• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Luleå:Varning för Gyltzau Udde!

göte27

HBK Medlem
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
27
Medlemskap
2025
Vid vårt besök i Luleå blev vi ofredande och trakasserade två gånger samma natt av ungdomar som med sina bilar snurrade runt med vrålande motorer på parkeringen.Eftersom parkeringsplatsen består av grus så riskerar ni att få era husbilar pepprade med grus och småstenar.Syftet med deras buskörning är helt klart.Att skrämmas och skada våra husbilar.

Norrbotten värt en resa heter en bok om Norrbotten, men det vete tusan om det är någon mening att göra sig besväret att åka dit när man blir bemött på det viset.Eller? Jag stannar nog hitom nästa gång.

F

F.d. 19161

Guest
Sv: Luleå:Varning för Gyltzau Udde!

...Syftet med deras buskörning är helt klart.Att skrämmas och skada våra husbilar...

Nej. Syftet är att ha kul med sitt buskörande och sladdande.

Att störa andra med sig körning, speciellt nattetid är ett otyg. Att dessutom riskera att skada annans egendom är jävligt respektlöst och korkat.

Men att det är någon lynch-mob som söker upp fricampare och sladdar vid dem för att förstöra deras bilar tycker jag är att dra för hastiga slutsatser.

Kennta o Tiina

FD HBK Medlem
Kommun
Boden
HBK-Nr
3071
Medlemskap
2022

Hej Göte27;din rubrik om Gyltzaudden var i kuriren idag fredag den31/7

Det var bra att du skrev,då kanske polisen far förbi på kvällarna och kollar

MVH Kent-Åke

PudelRäser

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4321
Medlemskap
2025

"Syftet med deras buskörning är helt klart.Att skrämmas och skada våra husbilar"

Tror nog inte dom ville förstöra er husbil eller skrämmas bara ungdomligt oförstånd , tråkigt men sant
Just nu pågår Luleå-Kalaset med allt vad det innebär = mera busliv

Synd att ni fick en sån negativ bild av Luleå :-(
För annars är ställplatsen vid Gultzaudden riktig fin och nära till allt

Så jag får hoppas att du ger stan en chans till

göte27

HBK Medlem
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
27
Medlemskap
2025

Nej. Syftet är att ha kul med sitt buskörande och sladdande.

Att störa andra med sig körning, speciellt nattetid är ett otyg. Att dessutom riskera att skada annans egendom är jävligt respektlöst och korkat.

Men att det är någon lynch-mob som söker upp fricampare och sladdar vid dem för att förstöra deras bilar tycker jag är att dra för hastiga slutsatser.

Får jag göra dej uppmärksam på att jag inte skrivit någonting om "lych-mob eller förstörda bilar" ej heller dragit några hastiga slutsatser. M.V.H. Göte27

F

F.d. 2577

Guest

Det händer nog ibland att liknande händer i undomligt oförstånd. Vi stod en natt i midsommarveckan i Sundborn, några epa-trakorer var in och vände på grusplan vid älven. Det var kanske vi som gjorde intrång på deras "raggarrunda" efter sista racet vid 01 blev det lungt.
Leffe

Kennta o Tiina

FD HBK Medlem
Kommun
Boden
HBK-Nr
3071
Medlemskap
2022

Det stog bara i tinigen inte på nätet.sä jag tog en bild bara

bjensen

HBK Medlem
Kommun
Ale
HBK-Nr
387
Medlemskap
2025

Terrorister skrämde oss från Luleå

Äntligen var det dags för våra två barnbarn, åtta och elva år, att följa med morfar och mormor på en resa från Götaland till Luleå i vår husbil. Resan upp gick bra och vi anlände till Luleå på kvällen och parkerade vid Gültzauudden vid Lule älv nedanför Hälsans Hus (bilden ovan). En underbar plats med utsikt över älven och med gångavstånd till centrum. Vi gick till sängs tidigt för att vara utsövda och pigga för att nästa dag påbörja vår vecka i Luleå tillsammans med våra barnbarn.
Klockan 03 bröt helvetet ut. Ungdomar i tre bilar kom körande in på parkeringen med vrålande motorer och började snurra runt varv efter varv och sprutade grus på vår husbil. Syftet var att skrämma livet ur oss och att skada vår husbil. Våra barnbarn skrek av skräck på mamma och pappa och när vi efter en stund hade lugnat ner dem så sa det yngsta: Morfar vi åker härifrån.

