• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Lurad igen

F

F.d. 3088

Guest
Här försöker man köpa ekologiskt och värna naturen, jag i min enfald trodde ju att om jag äter odlad lax så spar jag ju på det vanliga fiskbeståndet. (logiskt):confused:
Men inte. Såg uppdrag granskning igår där visade dom att det gick åt två kilo fisk för att odla upp ett Kilo lax:swoon:
Man fick se hur det gjordes fiskmjöl av matfisk:swoon:
Han som hade fiskmjölsfabriken luktade på fiskmjölet med ett flin och sa att det luktade Guld :mad:
Någon mera som blir f....nad :mad:
Allt handlar om pengar.

Gurra den frustrerade

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025
Sv: Lurad igen

Jo, men om den vilda laxen äter upp motsvarande fisk, så missar vi arbetstillfällen. Den enes bröd...

F

F.d. 3088

Guest

Esbjörn

Det går åt två kilo "fiskmjöl". Tillverkad av sill, torsk, makrill och annan matfisk
bara att odla kostar ju resurser av olika slag.
Man funderade även på att göra fiskmjöl av krill:swoon: det är ju föda lång ner i kedjan :mad:

Gurra

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Ja hur man vänder sig har man rumpan bak. Har slutat kolla efter alla märkningar och i stället köper jag endast det som det är sesång för nu t.ex rotfrukter. Struntar till vardags i grönsaker som åkt runt Europa eller med flyg från Sydamerika, Asien osv. Utesluter även sådan fisk som flugits till Asien t o r för att filéas. Ska det vara fisk blir det lokalfångad från fiskhandlaren i Höganäs, de filéar själva.

F

F.d. 3088

Guest

Såg ett annat program för ett tag sedan. Nästan all torsk i den svenska kvoten exporteras till Frankrike. den är nämligen rödlistad här i svenska butiker:confused:
Varför fiskar vi upp den då:confused: Jo fiskaren blir ju arbetslös om han inte fiskar
Vi Svenskar skall inte äta god torsk fångad i Svenskt vatten nää den får Fransmannen smörja kråset med :swoon:

Gurra

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Du har rätt Gurra och detta har pågått rätt många år nu. Såg ett program på TV, där man pekade på att ICA säljer svarta oliver, som egentligen inte är svarta, utan svartmålade gröna!

Man blir mörkrädd när man läser på innehållsförteckningarna. EAN-koden är svart på vit botten = lättläst, men alla kemikalier som finns i en förpackning skrivs med ett typsnitt som kräver förstoringsglas för att läsa, dessutom på en bakgrund med snarlik färg.
Käkade Gouda-ost och läste att den innehåller vägsalt, samma som jag har i husbilens torrboll. Kanske inte farligt, men varför??
Jag håller med Kalle, det är svårt med riktiga råvaror.
Ursäkta att jag spårade ur ämnet med laxen (som smakar bäst fångad i vilt tillstånd)

F

F.d. 3088

Guest

Bert Karlsson hade uppe det där med svarta oliver;)
Jag har ju Vättern här bredvid samt ett helt gäng andra fiskrika sjöar
Gädda, Gös Abborre Lake Ål Röding Lax Öring (bäcköring) forell) mm.mm.
:D

Gurra

Senast redigerad av en moderator:
P

Pelle

Guest

Såg inte programmet men när jag pluggade biologi för sisådär 25-30 år sedan fick jag lära mig att det var 10:1 förhållande på de olika stegen i näringskedjan, d.v.s. det kostar 10kg bytesdjur för att få 1kg djur av nästa steg i näringskedjan. (kan naturligtvis minnas fel)

så 2:1 låter som ett rätt bra utbyte, sen kan och bör man naturligtvis ifrågasätta vettet i att mata matfisk med matfisk.

