• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Lukt av död mus.....

F

F.d. 24351

Guest
Har fått en mindre trevlig odör i köket, troligen en död mus i väggen.
Jag läste en artikel i en husbilstidning för ett tag sen där dom testade en elektrisk apparat som tog bort lukt(som tydligen funkade jättebra), någon som vet vad den heter eller var man kan köpa en sådan??

Buhring

F

F.d. 53078

Guest
Sv: Lukt av död mus.....

Ozone generator används flitigt av brandskade sanering och b.l.a Tandläkare.
Lär vara bra för hälsan mot förkylning.
Om den hjälper till att regenerera hålen i Ozonkappan vet jag ej.

F

F.d. 29925

Guest

Gränsvärdet för Ozon är 0,1 ppm under en 8-timmars arbetsdag men max 0,3 ppm.
Vid högre och långvarig exponering finns risk för lungödem.(typ man druknar på torra land)
Dessutom är Ozon väldigt aggresiv mot olika gummiföreningar.

Man bör nog inte vistas i de utrymmen som Ozonbehandlas, men visst är det effektivt mot obehagligt lukt.
Men de döda mössens odör brukar vara borta efter c:a 4 veckor. Det bästa man kan göra är att använda fällor av beprövad slag och absolut undvika gift.

F

F.d. 6615

Guest

Hej !
Tror du musen dött av något gift ni lagt ut eller?
Är det så lät det vara lukten försvinner inom 2-3 veckor.
Hälsninjgar
Norratorp

F

F.d. 55338

Guest

Hej Buhring. Är du säker på att det är en död mus?? Jag råkade ut för en liknande odör för många år sen i en ombyggd MB 508, men ingen mus hittades så jag provtryckte GASOLEN det var en liten läcka vid en T-koppling. Det var där min "mus" lukt kom ifrån. Så mitt tips är, gör ett gasoltest innan du river ur en massa inredning. Lycka till, Ove:wideeyed:

F

F.d. 14324

Guest

Bilrekondfirmor brukar ha en sån där ozon-apparat för att få bort lukt, hör med en sån firma vad en behandling kostar.
Som förebyggande åtgärd kan man lägga lite ENRIS i bilen innan vinteruppställning, Det ska hålla råttor och möss borta. Det har fungerat för mig men om det berodde på enriset eller att det inte fanns några möss därbilen stod vet jag inte. Undrar också om inte EN är fridlyst där jag bor, mvh Jocke

T

Teddi

Guest

ett bra tips till dom som har bilen hemma med värme under vintern . vi matar fåglarna i närheten av bilen. i. o. m. att möss söker sej till värme så behövs de inte mycke plats för dom o ta sej in. dom hämtar solrosfrö o går in under motorhuven o stannar där så länge de finns mat att ta med sej. finns de inget att äta så ger dom sej på kablar-säkerhetsbälte o.s.v. nu kanske någon tycker att man lockar till sej dom med fågelmat. men husmus har vi varken vi vill eller ej. sen har ja en fälla i bilen men den har aldrig löst ut. m. a. ord själv har jag en bil som e helt okay inför säsongen .funkat i tio år,,

elegancen

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
7888
Medlemskap
2025

Företag som rekondar bilar eller som arbertar med ac brukar ha sådana jag har för mig att det kostar ca 600kr för personbil borde väl inte skilja så mycket.

F

F.d. 25109

Guest

Har fått en mindre trevlig odör i köket, troligen en död mus i väggen.
Jag läste en artikel i en husbilstidning för ett tag sen där dom testade en elektrisk apparat som tog bort lukt(som tydligen funkade jättebra), någon som vet vad den heter eller var man kan köpa en sådan??

Buhring

Har hänt oss tidigare. Lukten försvinner av sig själv efter ett par veckor.

MVH

F

F.d. 24351

Guest

Hej igen,

Jag kanske ska förtydliga mig lite, det är i köket hemma i huset som jag fått problemet.

