• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Lukt från spillvattentanken

• Startad av Deleted member 11118
  • Startdatum
D

Deleted member 11118

Guest
Luktar lite från spillvattentanken i husbilen, tips på hur man kan få bort lukten ermottages tacksamt

SoT

FD HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
8036
Medlemskap
2023
Sv: Lukt från spillvattentanken

En halv till en dl ättika i gråvattentanken brukar hjälpa.
(ogräsättika funkar också).

vh

SoT

(Sanna & Torbjörn)

F

F.d. 50209

Guest

Vet någon även vad man kan hälla i avloppet, för att lösa ev. fett mm?? Något som inte skadar slankopplingar mm? :rolleyes:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Lassej;

Enklaste svaret; töm tanken vid varje möjligt tillfälle.

Tyvärr upplever vi nog alla samma problem från och till. Om lukten kommer från någon vask så sätt i proppen eller se till att det finns vatten i vattenlåsen.

Rengör tanken då och då, själv använder jag grön-/gulsåpa. Fyller tanken med varmvatten och några dl såpa, låter det stå över natten. Passar ibland även på när jag skall köra en tur och låter såpvattnet skvalpa omkring i tanken tills jag kommer fram och hitter ett lämpligt ställa att tömma på, ofta ett tankställe eller campingplats.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Även då vår bil står hemma på parkeringen så är även tömmningskranen öppen för ventilation men jag tippar att den värsta lukten kommer upp i vaskens sil om man inte har vattenlås och detta blir ju ännuvärre om man öppnar rutan för då blir det lukten av ruttna ägg .
Så var det iallafall på min Pilote husbil 1990 .

D

Deleted member 11118

Guest

Gunnar, upptäckte lukten i helgen då vi stod stilla i 4 dygn och kunde inte tömma. Men jag skall prova det du föreslår. Har alltid öppet när den står stilla hemma så det luftas hela tiden. Tack för snabba svar, kanske kommer fler tips.

F

F.d. 3297

Guest

Vi hade i Uggleboet problem med "främmande dofter" (läs <stank>).

När jag förrförra sommaren lyfte på det sprukna plastgolvet på dass (förskräckligt många skruvar!) för att reparera passade jag på att byta till
en större "pall" under plastgolvet och samtidigt lägga dit 3 träbitar för att skapa ett "vattenlås" på slangen från duschgolvet till "Grå-tanken".

Funktionen är numera testad: "med beröm godkänt"!

Toppen