Pelle

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Programmet i Uppdrag granskning vinklades sannolikt en aning för att få största möjliga uppmärksamhet.
Det är väl helt klart att om man odlar fisk i en bur så måste fisken matas på något sätt. Förmodar att den fisken inte äter mer än vad den gör i full frihet. Problemet är kanske om den matas med föda från en annan nivå i näringskedjan, det är förmodligen då som man rubbar balansen i havet.
V-backen ;)

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Det är ju väldigt tråkigt att en sådan här produkt som är KRAV-märkt (för jag förmodar att du är säker på att det var ett KRAV-märke på förpackningen, och inte något annat EU- eller nyckelhålsmärke) får en sådan negativ uppmärksamhet.
Nu ska man som konsument givetvis vara kritisk, men, jag tycker att jämförelser av produkter ska göras på lika grunder. Hur och med vad matar man de odlade laxar som inte är KRAV-märkta???
Jo, med diverse tillsatser bl.a. rött pigment för att den ska se "godare" ut (vilket jag tycker ser betydligt äckligare ut, men det är ju min personliga åsikt), tillväxthormoner, antibiotika m.m.
Är det bättre? Den ekologiskt KRAV-certifierade laxen får inte odlas med dessa och en rad andra tillsatser. Jag tycker inte att man fokuserar på rätt saker, när man angriper den KRAV -odlade laxen angående fodret, snarare borde man i första hand sätta ljuset på den konventionellt odlade som innehåller en rad tillsatser som på sikt kan skada både människor och djur. Vanlig nermald fisk är ju iallafall inte farligt, även om det givetvis inte heller är hållbart för framtiden.
Sådana här "nyheter" gör ingen som helst nytta för miljön, kontentan av det hela blir att konsumenterna bojkottar KRAV-märkta produkter till förmån för vad?? Köper man bönor istället för lax?? Nääe, med största sannolikhet INTE.
Nej, man köper istället lax som inte är KRAV-märkt, utan konventionellt odlad istället. Vad har vår vi och miljö vunnit på det??
Den dagen det bara finns KRAV-märkt mat i butikerna (och jag hoppas jag kommer att få uppleva detta under mitt liv), då, och först då kan vi börja angripa sådana här saker.
Jag brukar alltid tänka när jag handlar mat, vad har jag för alternativ till denna produkt som är bättre?
Ska jag ha lax överhuvudtaget? Om jag måste ha lax, har jag ju att välja på om den ska vara odlad eller vildfångad. Vildfångad är svår att hitta i de flesta butiker, kvar är då den odlade, och då väljer jag den KRAV odlade i första hand. Finns inte det, då köper jag ingen lax alls.
Jag tror att vi framtiden måste lära oss att inte ha all världens mat i varje butik.
Är det verkligen nödvändigt att det ska finnas jordgubbar i affären i januari??
Ett vanligt argument jag får när jag diskuterar ekologisk mat med folk är att de inte handlar ekomat för att det blir för dyrt.
När jag då frågar om vedebörande nån gång handlar godis, chips, läsk el. dyl., så får jag i nio fall av tio svaret att de gör det ofta. Och det finns de som lägger flera hundra kronor varje månad på sånt. Och den summan kommer vi inte upp i vad det kostar oss extra att köpa ekomat. Då kan man inte säga att man inte har råd med ekologisk mat, utan snarare handlar det om att man inte vill köpa ekologisk mat, och det är en helt annan sak.
En annan sk man ska ha i beakting också, det är att det finns olika grader av ekologisk märkning. KRAV-märket, som är svenskt, har idag de tuffaste reglerna och kriterierna för att en produkt ska kunna märkas. EU-märket däremot har inte alls de hårda reglerna för t.ex. uppfödning och odling.
Finns det två ekologiska produkter att välja på, den ena KRAV och den andra något annat eko-märke, så väljer jag i första hand KRAV produkten.
Som slutplädering till detta vill jag säga att det är viktigt att vi fokuserar på rätt saker, att vi angriper det som verkligen behöver förändras!
Med vänliga hälsningar Annette

