Sv: Luleå:Varning för Gyltzau Udde!
Terrorister skrämde oss från Luleå
Äntligen var det dags för våra två barnbarn, åtta och elva år, att följa med morfar och mormor på en resa från Götaland till Luleå i vår husbil. Resan upp gick bra och vi anlände till Luleå på kvällen och parkerade vid Gültzauudden vid Lule älv nedanför Hälsans Hus (bilden ovan). En underbar plats med utsikt över älven och med gångavstånd till centrum. Vi gick till sängs tidigt för att vara utsövda och pigga för att nästa dag påbörja vår vecka i Luleå tillsammans med våra barnbarn.
Klockan 03 bröt helvetet ut. Ungdomar i tre bilar kom körande in på parkeringen med vrålande motorer och började snurra runt varv efter varv och sprutade grus på vår husbil. Syftet var att skrämma livet ur oss och att skada vår husbil. Våra barnbarn skrek av skräck på mamma och pappa och när vi efter en stund hade lugnat ner dem så sa det yngsta: Morfar vi åker härifrån.
Det blev inga besök i Kulturens Hus, Teknikens Hus, Norrbottens Museum, Gammelstad med mera. Ej heller några mysiga kvällar på restaurangerna i Norra Hamn som vi sett fram emot och mycket annat.
Det blev Höga Kusten i stället, där vi blev väl mottagna hela veckan.
Jag är fullt medveten om att Luleå klarar sig utan min närvaro och de pengar som vårt besök skulle ha genererat.
Jag är också övertygad om att vi inte var de första och inte de sista, som blir utsatta för ofredande där.
Ungdomar vet att husbilsåkare till 99 procent är äldre människor. Och det är inte bra för deras hälsa att bli utsatta för terror och ofredande allra helst
nattetid. G K