• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

LUFTVÄRMEPUMPS- PLACERING, FABRIKAT?

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025
Hej!
Vet någon något om skillnaden mellan att placera en luft-luftvärmepumps UTEDEL i olika väderstreck?

//Conny

musviken

HBK Medlem
Kommun
Östersund
HBK-Nr
6406
Medlemskap
2025
Sv: LUFTVÄRMEPUMPSLACERING?

När jag monterade upp min pump ställde jag samma fråga och fick svaret att det inte spelade nån roll var den satt,så de blev i norrläge.Har funkat jättebra i 10 år.

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025

Hej!
Ja, att den fungerar oavsett vädersträck förstår jag, men frågan är exempelvis hur stor betydelse väderstrecket har för verkningsgraden.

De som skriver om söderläge på Internet har nämnt problem med avfrostning.
//Conny

MayoWalle

FD HBK Medlem
Kommun
Årjäng
HBK-Nr
9342
Medlemskap
2023

Hej!
Rätta mig om jag har fel men när jag monterade min så har jag för mig
att det stog i instruktionen att man skulle undvika att placera den där det är mycket sol.
Kanske för att man bättre skulle utnyttja kalluften (AC) varma sommardagar.

Mvh. Walle

F

F.d. 55397

Guest

Större delen av året spelar det ingen roll (om vi primärt anvnder för uppvärmning). På våra breddgrader så är det ju oftast nån grad högre på nån sida när vi också närmar oss funktionsgränsen (börjar bli för kallt), och rimligtvis bäst att ha utedelen där, dvs söderläge.

MEN sen påverkar avståndet utedel-innedel också verkningsgraden så det är inte värt lång ledningsdragning för att öka drifttiden litegranna/år.

Hade själv funderingar om att sätta utedelen vid frånluftventilation utblåset, men då hade det nog blivit isberg....

oskobe

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2025

Har en kompis som är VD på en av Sveriges största värmepumpsförsäljare. De har gjort undersökningar tillsammans med forskare och kommit fram till att väderstreck inte påverkar verkningsgraden nämnvärt.

Personligen skulle jag gissa att det beror på att när värmepumpen används för uppvärmning så är solen så svag (vinter) att det blir väldigt liten temperaturskillnad. Dessutom är det ju mörkt större delen av dygnet och då blir det ju heller inget temperaturskillnad.

F

F.d. 52920

Guest

Ett tips är att placera den där det inte blåser upp snö som
yr upp och täpper till lamellerna.

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Ett annat tips är att inte placera den nära sängkammaren.

F

F.d. 52920

Guest

Dom jag satt upp åt mig själv, har jag alltid byggt en ställning åt på c,a 70cm från huset och på rejäl höjd i från backen.
På så vis så slipper man stomljud och snön når inte upp.
Lycka till!

F

F.d. 55624

Guest

Hej Conny!
Södersida i skugga är nog bäst. En värmepump har i regel bäst verkningsgrad vid +6 grader och ger sällan överskott under -10, endast märkeffekt. Den avger MYCKET vatten vid avfrostning (höst-vinter-vår), så tänk på bra dränering. Den kan bullra rätt bra (invertrar mest) om den inte vibrationsdämpas bra eller ställs fristående.
/En annan Conny

Senast redigerad av en moderator:

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025

Hej Conny!
Södersida i skugga är nog bäst. En värmepump har i regel bäst verkningsgrad vid +6 grader och ger sällan överskott under -10, endast märkeffekt. Den avger MYCKET vatten vid avfrostning (höst-vinter-vår), så tänk på bra dränering. Den kan bullra rätt bra (invertrar mest) om den inte vibrationsdämpas bra eller ställs fristående.
/En annan Conny

Hej namne!
Vad menas med "invertrar" i detta sammanhang?
//Conny den förste
PS
Då jag kollar på "inverter" så verkar det vara varvtalsreglering man avser, och som just sänker ljudnivån, inte bullrar mer :confused:
DS

Senast ändrad:

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025
Sv: LUFTVÄRMEPUMPFABRIKAT?

Hej!
När vi nu har diskuterat placering så kommer valet av fabrikat. Enligt eget informationsblad så är LGs Nordic Prestige bäst i test, men vad säger andra?
//Conny
PS
Denna fråga gav inget resultat så jag öppnade en ny tråd som någon webare dessvärre slog i hop med denna.
DS

Senast ändrad:

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025
LUFTVÄRMEPUMPSFABRIKAT?

Hej!
När vi nu har diskuterat placering http://www.husbilsklubben.se/forums/t73558/ så kommer valet av fabrikat. Enligt LGs informationsblad så är deras Nordic Prestige bäst i test, men vad säger ni andra?
//Conny

PS
Detta är ursprungligen början på en ny tråd med fokus på fabrikat, men som någon webare olyckligt nog slog ihop med den gamla tråden, så nu kommer de som redan läst och svarat förmodligen inte att återkomma :(.
DS

Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: LUFTVÄRMEPUMPS- PLACERING, FABRIKAT?

Värmepumpsforum har oändliga mängder info om värmepumpar, du får nog mycket bättre råd där? :)

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Jag tror? att Panasonic är störst och har störst utbud. Mitsubishi vet jag har bra hållbarhet.
Själv har jag en Chofu (japansk) som för 8 år sedan hade bäst värde för priset.
Den har fungerat klanderfritt under denna tid, men nu fick jag byta fläktmotorn (700:) som började tjuta.
Den har betalat sig kan man väl säga. :)

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029

Mitsubishi FH35, kanonmaskin...

Sätter du utedelen på fasaden så rekommenderar jag alltid stålfjädrar för att minimera/ta bort stormljud.. Det viktigaste är att du sätter utedelen där den stör minst, både ljudmässigt och att marken klarar av allt kondensvatten, men bäst är det om du kan leda bort vattnet via stuprör eller någon brunn..

Det absolut viktigaste är att du ser till att få 5års totalgaranti på pumpen!!!

Toppen