• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lufttryck !!!

Rolles

HBK Medlem
Inlägg
284
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
4679
Medlemskap
2024
Hej,har en undran hur mycket luft ni har i däcken fram o bak på nya chassit
har nu haft i 5,5 kg både fram o bak som det står på dörrstolpen förarsidan
tycker den går lite stötigt annars så var det 5,0 kg i från början ny i Mars !!!!
Vore intressant o höra från er andra vad ni kör på för tryck i däcken,
har 40 H chassit med 3,0 L Motorn.........:spinny::spinny::mcride:
 

Delfin

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
104
Medlemskap
2024
Sv: Lufttryck !!!

Hej Rolles!

har samma chassi å motor som du, 5,0 fram 5,5 bak. Ämnet har varit uppe vid ett flertal tillfällen. Sök på däcktryck och du finner massor att läsa.

Delfin :yes::wub:
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
730
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Lufttryck !!!

5,5 bar er maks trykket til campingdekkene og det er kun ved maks trykk dekkene tåler den maksimale belastningen.

5,5bar kan medføre at bobilen blir litt stiv og kjøre og endel velger å redusere trykket, husk også at da reduseres lbæreevnen på dekket og bobiler i dag som ofte har tunge aksellaster bak kan dette føre til dekkeksplusjon?

Har ikke bobilen campingdekk (som den som oftest) leveres på, men "bare" vanlige C dekk er 5,5 bar for høyt trykk og dekkene på ikke ha høyere trykk enn de er merket for.

Hva som er rett/ mest komfortabelt/gir minst slitasje av dekktrykk vil variere fra bil til bil og bruker til bruker. Det er akselasten som bestemmer hva som er reiktig dekktrykk, men ved og si 5,5 bar er ihvertfall produsent sikker på at dekket tåler størst belastning.
 
G

Göran & Carola

Guest
Sv: Lufttryck !!!

Hej Rolles!

har samma chassi å motor som du, 5,0 fram 5,5 bak. Ämnet har varit uppe vid ett flertal tillfällen. Sök på däcktryck och du finner massor att läsa.

Delfin :yes::wub:

Enligt Instruktionsboken för FIAT Ducato stämmer Delfins uppgifter ovan ( se bifogat utdrag)
 

Bilagor

  • Däcktryck Fiat Ducato.pdf
    25,2 KB · Visningar: 544

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
730
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Lufttryck !!!

Det står vel at 40 H chassiet skal ha som trådstarter sier 5,5bar foran og bak?
Det står også som jeg sier at vanlige dekk skal ha redusert tykk?
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: Lufttryck !!!

Enligt boken ska våran Burstner Solano 2009 med totalvikt 4100 kg ha 5,5 både fram och bak.Kontrollvägning på vågen vid Nordmaling, E4 visar vikt fram1640 kg vikt bak 2460 kg.Undrar om det då är för mycket tryck i framhjulen?
:confused:
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Lufttryck !!!

Enligt boken ska våran Burstner Solano 2009 med totalvikt 4100 kg ha 5,5 både fram och bak.Kontrollvägning på vågen vid Nordmaling, E4 visar vikt fram1640 kg vikt bak 2460 kg.Undrar om det då är för mycket tryck i framhjulen?
:confused:

Förmodligen inte men däremot lutar det åt 60kg överlast om du har en 4250kg:s bil.
Värt att kolla.
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Lufttryck !!!

Om man ska gå på tillverkarens rekommendationer (Continental Vanco Camper t ex) så är rekommenderat lufttryck avsevärt lägre än vad som t ex Adria säger.
Jag har 5.0 både fram och bak. Efter 5500 mil så har framdäcken ca 6 mm kvar och bakdäcken betydligt mer. Nästa säsong blir det dock nya framdäck :)
Brukar kolla däcken när jag stannar och rastar om dom är varma. Kan man lägga handen på däcket och hålla den kvar länge är det OK. Har kolllat efter två timmar på Autobahn i ca 90 km/tim i mer än 30 graders värme och jag brände sig inte...
Om man inte överbelastar däcken och har ett OK lufttryck så håller däcken längre och man slipper obehagliga överraskningar.
Kolla däcken när ni rastar !!
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Lufttryck !!!

Vet inte men din vikt tyder på att du har en 2400kg bakaxel så det kan vara värt att kolla det.
Sen lufttrycket kanske kan minskas lite i fram men jag kör som du med ca 5,5 och håller koll på slitaget som hittils varit jämnt och bra. Däremot så sliter framdäcken lite hårdare.
Jag skiftar mellan fram o bak när jag byter till vinterdäck eftersom jag vill ha vid byte lika däck runt om o med samma datum. Men det diskuteras i annan tråd.
 

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
Sv: Lufttryck !!!

Som sagt, rekommenderad lufttryck är 5,0 fram, 5,5 bak.
Funkar på hyfsat på stora släta vägar, men riktigt stötigt på mindre, där vi helst kör.
För att inte tala om vägarna i Norge…
Därför sänkte jag 0,5 kg under 450-mils semestern.
Provade att sänka ytterligare till 4,4 fram och 4,8 bak nu när vi bara kör korta etapper i lägre farter.
Tar hellre högre däckslitage (vilket jag ännu inte märkt) än sönderskakad inredning.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.844
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Lufttryck !!!

När jag tröttnade på den dåliga komforten med 5,5 bar både fram och bak åkte jag och vägde min bil och kom fram till 1650 Kg fram och 1950 bak. Kontaktade Michelin som ju har tillverkat mina däck, och borde kunna ge en vettig rekommendation. Fick efter ett par dagar rekommendation 4,3 bar fram och 4,8 bar bak vilket ger en helt annan körkomfort.
Obs! Detta gäller Michelin Agilis Camping. Olika däcktillverkare har olika maxtryck för sina däck, och säkerligen andra rekommendationer! :)
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.809
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Lufttryck !!!

Lyfter en gammal tråd.

Hittade Michelins rekommendationer vad gäller däcktryck. Campingdäcken ska tydligen alltid ha 5,5kg tryck bak men fram går det att ha lägre. Min bil som lastad fram väger ca 1800kg kan ha så lågt som 3,5kg/cm2. Ska prova detta till våren och se om komforten blir bättre. Känns mycket bra om detta fungerar!

Visa bilaga 225 75 16 Betriebsanleitung_optimiert.pdf
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.483
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Lufttryck !!!

Köpte nya däck till vår husbil C-däck och det är 4,5 kg som är maxtryck på dom däcken fick jag veta på Vianor däckfirma.

Annat om jag köpt CP-däck 5,5 kg maxtryck, det är skillnaden på däcken som ger trycken sas, CP däck är ju förstärkta camping däck, C däcken har en tendens att bli ovala när bilen stått länge tex vid vinteruppställning då dom inte är förstärkta.

Fick veta detta när jag köpte däcken.

MVH
Pelle
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.844
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Lufttryck !!!

Lyfter en gammal tråd.

Hittade Michelins rekommendationer vad gäller däcktryck. Campingdäcken ska tydligen alltid ha 5,5kg tryck bak men fram går det att ha lägre. Min bil som lastad fram väger ca 1800kg kan ha så lågt som 3,5kg/cm2. Ska prova detta till våren och se om komforten blir bättre. Känns mycket bra om detta fungerar!

Visa bilaga 66359

Jag har fått helt annan info direkt från Michelin, tryck anpassat efter axeltryck både fram och bak. Hur skall däcken veta var dom sitter? :)
 
Toppen