Jag har provat en elektrisk manick som man sätter i eluttaget som skall skicka ljudvågor i elsystemet= funkar inte.
Musfälla med ost,kexchoklad, choklad och jordnöt, den skiter den på...:(.
Det måste vara en stor mus, skitarna är 6-7 mm långa(kanske är det en råtta).

Man kanske skall prova gift, men då får man hoppas att den går ut annars luktar det väl ännu värre.

Kan tillägas att vi har både hund och katt.

Ingen som några ideer eller tips.

Buhring

Sten-Åke o Maisy

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
1130
Medlemskap
2025

Hej
Frugan säger att det enda som du kan använda som bete är dubbelnogat och äkta smör.
Hon jobbar i affär, och det enda som mössen äter är det.

Ps är det råttor så bind fast fällan annars så drar dom sig ur.
Lycka till.

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025

Ställ en skål med ättika i köket. Ättikan drar delvis åt sig dålig lukt, dock tror jag du får stå ut med aslukt ett par veckor till. Jag minns från min barndom att det tog ett bra tag innan allt försvann.- Kanske läge att gynna någon lokal krögare!
// Göte J

Förresten fett fläsk är utmärkt att locka med i musfällan.

Senast ändrad:

Thomas o Karin

HBK Medlem
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
6008
Medlemskap
2026

Hej vi har en sådan elektrisk manick i uttaget och det tar 5-7 dagar innan den verkar fullt, sedan blir det kraftigt rökt korv i fällorna

Thomas

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Den metod som jag visade i denna tråden fungerar utmärkt:

http://www.husbilsklubben.se/forums/t43298/

I vinter har ett tiotal möss skickats till de sälla jaktmarkerna utan att jag behövt byta betel.
Vill man läska mössen lite extra så smetar man in nöten med lite nötkräm, typ Nutella e d.
Helt oemotståndligt för möss.
Borde fungera i större fälla för råttor också.

F

F.d. 52943

Guest

Vi använder samma typ av fälla, fast vi har nötkärna i stället för hel nöt med skal. Funkar suveränt - tagit minst 6 möss hittills i uthuset. Fast vi har förstås fått byta bete mellan varven.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 24351

Guest

Hej Alla,

Anticimex var här i tisdags och konstaterade att det är råttor...:swoon:,
dom lade ut gift och sa att det kunde ta minst 3 dagar innan dom börjar äta.
Igår kväll knaprade råttan för det vildaste i väggen, tar snart fram hagel bössan och ger den en pärla:spinny:. Vi får hoppas Aniticimex vet vad dom gör.
Ha en fortsatt trevlig helg där ute.

Buhring

F

F.d. 53078

Guest

Dom vet nog vad dom gör. Att det tar minst 3 dagar är normalt. Råttor kan man inte ge gift som dom dör av direkt det måste vara fördröjning på effekten.
Råttor är mycket försiktiga att prova ny föda dom, proväter först och ser om dom mår dåligt sedan kommer dom tillbaka och äter rejält i tron om att det inte är farligt.
Ett mycket effektivt råttgift är därför en blandning av cement med vetemjöl.
En liten mängd helt ofarligt, men i stora mängder dör dom av förstoppning.

F

F.d. 16087

Guest

Dom vet nog vad dom gör. Att det tar minst 3 dagar är normalt. Råttor kan man inte ge gift som dom dör av direkt det måste vara fördröjning på effekten.
Råttor är mycket försiktiga att prova ny föda dom, proväter först och ser om dom mår dåligt sedan kommer dom tillbaka och äter rejält i tron om att det inte är farligt.
Ett mycket effektivt råttgift är därför en blandning av cement med vetemjöl.
En liten mängd helt ofarligt, men i stora mängder dör dom av förstoppning.

Eller skjuter skarpt!!!
MVH. Gunnar S

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

OK Bror, du har flytt ut i husbilen förstår jag.............:twitcy: