fram till att jag ökade kapaciteten på solcellerna.
Den visar nu 100% laddning innan batterierna är fulladdade. Antagligen är den inställd på att när den känner av ett programmerat volt-tal under viss tid så anser den batteribanken fulladdad.
I övrigt fungerar den bra och är lätt att montera.
Krister.

I min båt hade jag en batteribanksmätare. Den fungerade annorlunda än hur ni beskriver det.
Den mätte Ampertimmar in och ut ur batteriet. Man fick själv ange en parameter för hur stor batteribank som man har exvis 300AH.
På grund av förluster så måste man ladda in mer Ah timmar än man har tagit ut. Skulle man bara räkna Ah timmar in och ut så skulle den visa fel efter några laddningar. Den hade därför två parametrar som man ställde in för när batteriet skulle anses vara fullladdat.
Det var när spänningen var över x.xx V( kommer inte ihåg värdet men kan ha varit typ 14.2) och laddströmmen understiger Y.yy A( typiskt nån % av batterikapaciteten) Då indikerade den full laddning.
Fungerar din mätare på samma sätt så kan det behövas att du ställer in rätt parametrar. Jag kommer ihåg att jag fick experimentera lite innan det blev bra.
En mätare som min skulle ju inte visa på högre laddning om batterispänningen stiger när man kopplar bort förbrukare för den räknar ju bara kapacitet i Ah.

Men som sagt, nadra mätare kan ju fungera annorlunda. Använder dom sig av nån gissningsmetod så kan dom ju inte vara så noggranna.:)

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029

Och hur stora är förlusterna i Ah när du laddar? Det varierar mellan olika batterier, och skick på batterierna. Så det är fortfarande en gissning (bättre eller sämre).

Hqhusbil

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
5263
Medlemskap
2024

Hej
Även jag har svårt att vara utan... Sedan många år och olika instrument, så tycker jag bäst om Nasa BM-1. Endast 1380:-. På översiktsbilden finns önskad info, rent o överskådligt. Spänning, förbrukning eller laddning i Amp samt en %-stapel på status. Det finns lite knappar att trycka på om man vill ha lite djupare info.

Shunten placeras vid batterierna, en färdig kabel till instrumentet och andra ändan till shuntens olika skruvar, mycket enkelt. Jag har det alltid inkopplat, året runt. BM-1 klarar att hantera en batteribank på 600Ah och BM-2 klarar 999Ah, Hälsar Björn

Den inbyggda strömmätaren till mitt EBL har ju också en strömshunt för att mäta strömmen. Hur har ni gjort när ni har kopplat in ett instrument till som BM-1, den har ju också en strömshunt.
Har ni koppla dom i serie?
Tagit bort den inbyggda?
Eller använt den inbyggda även till BM-1?

Björn R

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2026

Hej Hqhusbil.
Shunten är bara till för att mäta hur mycket ström (A) som flyter genom sladden. Inget hindar dig från att ha flera Shuntar i serie. De kan normalt inte ersätta varandra. Följ bara anvisningarna vid inkoppling så blir det jättebra, hälsar Björn

Toppen