• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lufttrycksmätare visar fel värde

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Upptäckte när jag skulle kolla däckens lufttryck att min lufttryckmätare (Biltema) visa fel värde.
Jag tryckte på lufttryckmätaren utan att den var ansluten till något däck och såg då att manometern inte visa samma värde som kompressorns utloppsmanometer, det skillde ca 1 bar (det borde ju vara samma värde eftersom luften då komprimeras i slangen mot en stängd nippel).

Kompressorn har två manometrar, en som visar trycket i tanken och en som visar inställt tryck ut i slangen (den var fullt öppen). Båda visa då ca 8 bar medans lufttryckmätaren visa 7 bar.
Testa då att sänka trycket ut i slangen till 5 bar och då visa lufttrycksmätaren 4 bar. Jag har alltså haft 1 bar högre tryck i däcken än förväntat.
Eftersom den båda manometrarna på kompressor visar samma värde utgår jag ifrån att dessa är rätt.

Det betyder att jag kört med ca 20 procent för högt lufttryck i däcken.
Kan vara värt att kolla sin lufttrycksmätare.

BF66A141-0F72-4AEB-AD69-253ED6A63ECB.jpeg
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Det kan ju rent teoretiskt lika gärna vara dom du har på kompressorn som visar fel..?

Svårt när man inte har något man vet till 100% är kalibrerat. Det blir ju ofta att man är lite slarvig och bara fyller på med det man har tillgängligt.
Går det att få sina luftpåfyllare kontrollerade någonstans?
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det kan ju rent teoretiskt lika gärna vara dom du har på kompressorn som visar fel..?

Svårt när man inte har något man vet till 100% är kalibrerat. Det blir ju ofta att man är lite slarvig och bara fyller på med det man har tillgängligt.
Går att få sina luftpåfyllare kontrollerade någonstans?

Beställ en riktig manometerklocka hos någon firma som sysslar med mätteknik, de är kollade, noggrannheten anges också.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Ja det går ju men snåltarmen vill ju helst bara kolla dom jag redan har :)
Lat är jag också så risken är väl att inget blir gjort i vanlig ordning och jag får fortsätta att lita på att det som visas på mina mätare/påfyllare är tillräckligt ungefär.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ja det går ju men snåltarmen vill ju helst bara kolla dom jag redan har :)
Lat är jag också så risken är väl att inget blir gjort i vanlig ordning och jag får fortsätta att lita på att det som visas på mina mätare/påfyllare är tillräckligt ungefär.

Kolla med någon firma som sysslar med tryckluft för industrin, dom borde ha en riktig manometer i sitt system i serviceverkstaden?
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Ja det går ju men snåltarmen vill ju helst bara kolla dom jag redan har :)
Lat är jag också så risken är väl att inget blir gjort i vanlig ordning och jag får fortsätta att lita på att det som visas på mina mätare/påfyllare är tillräckligt ungefär.
Man kan ju svänga in på en mack och kolla/jämföra. Bara inte glömma att det är olika temperatur, bäst om man har en portabel med att "kröna".
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
En däckverkstad ska ha en manometerklocka som referens att kalibrera övriga pumpklockor med, där kan du få hjälp!
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.569
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Det kan ju rent teoretiskt lika gärna vara dom du har på kompressorn som visar fel..?

Svårt när man inte har något man vet till 100% är kalibrerat. Det blir ju ofta att man är lite slarvig och bara fyller på med det man har tillgängligt.
Går det att få sina luftpåfyllare kontrollerade någonstans?
En bra gummiverkstad borde kunna hjälpa till med att du får jämföra med det de får fram då de pumpar upp däck. Kanske inte exakt men ganska nära.
 

Kaktus

HBK Medlem
Inlägg
77
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
4523
Medlemskap
2024
Det kan ju rent teoretiskt lika gärna vara dom du har på kompressorn som visar fel..?

Svårt när man inte har något man vet till 100% är kalibrerat. Det blir ju ofta att man är lite slarvig och bara fyller på med det man har tillgängligt.
Går det att få sina luftpåfyllare kontrollerade någonstans?
Om båda manometrarna på kompressorn visar samma tryck hela tiden är det ganska sannolikt att de stämmer ganska bra. Mackarnas utrustning för att fylla på luft visar ofta fel tryck. Jag skulle lita mer på däckverkstadens tryckmätare.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Ja i brist på tillgång till en verifierat korrekt manometer får man väl testa på flera mackar och göra någon form av bedömning av hur mycket dom diffar sinsemellan och samtidigt även från den egna medhavda. Efter ett tag får man hyffsad koll på exaktheten hos den medhavda och kan sen jämföra den med dom man har hemma i garaget.
Nånstans mitt i allt detta slår nog tyvärr latheten till och man får en plötslig insikt om att en liten diff hit eller dit kanske inte spelar så stor roll ändå:).
 
Toppen