Sv: Lurad igen
Det är ju väldigt tråkigt att en sådan här produkt som är KRAV-märkt (för jag förmodar att du är säker på att det var ett KRAV-märke på förpackningen, och inte något annat EU- eller nyckelhålsmärke) får en sådan negativ uppmärksamhet.
Nu ska man som konsument givetvis vara kritisk, men, jag tycker att jämförelser av produkter ska göras på lika grunder. Hur och med vad matar man de odlade laxar som inte är KRAV-märkta???
Jo, med diverse tillsatser bl.a. rött pigment för att den ska se "godare" ut (vilket jag tycker ser betydligt äckligare ut, men det är ju min personliga åsikt), tillväxthormoner, antibiotika m.m.
Är det bättre? Den ekologiskt KRAV-certifierade laxen får inte odlas med dessa och en rad andra tillsatser. Jag tycker inte att man fokuserar på rätt saker, när man angriper den KRAV -odlade laxen angående fodret, snarare borde man i första hand sätta ljuset på den konventionellt odlade som innehåller en rad tillsatser som på sikt kan skada både människor och djur. Vanlig nermald fisk är ju iallafall inte farligt, även om det givetvis inte heller är hållbart för framtiden.
Sådana här "nyheter" gör ingen som helst nytta för miljön, kontentan av det hela blir att konsumenterna bojkottar KRAV-märkta produkter till förmån för vad?? Köper man bönor istället för lax?? Nääe, med största sannolikhet INTE.
Nej, man köper istället lax som inte är KRAV-märkt, utan konventionellt odlad istället. Vad har vår vi och miljö vunnit på det??
Den dagen det bara finns KRAV-märkt mat i butikerna (och jag hoppas jag kommer att få uppleva detta under mitt liv), då, och först då kan vi börja angripa sådana här saker.
Jag brukar alltid tänka när jag handlar mat, vad har jag för alternativ till denna produkt som är bättre?
Ska jag ha lax överhuvudtaget? Om jag måste ha lax, har jag ju att välja på om den ska vara odlad eller vildfångad. Vildfångad är svår att hitta i de flesta butiker, kvar är då den odlade, och då väljer jag den KRAV odlade i första hand. Finns inte det, då köper jag ingen lax alls.
Jag tror att vi framtiden måste lära oss att inte ha all världens mat i varje butik.
Är det verkligen nödvändigt att det ska finnas jordgubbar i affären i januari??
Ett vanligt argument jag får när jag diskuterar ekologisk mat med folk är att de inte handlar ekomat för att det blir för dyrt.
När jag då frågar om vedebörande nån gång handlar godis, chips, läsk el. dyl., så får jag i nio fall av tio svaret att de gör det ofta. Och det finns de som lägger flera hundra kronor varje månad på sånt. Och den summan kommer vi inte upp i vad det kostar oss extra att köpa ekomat. Då kan man inte säga att man inte har råd med ekologisk mat, utan snarare handlar det om att man inte vill köpa ekologisk mat, och det är en helt annan sak.
En annan sk man ska ha i beakting också, det är att det finns olika grader av ekologisk märkning. KRAV-märket, som är svenskt, har idag de tuffaste reglerna och kriterierna för att en produkt ska kunna märkas. EU-märket däremot har inte alls de hårda reglerna för t.ex. uppfödning och odling.
Finns det två ekologiska produkter att välja på, den ena KRAV och den andra något annat eko-märke, så väljer jag i första hand KRAV produkten.
Som slutplädering till detta vill jag säga att det är viktigt att vi fokuserar på rätt saker, att vi angriper det som verkligen behöver förändras!
Med vänliga hälsningar Annette