Sv: Lufttryck i däck!
Har en Hobby 750 -03 boogie, 4,5 ton och med Michelin Camping 16" däck.
Erfarenheter, första månaden for vi omkring med det lufttryck i däcken som framgick av Fiats handbok för Maxichassie, 5,5 Kg runt om. Bilen "studsade och hoppade fram", lösa prylar skramlade, etc det var absolut inte behagligt. Rekommenderat lufttryck i däck är en kompromiss mellan att spara bil/kaross/däck vilket ger ett visst utrymme för egna lufttrycksval.
Efter bilens första månaden har vi kört ca 3400 mil med 4,8 i framhjulen och mellan 4,2-4,4 kg i bakhjulen, mätt i "kallt" tillstånd. Resultat, bilen går mjukt/bättre komfort, däcken slits fortfarande rätt, minimerat "ljud" pga vägojämnheter, inredning, etc.
Däckslitage, framdäcken byttes efter ca 3000 mil (ca 4 mm jämnt mönster kvar), däcken på boggien inte märkbart slitna (klarar säkert 1-2 byten av framdäck ytterligare).
Bilens lastförmåga ca 900-1000 kg men vi har utnyttjar aldrig mer än högst ca 700 kg last.
Om det är så att framhjulens tryck kunde höjas lite och därmed rulla några fler mil så finner vi vårt valda hjultryck är väl värt de fördelar som vi har med vårt valda lufttryck.
När det gäller att kolla lufttrycket i däcken - ställ bilen på jämnt mark, med önskat tryck i hjulen, kolla hjulens form. Om formen på hjulens anliggning mot mark förblir oförändrad
(okulära kontroller före varje körning, så behöver man inte göra mer än så.
Jag har inte upplevt att de däck jag använder (Michelin Camping) tappat luft under ca 5 års användning - vid påställning i april varje år kollar jag dock lufttrycket med en mätare ibland behöver man justera med något hekto men sällsynt (kan hänga på olika mätares kalibrering). Samma gäller alla de personbilar som jag/vi haft (ett 30-tal).
Varför man skulle använda Nitrogen har jag svårt att förstå, speciellt som luft är gratis.
/ Mvh, Bengt