• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

AC, Kylsystem Luftskruv till motorns kylsystem

MicaelAman

HBK Medlem
Kommun
Vallentuna
HBK-Nr
38122
Medlemskap
2027
Hej!

På väg hem från påskfirandet så tappade vi motorkylning i vår Knaus Fiat 2016 2,3, 130 hk. Det visade sig att en luftskruv på en av kylslangarna hade gått sönder och där läckte det. Denna skruv är gjort i plast och sitter på den högst belägna slangen som går till värmepaketet. När jag kollar runt så verkar det inte gå att bara köpa skruven, man måste köpa hela kylslangen.

Har någon råkat ut för detta och hur löste ni det? Känns onödigt att köpa en hel slang bara för att få en liten skruv. Att ta en vanlig bult (m6) fungerar troligen inte då skallen är för liten för att täta.

Bifogar bilder på skruv som saknar skallen samt delen där skruven och en o-ring ska sitta.

Bilagor

• 20250422_141810.jpg
    20250422_141810.jpg
    1,5 MB · Visningar: 54
  • 20250422_141719.jpg
    20250422_141719.jpg
    1,7 MB · Visningar: 54

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, finns också div. rostfria med stor skalle...
Skruv stor skalle.JPG

och även möbelskruvar ofta av mässing.
Skruv stor skalle rostfri..JPG

Lite krångligt att skicka efter men kan finnas i typ Bauhaus fack med småprylar till möbler, lås och smågångjärn m.m.

Om du hittar någon lämplig skruv så fila bort gängorna lite mer än platta på ett ställe så luft och vatten kan komma ut genom att bara lossa skruven lite, så du inte behöver lossa hela skruven när systemet skall luftas.

M.v.h. JANKRO.

Toppen