Det blev inga besök i Kulturens Hus, Teknikens Hus, Norrbottens Museum, Gammelstad med mera. Ej heller några mysiga kvällar på restaurangerna i Norra Hamn som vi sett fram emot och mycket annat.
Det blev Höga Kusten i stället, där vi blev väl mottagna hela veckan.
Jag är fullt medveten om att Luleå klarar sig utan min närvaro och de pengar som vårt besök skulle ha genererat.

Jag är också övertygad om att vi inte var de första och inte de sista, som blir utsatta för ofredande där.
Ungdomar vet att husbilsåkare till 99 procent är äldre människor. Och det är inte bra för deras hälsa att bli utsatta för terror och ofredande allra helst
nattetid. G K

Wickevire

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4030
Medlemskap
2025

Terrorister skrämde oss från Luleå

Äntligen var det dags för våra två barnbarn, åtta och elva år, att följa med morfar och mormor på en resa från Götaland till Luleå i vår husbil. Resan upp gick bra och vi anlände till Luleå på kvällen och parkerade vid Gültzauudden vid Lule älv nedanför Hälsans Hus (bilden ovan). En underbar plats med utsikt över älven och med gångavstånd till centrum. Vi gick till sängs tidigt för att vara utsövda och pigga för att nästa dag påbörja vår vecka i Luleå tillsammans med våra barnbarn.
Klockan 03 bröt helvetet ut. Ungdomar i tre bilar kom körande in på parkeringen med vrålande motorer och började snurra runt varv efter varv och sprutade grus på vår husbil. Syftet var att skrämma livet ur oss och att skada vår husbil. Våra barnbarn skrek av skräck på mamma och pappa och när vi efter en stund hade lugnat ner dem så sa det yngsta: Morfar vi åker härifrån.

Det blev inga besök i Kulturens Hus, Teknikens Hus, Norrbottens Museum, Gammelstad med mera. Ej heller några mysiga kvällar på restaurangerna i Norra Hamn som vi sett fram emot och mycket annat.
Det blev Höga Kusten i stället, där vi blev väl mottagna hela veckan.
Jag är fullt medveten om att Luleå klarar sig utan min närvaro och de pengar som vårt besök skulle ha genererat.

Jag är också övertygad om att vi inte var de första och inte de sista, som blir utsatta för ofredande där.
Ungdomar vet att husbilsåkare till 99 procent är äldre människor. Och det är inte bra för deras hälsa att bli utsatta för terror och ofredande allra helst
nattetid. G K
Vill inte på något sätt försvara det som hände på udden men kanske en liten förklaring kan vara på sin plats. Alla städer har sin "raggarstreeta" och vändplan nedanför Hälsans hus är ändpunkten på Luleås motsvarighet sommartid. Jag tror inte heller buslivet var riktat mot husbilsbesökarna utan ett utlopp av ungdomligt oförstånd. Hoppas dom vill återkomma en annan gång och kanske hitta en lugnare miljö.

F

F.d. 52919

Guest

På tal om bus så har vi upplevt liknande på många ställen under vår tid med husnvagn-bil (35 år) och nu sista åren har det ökat. Här är några ställen vi upplevt buset, Söderköping Påskalavik Jönköping Mölndal Karlsborg osv. osv.. Det hjälper inte att ringa polisen buset hinner undan.. Vi kommer nog att få uppleva liknade framöver, jag läste örresten att Falkenberg har man upplevt liknade. I Alla fall så åkommer vi inte att undvika platsera för då har buset vunnit!

Toppen