• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karosseri Lyftpunkter för domkraft Fiat Ducato 2019

Snubert

HBK Medlem
Kommun
Klippan
HBK-Nr
41277
Medlemskap
2025
Hej!

Jag står i begrepp att byta hjul på bilen men jag tycker inte att instruktionsboken är tydlig avseende lyftpunkter. Min avsikt är att använda en vanlig garagedomkraft, istället för bilens originaldomkraft.

Första bilden är från instruktionsboken, jag kan inte riktigt tolka den. Den andra bilden är tagen vid bakhjulet på min bil där jag tror att fomkraften möjligen skall appliveras, den tredje bilden föreställer samma sak fast vid framhjulet.

skulle någon vänlig själ kunna vägleda mig i detta?

Med vänlig hälsning, /Tobbe

Bilagor

• IMG_4538.jpeg
    IMG_4538.jpeg
    1,9 MB · Visningar: 134
  • IMG_4536.jpeg
    3,4 MB · Visningar: 150
  • IMG_4531.jpeg
    4,4 MB · Visningar: 140

PL 8

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Du har hittat de två lyftpunkter som instruktionsboken hänvisar till. Original domkraft har en "pinne" som passar in i hålet. När jag lyfter med garagedomkraft använder jag samma lyftpunkter och har gummimellanlägg. Var noggrann med placeringen så att det inte glider mellan bil och domkraft.

PL 8

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Med smala sidan uppåt blir det väl stor risk för instabilitet. Det skulle jag passa mig för.
Att den är för stor gör väl däremot ingenting såvida domkraftens platta fortarande lyfter under lyftpunkten. Alltså så att gummiklossen sticker utanför både platta och lyftpunkt.

Toppen