• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Luzern.

A.Borg

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2025
Hej på Er!
Jag undrar om någon har grepp om Schweiz och ställplatser.Jag är ute efter något i närheten av eller i Luzern.Tar gärna tips om andra fina platser i Schweiz om ni har. Ni får gärna skriva vad det kostar att köra Motorväg o.d.
Ha det Anders.B

Senast ändrad:
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Luzern.

Hej, Anders.B

Luzern har en rätt hyfsad camping som ligger i stort sett vid sjön. I närheten finns bad både utomhus o inomhus om jag inte minns helt fel.
Det finns ett intressant museum där man visar bla tåg o liknande teknik genom tiderna, på gångavstånd från campingen.
Väger du max 3500 kg så köper du en Vignette för motorvägarna, som gäller innevarande år och kostar ca 200 - 300 sek.

Vägar du över 3500 kg så fyller du i en blankett vid tullstationen och betalar för den tid du tänker vistas i landet.
I somras betalade jag 58 chf (ca 340 sek) för fyra veckor, men då behöver du inte köpa Vignetten.

Ett tips - dock inte ställplats. Besök Interlaken - där finns en camping på andra sidan älven mittemot Interlaken Ost. Mittemot ligger en underbar gammal ångbåt med skovelhjul. Man kan köpa ett railpass för sex dagar som ger tillträde till Interlakenregionens linbanor och kugghjulståg.

Missa inte Pilatus - världens brantaste tågbana, i närheten av Luzern

Mvh
Dag

A.Borg

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2025

Tack Hundvakten!
Jag hoppades att Du skulle svara då jag fick för mig att Schweiz är ditt specialområde.Vi kommer bara att stanna någon dag i Schweiz så valet föll på Luzern,fråga mig inte varför.Vi får se hur väder och annat ser ut.Jag tackar för din info. MVH Anders.B

F

F.d. 3581

Guest

Jo, vi älskar landet och brukar besöka det ca tre gånger / år.
Framförallt gillar vi att vandra bland bergen, och tuffa runt i passen.
Nu i somras fick ADRIAN kämpa sig igenom fyra alppass under semestern, så den har fått bekänna färg.

Missa inte den gamla träbron i Luzern. Den är värd ett besök.

ds

kjelis

HBK Medlem
Kommun
Kil
HBK-Nr
545
Medlemskap
2025

Den "äkta" gamla brann tyvärr upp ( eller ner), för några år sedan.

Den nyuppbyggda har jag inte sett ännu men planerar att se om man
lyckats med kopian någon gång nästa vår.

Toppen