F

F.d. 3088

Guest

Annette

Stort inlägg du skrev, Det blev ett stort spektra om allt från KRAV till godis

Jag fokuserade på att man mal ner matfisk som torsk makrill mm till fiskmjöl, och man övervägde att även börja fiska Krill vilket programet visade.
Det går även åt en mängd energi till att framställa foderpelletsen.
Om du såg programet så kanske du lyssnade på vad en av dom sakkuniga berättade om världshaven, skrämmande.
Andra som hade hög ställning och beslutsrätt om olika saker blev mållösa och kunde inte svara när reporten ställde frågor det blev tyst i rutan annars "trodde dom att så här är det"
Allt det andra du skriver är ju oxå viktigt men inte så lätt för en barnfamilj med låg inkomst.
Citerar en del av din text som jag inte förstår:confused: om någon inte förstår vad jag menar med hänvisar jag till Annetts inlägg

Sådana här "nyheter" gör ingen som helst nytta för miljön, kontentan av det hela blir att konsumenterna bojkottar KRAV-märkta produkter till förmån för vad?? Köper man bönor istället för lax?? Nääe, med största sannolikhet INTE.
Nej, man köper istället lax som inte är KRAV-märkt, utan konventionellt odlad istället. Vad har vår vi och miljö vunnit på det??:confused:

Kalles inlägg tycker jag man kan arbeta vidare på, transportera mat fram o tillbaka till Asien:swoon: Handla av den lokala fiskhandlaren är ju bra.;)

Gurra

F

F.d. 2692

Guest

Är väl inte till hundra insatt i det där med näringskedjan, men förstod liknelsen som en expert uttalade.

Tar man bort bottenvåningen i ett höghus, ja då rasar det.

F

F.d. 3088

Guest

Annette

Det var tv programmet som fick mig att skriva tråden, kvittar om det är Ekologisk eller inte. Det var fiskmjölet och hur man odlade som jag reagerade emot. (man förstör ekokedjan):swoon:
Hoppas det kommer repris på programmet om du inte sett det.
Jag för min del försöker köpa närproducerat så mycket det går även kött, ost, frukt, mm. mm.;)

Vänlig hälsning Gur

F

F.d. 8517

Guest

Vi har en bra fiskare här i Oskarshamn.. Tommy.. han hämtar fin torsk som han säljer i egen butik.. honom gynnar jag med gott samvete. o ibland köper jag lax som kommer från ishavet den brukar ha bra pris säljs hel. i en del butiker. men finns ingen just nu .. spola den norska....
:p:twitcy:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Annette

Det var tv programmet som fick mig att skriva tråden, kvittar om det är Ekologisk eller inte. Det var fiskmjölet och hur man odlade som jag reagerade emot. (man förstör ekokedjan):swoon:
Hoppas det kommer repris på programmet om du inte sett det.
Jag för min del försöker köpa närproducerat så mycket det går även kött, ost, frukt, mm. mm.;)

Vänlig hälsning Gur

Förlåt då Gurra, jag uppfattade det som att du startade tråden för att det skulle ha framkommit i ett TV-program att man använder fiskmjöl som foder till ekologisk fisk! Då har jag helt missuppfattat och ber så väldigt mycket om ursäkt!
MVH Annette

F

F.d. 3088

Guest

Hej Anette

Inget att be om förlåt för :D vi diskuterar ju ett viktigt ämne Naturens och vår överlevnad.:swoon:
Allt du skrev om färgämne, ekologiskt odlat, Eu märkt, mm. mm. är jätteviktigt kanske det kan startas trådar om detta oxå. Tror det är lättare om trådarna innehåller bara ett ämne.

Tack v-backen i ditt inlägg kan ju dom se programmet som missade det. Även jag skall se det en gång till:cool:

Mvh Gurra

F

F.d. 1997

Guest

Pelle, jag minns också att det är förhållande 10:1 från biologin.
---------------
I detta fall så finns det två "verkningsgrader" att ta hänsyn till. Kanske går det åt 5kg fisk för att göra 1kg "fiskpellets". Men att få 1kg lax per 2kg fiskpellets låter för bra, i denna för övrigt tragiska verksamhet. . .
/David

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023

"Verkningsgraden" borde vara bättre på odlad lax eftersom den inte behöver jaga runt efter föda, dessutom slaktar man väl upp den odlade när den har optimal storlek.
Calle

Toppen