• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Lustigt vid tömningsstationen

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Vi har varit ute sex veckor och rest genom främst Frankrike, England och Tyskland. Vi har stått cirka halva antalet övernattningar på ställplatser, resten på parkeringar eller dylikt, ingen natt på camping.

När vi stått på ställplats, främst längs Frankrikes atlantkust och i Moseldalen, har vi ibland stått med utsikt mot tömningsstationen. Det har varit ett roligt och intressant nöje att titta på olika rutiner vid tömningen.

Det har alltid varit män som tömt avloppen, konstigt eftersom vi sett väldigt många husbilar där kvinnan i bilen kört. När toakassetten skall tömmas finns det olika metoder. Det är vanligt att det används handskar på händerna vid hanteringen. Ofta är det vanliga bygghandskar av tyg och läder. Någon har haft stora gummihandskar och några har haft diskhandskar. Oavsett vilken typ av handske så kommer mannen bärandes på kassetten eller balanserande den på en cykel eller kärra. Han tömmer och sköljer ur och sätter sedan tillbaka kassetten på cykeln/kärran och gör sitt återtåg utan att ta av sig handskarna! Hur blir då cykelstyret eller kärrhandtaget?

Vid något tillfälle såg jag en man som skulle skölja ur sin kassett efter tömningen och skulle hämta vattnet ur dricksvattenkranen. Hur trevligt är det? Hade han sett sig omkring först så hade han sett slangen med skylten "Kain Trinkwasser" på andra sidan tömningsplattan. På ett annat ställe skulle en husbilist tanka vatten och försökte kränga på slangen på kranen för sköljning av toan.

Nästa variant är de som inte kan vänta på sin tur utan måste tömma kassetten medan en bil tankar vatten (vi) och en bil tömmer gråvatten. Då gällde det dessutom att sprala rejält med avloppet så att innehållet sprider sig så mycket som möjligt. Vi avbröt tankningen ganska omgående medan han med gråvattnet fick hoppa undan för att inte bli nedsvätt av toaavlopp.

Vissa platser har varit så idiotiskt utformade att det varit näst intill omöjligt att tappa av gråvatten utan att spilla. Den minimala tratten till avloppet har legat fel i förhållande till möjlighet att ställa bilens avlopp över det.

Det är inte alltid lätt att vara husbilst! Men roligt är det.

Inger o Tommy

HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2664
Medlemskap
2025
Sv: Lustigt vid tömningsstationen

Hos oss är det alltid jag, Inger, som får tömma toan. Har en "äckelmagad" gubbe. :twitcy:

Kör försiktigt i höstmörkret.

Inger

Hannibal

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
308
Medlemskap
2030

Efter en helg tur i sensommaren skulle jag tömma toaburken på rastplats Snapparp.

Öppnar dörren till tömningskuren.
Där sitter en man på huk, hel näck och tvättar sina kläder på durken, med hjälp av spolslangen.

Han har för avsikt att göra sina bestyr färdig, så jag är paff och kör hem med fekalierna.

Stephan

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Kan tänka mig att det händer en hel del lustigheter i samband med latrintömning som ju verklígen tillhör husbilslivets baksida. Det är ju inte alla som står ut med odören och vill då självklart så snabbt som möjligt komma bort från situationen. Det krävs säkert stora tydliga skyltar i dessa lägen.
I dessa influensatider med resistenta bakterier kanske man ska förse sig med engångshandskar och en stor dunk med desinfektionsmedel. Hantag och slangar som man måste ta i är säkerligen inte särskilt rena.
Man ska nog vara mycket försiktig om dricksvattenkranen sitter i anslutning till latrintömningen och om möjligt välja ett säkrare ställe för färskvattenpåfyllningen.
V-backen :wink:

F

F.d. 29841

Guest

T & I
Det har tycker jag är en bra arbets fördelning, jag hämtar vatten och frugan tömmer toan.
/ Vidhem

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Här är det så att jag fyller och tömmar allar tankar och står även till 90 % av körningen och frun lagar mat och den är god ...

När det gäller gråvattentömningen så finns det på våran husbil en extra slang (i gasolboxen) man kan montera på avloppsröret om tömningshålet är bökigt placerat .

Sen att hantera skiten ser jag inte så speciellt på för det är ju bara "piss å skit" inget radioaktivt .... jag sölar ju iofs inte heller (än) .
Handskar har jag inte ens på jobbet när jag plockar i dom svarvade bitarna som är blöta av kylvatten (olja och vatten) .

Skulle man se att slangen på ställplatsen inte är fräsch så har jag en egen med mej OCH sen trycker jag aldrig ner slangen i hålet utan står och siktar med vattenstrålen i hålet = ingen slangberöring med tanken/tankröret .

Toppen