• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Lutning framåt

trevik

FD HBK Medlem
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Hej alla

När vi står på plan mark så lutar bilen framåt. Är det normalt att bilarna gör det?
Kan man sänka fjädringen bak kanske?

Kanske dum fråga....

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Lutning framåt

Desverre svært normalt, vekten foran er helt opp på maks aksellast på de fleste alkover og helintegrerte. Disse bilen burde ha stivere fjærer foran enn det som er standard på varebilene som chassiene opprinnelig er bygget for.

Finnes mange tråder her på forumet om bytte av fjærer framme, noe som jeg vil anbefale - bilen blir mye mer behaglig å kjøre.

Fjæringen bak er normalt mer beregnet på maks aksellast enn de foran.

F

F.d. 29953

Guest

Tryck på knappen, sänk bakändan,(om du har luftfjädring)
Puss okram

F

F.d. 25098

Guest

Hej.

Köp nivåklossar i plast att köra upp på.

Peter.

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Jag bytte till förstärkta fjädrar fram och till däck med lägre profil i bak.
Stor skillnad totalt och värt varenda krona. Slipper hålla på med plastklossarna nu när jag står på plan mark.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Byt fjädrarna fram så får du en mycket trevligare bil att köra :)

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Det är, som sagts redan, vanligt att bilarna lutar framåt. Det är fullt möjligt att genom fjäderbyte höja framvagnen men då kommer bilens bakre del att sänkas. Det gäller alltså att se upp så att bilen klarra denna sänkning så att bakänden inte skrapar i vid minsta gupp. Detta gäller naturligtvis för bilar med stora överhäng.

Toppen